ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > הפרעות קשב וריכוז ותסמונות נוירו-פסיכיאטריות נוספות > דכאון וחרדה הנחיות תזונתיות לשימוש בתוספי אומגה 3 בטיפול בדיכאון 
2
23/10/2019 | 

הנחיות תזונתיות לשימוש בתוספי אומגה 3 בטיפול בדיכאון

מאת האגודה הבינלאומית לפסיכיאטריה. ספטמבר 2019

וועדת המשנה של החברה הבינלאומית למחקר פסיכיאטרי ארגנה פאנל מומחים מרחבי העולם (בין היתר מאוניברסיטת בן-גוריון) לסקירת ספרות ולפיתוח הנחיות מבוססות עבור שימוש קליני באומגה 3 לטיפול בדיכאון (MDD). פאנל זה מורכב מהמומחים בתחום ומטרתו לספק ראיות מבוססות, המלצות והנחיות על מנת לעזור לאנשי המקצוע לקבל גישה יותר פתוחה ואינטגרטיבית לטיפול בדיכאון קליני עם אומגה 3.

Ta-Wei Guu et al. International Society for Nutritional Psychiatry Research Practice Guidelines for Omega-3 Fatty Acids in the Treatment of Major Depressive Disorder. Psychother Psychosom 2019;88:263–273
תורגם לעברית ונערך ע"י אומגה 3 גליל (הערות בקו נטוי)

עיקרי ההנחיות של הפאנל:

  • למטפלים הממליצים על שילוב אומגה 3 בטיפול בדיכאון מומלץ לבצע ראיון מלא של המטופל הכולל בין היתר גם מדידות מבוססות מצב גופני (הערת אומגה 3 גליל: בדיקת אינדקס אומגה)
  • שתי חומצות השומן של אומגה 3 EPA ו- DHA נמצאו יעילות בהפחתת תסמינים של דיכאון, במיוחד כאשר בשילוב ביחס ש  EPA גבוה פי 2 מ DHA.
  • המינון המומלץ הינו 1-2 גרם EPA ליום (3 עד 5 קפסולות של אומגה גליל)
  • האיכות של האומגה 3 עשויה להשפיע על איכות הטיפול – מומלץ לשמור בקירור למניעת חמצון.
  • ההנחיות גם תומכות באומגה 3 כטיפול מונע אפשרי באוכלוסיות בסיכון גבוה, בנוסף לטיפול סטנדרטי. ניתן להאריך את משך הטיפול בתוסף ולכלול טיפול אחזקה במטרה למנוע הישנות.
  • מושגים כלליים

הפרעת דיכאון קליני עמוק Major depressive disorder (MDD) משפיעה על עשירית מהאוכלוסייה!
טיפול תרופתי אומנם הוכח כיעיל, אך גם גורם לתופעות לוואי מרובות. ראיות רבות מצביעות על החשיבות והיעילות של חומצות שומן אומגה 3 (EPA ו-DHA) למניעה וטיפול בדיכאון קליני: ממחקרים אפידמיולוגים ותיאורי מקרה, ועד מחקרים קליניים מבוקרים ומטה-אנליזות.
מבין המנגנונים הביולוגיים שהוצעו, השערות המפתח כוללות את הקשר של אומגה 3 לגמישות והתחדשות תאים עצביים, ויסות נוירוטרנסמיטורים ודלקת נוירולוגית.

  • אסטרטגיית טיפול

פאנל המומחים מדגיש את חשיבות האבחון הקליני המדויק והערכה פסיכו-פתולוגית מבוססת מדידה, כאשר מטפלים ממליצים על שילוב אומגה 3 בטיפול בדיכאון. הראיות המצטברות תומכות ביעילותן של חומצות שומן אומגה 3 כטיפול משלים לתרופות נוגדות דיכאון, כך שההמלצה לתיסוף אומגה 3 כחלק מהטיפול אינה צריכה להתבסס על גישה נוגדת תרופות.
אומנם אומגה 3 אינה נחשבת כ"נוגד דיכאון חדש", אך כאשר המטפל הקליני שוקל את תופעות הלוואי והעדפת החולה, לתוסף אומגה 3 פוטנציאל בבחירת הטיפול.
המומחים בפאנל הסכימו כי אין מניעה לשימוש באומגה 3 כטיפול בלעדי בדיכאון עבור נשים הרות, ילדים, קשישים ואוכלוסיות בסיכון גבוה. הם ממליצים להתאים את הטיפול עם אומגה 3 באופן אישי, בהתחשב בסוג הדיכאון, לאנשים עם אינדקס אומגה 3 נמוך או רמות גבוהות של סמנים דלקתיים ולהמשיך את המחקר בכיוון זה. היעילות וגם הבטיחות של אומגה 3 דווחה במספר מחקרים קליניים עם חולי דיכאון בשלב האקוטי.  יתר על כן, מחקרים תומכים בשימוש אומגה 3 כטיפול "משלים" ולא כטיפול יחיד.
בנוגע לנקודת הזמן בתהליך הטיפולי בו מומלץ לתסף אומגה 3, התוצאות הראו השפעות חיוביות בהוספת אומגה 3 בתחילת הטיפול (כחומר מאיץ) או כאשר נוגדי הדיכאון אינם מובילים לתוצאה מספקת (כחומר מגביר).

