ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > תוספי תזונה: ויטמין E, ויטמין D, מגנזיום > מגנזיום טאורט מגנזיום טאורט כטיפול מניעתי להפחתת תדירות מיגרנות 
0
11/04/2022 | 

מגנזיום טאורט כטיפול מניעתי להפחתת תדירות מיגרנות

נכתב ע"י: תו בוטבול, B.Sc., דיאטנית קלינית, מו"פ אומגה גליל

מיגרנה היא צורה נפוצה של כאב ראש, בדרך כלל כאבי ראש עצימים ואינטנסיביים אשר יביאו לחוסר פעילות עד כדי השבתה מוחלטת. המיגרנה מאופיינת בכאב ראש שמלווה בסימפטומים נוספים כגון  בחילות, הקאות, פוטו פוביה (רגישות לאור) ופונו פוביה (רגישות לרעש).

ישנו סוג נוסף של מיגרנה שנקראת מיגרנה אאורה, מאופיינת בהתווספות סימפטומים נוירולוגים המקדימים את כאב הראש כגון חולשה, הפרעות בדיבור ובתחושה, אך לרוב הסימפטומים יהיו ויזואליים (הופעת כתמים שחורים או אורות מנצנצים בשדה הראיה). מיגרנה לא מטופלת תימשך לרוב בין 4 ל 72 שעות. נמצא כי באנשים שסבלו ממיגרנות, ערכי הסרוטונין (הורמון בעל תפקיד מפתח בוויסות מצב הרוח)  וערכי המגנזיום בדגימת רוק, נמצאו נמוכים.

הטיפול במיגרנות נחלק לשניים:

  1. טיפול אקוטי – טיפול במצב של התקף מיגרנה קיים לשיכוך כאבים, לרוב יתחיל עם תרופות נוגדות דלקת מסוג NSAIDS ובמידה ולא נראה שיפור עוברים לטיפול בתרופה בשם טריפתן הפועלת כאגוניסט ייחודי בקולטני הסרוטונין. חשוב להתייעץ עם רופא מוסמך להתאמת הטיפול.
  2. טיפול מניעתי – הטיפול המניעתי עשוי לכלול התערבות תרופתית על ידי כמה סוגים של תרופות ביולוגיות שנקשרות לחלבון CGRP ומנטרלות אותו. חלבון זה נמצא מקושר לכאבי הראש בזמן המיגרנות, לדלקת בקרומי המוח ולהתרחבות של כלי דם. לפני התחלת הטיפולים חשוב להתייעץ עם רופא מוסמך להתאמת הטיפול.
    טיפול מניעתי מומלץ הוא אימוץ אורח חיים בריא, שילוב של תזונה נכונה ופעילות אירובית קבועה כגון ריצה, הליכה, שחייה ואופניים.

מחקרים מראים כי שמירה על תזונה נאותה וצריכת תוספי תזונה מתאימים עשויים להפחית את תדירות התקפי המיגרנות.

שני מרכיבים בולטים בתזונה כיום המשפיעים על כאבי הראש במיגרנות הם אומגה 3 ומגנזיום.

אומגה 3 זהו שמן דגים המכיל חומצות שומן חיוניות לגופינו- EPA  ו- DHA. דיאטות מודרניות מתועשות נוטות להיות דלות באומגה 3 ועשירות באומגה 6.  חומצות שומן מסוג אומגה 6 מעורבות במסלולי סיגנלים מולקולריים אשר מגבירים את עצמת כאבי הראש. לעומת זאת על פי מחקרים קליניים חומצות שומן מסוג אומגה 3 מפחיתות את עצמת כאבי הראש במסלולים אלו.

במחקר של 2Christopher E Ramsden et al. נבחנה השפעת דיאטה עשירה באומגה 3 לעומת דיאטה עשירה באומגה 6 על עוצמת כאבי הראש שנובעים ממיגרנות. במחקר השתתפו 182 מבוגרים שחולקו ל3 קבוצות:

  • קבוצה מס' 1 – צרכה דיאטה עשירה באומגה 3
  • קבוצה מס' 2 – צרכה דיאטה עשירה באומגה 6
  • קבוצת ביקורת – דיאטה שמכילה כמות ממוצעת של אומגה 6 ואומגה 3

בעוד שהשינוי באיכות החיים עבור שתי הקבוצות, 1 ו -2  לא היה חד משמעי, כן נראתה ירידה משמעותית בעוצמת כאבי הראש לקבוצה 1 שצרכה דיאטה עשירה באומגה 3. שתי הדיאטות הביאו לשינוי במדדים של אוקסיליפינים ביואקטיבים שמעורבים בפרוגנזה של כאבי ראש. הירידה בעוצמת כאבי הראש הייתה משמעותית יותר בקבוצת הניסוי שצרכה דיאטה עשירה באומגה 3. מכיוון שהדיאטה הרווחת כיום ענייה באומגה 3 מומלץ לצרוך תוסף אומגה 3 ממקור של דגים.

תוסף נוסף שמומלץ עבור טיפול מניעתי במיגרנות הוא מגנזיום.

המגנזיום הינו המינרל השני בשכיחותו בתוך התאים בגופינו. מעורב בתהליכים חיוניים המתרחשים בתוך התאים, כך למשל משמש כקו-פקטור חשוב במטבוליזם של מטבע האנרגיה (ATP) בכך שהוא קשור אליו ופועל כזרז. מטבוליזם תקין של ATP הכרחי וקשור להתכווצות והרפיית השרירים, לתפקוד נוירולוגי תקין ושחרור נוירו טרנסמיטורים. למחסור במגנזיום יש תפקיד משמעותי בפתוגנזה של כאבי ראש המשויכים למיגרנות. כאשר יש מחסור במגנזיום נראה שינוי בשחרור הנוירו טרנסמיטורים ועליה בטסיות הדם.

מחקר נוסף של Nazan Uysal et al., משנת 2018 בהוצאת Springer science + business media 3
שבחן את הזמינות הביולוגית של מגנזיום במשך כמה שעות לאחר לקיחת תוספי מגנזיום שונים, ברקמות שונות בגוף עכברים. סוגי המגנזיום שנבדקו הם: מגנזיום המקושר למולקולה אורגנית בשם ציטראט או אצטיל טאורט או מלט לעומת לקיחה של תוסף מגנזיום המקושר למולקולה אנאורגנית  בשם אוקסיד  או סולפט ברקמות שונות. מחקר זה הראה כי תוסף מגנזיום אצטיל טאורט מגביר את רמות המגנזיום במוח בצורה היעילה ביותר בהשוואה לתרכובות אחרות של מגנזיום. בנוסף נמצא קשר ישיר בין רמה גבוהה של מגנזיום במוח לבין הפחתה בתסמיני חדרה בעכברים. לרמה נאותה של מגנזיום במוח תפקידים רבים כגון הנעת תהליכים בתאי המוח וויסות תהליכים עצביים רבים.

 

טבלה 1- תוצאות מבחני ההתנהגות של העכברים לאחר קבלת תרכובות מגנזיום שונות ורמות המגנזיום לאחר צריכה של תרכובות המגנזיום השונות (רקמת המוח, רקמת השריר והדם).

לסיכום, לפי מחקרים קודמים אנו יודעים שתיסוף מגנזיום עשוי להפחית תדירות התקפי מיגרנות ומעורב בתהליכים נוירו כימיים במוח. מכאן שכאשר אנו רואים שמגנזיום טאורט מעלה באופן מובהק את הזמינות הביולוגית של המגנזיום במוח, אנו יכולים להניח כי מגנזיום טאורט עשוי להועיל בהפחתת התקפי מיגרנות ביחס לשאר תרכובות המגנזיום. כמובן שרצוי שיעשו מחקרים עתידיים נוספים בנושא.

מכיוון שמגנזיום אצטיל טאורט זהו קומפלקס ייחודי – מגנזיום הקשור במלואו למולקולת טאורין (fully chelated), אשר מקנה זמינות ביולוגית גבוהה בהשוואה לתרכובות אחרות של מגנזיום. מאפשר לנו ליטול כמות קטנה יותר של תוסף עם ספיגה גבוהה יותר ומאפשר לגופינו להנות מניצולת טובה יותר, מעבר יעיל יותר של מחסום הדם מוח והגעה משופרת של המגנזיום לרקמות היעד. שילוב של מגנזיום ביחד עם תוסף אומגה 3 עשוי לשפר את יעילות הטיפול המניעתי במיגרנות.

 

מקורות מדעיים:

  1. Sanam Dolati et al. The Role of Magnesium in Pathophysiology and Migraine Treatment. Springer Science+Business Media, LLC, part of Springer Nature 2019.
  2. Christopher E Ramsden et al. Dietary alteration of n-3 and n-6 fatty acids for headache reduction in adults with migraine: randomized controlled trial. ttp://dx.doi.org/10.1136/bmj.n1448
    Accepted: 27 May 2021
  3. . Uysal N, Kizildag S, Yuce Z, et al. Timeline (Bioavailability) of Magnesium Compounds in Hours: Which Magnesium Compound Works