  • אוכלוסיות מיוחדות

הטיפול בדיכאון בקרב ילדים ונשים בהריון נותר דילמה קלינית. נכון להיום, מנהל המזון והתרופות בארה"ב (UFDA) אינו מאשר שום טיפול תרופתי פסיכיאטרי במהלך ההריון וגם מתריע מפני הסכנה שבתרופות נוגדות דיכאון עבור ילדים. מחקרים אפידמיולוגים חושפים בעקביות כי נשים מועדות יותר לדיכאון מאשר גברים. יחד עם זאת,  לשילוב של EPA עם DHA  נמצאה השפעה מועילה על מצב הרוח של נשים בדיכאון. לאומגה 3 כטיפול בלעדי יכולים להיות יתרונות טיפוליים בילדים ונשים בהריון.
עד כה, פורסמו 3 מחקרים קליניים מבוקרים (  placebo-controlled RCTs) על נשים עם דיכאון הריוני ואומגה 3. באחד מהמחקרים הללו, טיפול עם  2.2 גרם EPA ו- 1.2 גרם DHA ליום הביא להטבה משמעותית בדיכאון, בהשוואה לקבוצת הבקרה. שני המחקרים האחרים שנתנו תוספים עשירים בDHA לא הראו יעילות נוגדת דיכאון.
חומצות שומן אומגה 3 הן מרכיב תזונתי חיוני לנשים בהריון ולמוח המתפתח. רמות תת-אופטימליות (מחסור) באומגה 3 מתגלות כגורם סיכון פוטנציאלי להפרעות מוחיות בגילאים צעירים.
מחקר קטן שכלל 20 ילדים בגילאים בין 8 ל 12, לפרק זמן של 16 שבועות, הראה שתיסוף יומי של אומגה 3, 380-400 מ"ג EPA ו- 180-200 מ"ג DHA, היה טוב משמעותית בהשוואה לפלסבו, בשיפור תסמיני דיכאון.
בשל יחסי הגומלין בין סמנים ביולוגיים דלקתיים ותגובה לאומגה 3, תוספי אומגה 3 עשויים להיות יעילים יותר בדיכאון הקשור לדלקת. נמצא כי טיפול עם EPA היה יעיל יותר מאשר פלסבו או DHA. התוצאות תומכות בשימוש של אומגה 3 כחלק מהטיפול באנשים הסובלים מדיכאון והשמנה ו/או עם סמנים גבוהים של דלקת.
המומחים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת התאמה אישית של הטיפול באומגה 3 בתתי-קבוצות של חולים עם הפרעת דיכאון קליני עם אינדקס אומגה 3 נמוך, או בנוכחות רמות גבוהות של סמני דלקת. (הערת אומגה גליל: וגם התאמה אישית של מינון לפי משקל ומצב בריאותי)

  • איכות ובטיחות פוטנציאליים

במטה-אנליזה מקיפה שבדקה את ההשפעות השליליות בעת השימוש באומגה 3, דווחו סימפטומים קלים במערכת העיכול (כגון טעם דגי, גיהוק ובחילה) וסימפטומים בעור בשיעור נמוך. הסיכון התיאורטי של דימום מוגבר כתופעת לוואי אינו קיים. יתר על כן, ראיות עדכניות מראות שאין קשר בין דימום מוגבר לבין צריכה יומית של אומגה 3, במינון של עד 4 גרם, בשילוב עם תרופות נוגדות קרישה.
ההבדל המשמעותי ביעילות תוספי אומגה 3 יכול להיות קשור בחלק מהמקרים לריכוז (החומר הפעיל) ולאיכות (של הכנת המוצר), המובילים לפער בפארמקודינמיקה (הקליטה בגוף) ובזמינות הביולוגית.
בשל האפשרות לחמצון, וכתוצאה מכך היווצרות של אלדהידים ואובדן יתרונות בריאותיים, ההמלצה היא לצרוך תוספי אומגה 3 משמן דגים או מכל מקור אחר:

  • שכוללים נוגדי חמצון (כולל ויטמין E)
  • לאחסן את המוצרים במכלים אטומים וחשוכים להגנה מהאור
  • לשמור במקרר לאחר הפתיחה

הערת אומגה גליל:

  • שילוב תערובת טוקופרולים טבעיים (מה שמוכר כויטמין E) בשמן דגים מסייע לעיכוב חמצון השמן, אך כנראה לזמן מוגבל.
  • שמן דגים מזוקק נוזלי נשמר במכלים אטומים תחת חנקן. האריזה בקפסולות ג'לטין מבוצעת אף היא תחת חנקן. עד שלב זה השמן חסין מחמצון. לאחר האריזה בקפסולות ג'לטין, למרות ההגנה הטובה יחסית של ג'לטין בפני חמצן, יש צורך בשמירה בקירור על מנת להבטיח 3 שנות חיי מדף כפי שהיצרנים מצהירים……
  • האחסון בקירור חיוני בשלבי השינוע הימי, האחסון היבשתי אצל היבואן, בחנות המפיץ ובבית הלקוח. כלומר, לאורך כל חיי המדף! לאו דווקא לאחר הפתיחה.

*אין חשיבות לשינוע יבשתי בקירור. המחקרים שלנו מצאו כי עד 3 שבועות אחסון מחוץ למקרר של אריזות סגורות של אומגה 3 אין בעיות חמצון ואין האצת חמצון.

סיכום ההנחיות בטבלה:
טבלה1

* the International Society for Nutritional Psychiatry Research (ISNPR)

מומלץ לשקול שלוש אסטרטגיות טיפוליות

  • גישה של "ראש פתוח" להתערבות משלימה
  • רפואה מותאמת אישית
  • תהליך קבלת החלטות משותפות המבוסס על מידע מאוזן

על  3 נושאים הפאנל לא הגיע לקונצנזוס (כלומר הדעות היו חלוקות):

  1. האם תוספי אומגה 3 יכולים להוות טיפול בלעדי (במקום תרופות) למבוגרים עם דיכאון קליני (הם כן הגיעו לקונצנזוס לגבי ילדים ונשים בהריון עבורם אומגה 3 הינו טיפול בלעדי מומלץ).
  2. האם תוסף המכיל EPA בלבד מומלץ יותר מאשר שילוב של EPA ו- DHA.
  3. האם אומגה 3 נחשב אפקטיבי עבור דיכאון חוזר.

הסיבות העיקריות לתוצאות לא עקביות של מטה-אנליזות מניסויים קליניים עם אומגה 3 ודיכאון, נובעות מהטרוגניות (שונות) גבוהה של האבחון הקליני, מדידות לא אמינות ושיטות התערבות לא ראויות. לכן, אם לוקחים בחשבון את המחקרים הבעייתיים, כל המטה-אנליזות של קבוצות עצמאיות (שלא נערכו ע"י חברות התרופות) אשר תוכננו היטב, התקבלו תוצאות חיוביות בנוגע לשילוב אומגה 3 בטיפול בדיכאון.

המאמר המלא בקישור זה (עם הדגשות של אומגה גליל)

2 תגובות

  1. אמלי הגיב:

    מדוע כתבתם שלא מומלץ לנשים בהריון ליטול כדור נגד דיכאון? כשהייתי בהריון ורציתי להפסיק את התרופה שלי, נבדקתי אצל פסיכיאטרית והיא אמרה לי להמשיך! וגם במרכז להרעלות אמרו לי שאם האמא לא מטופלת יש סיכון של 70% לדיכאון אחרי לידה!

    קשה לי להאמין שפה בישראל פועלים בניגוד להמלצות הFDA

    עד עכשיו התרשמתי שהאתר שלכם אמין.. מקווה שיש הסבר

    • איריס זיו הגיב:

      ראשית, המידע הזה נכתב במאמר על ידי המומחים של הפאנל:
      "To date, the US Food and Drug Administration approves no psychotropic drugs during pregnancy and even issues a black box warning of suicidal risk on antidepressant drugs for children."
      כותבי המאמר גם מציינים שלמעשה לא קיימים מחקרים קליניים (RCT) עם תרופות נוגדות דיכאון במהלך ההריון.
      ככל הידוע לנו, ההנחיות בישראל לעיתים שונות מההנחיות בארה"ב.
      אנו לא רופאים, אך סביר להניח שפסיכיאטרים ייקחו בחשבון שיקולים של מצב בריאותי/נפשי והריון בכל מקרה לגופו.
      חן רון

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם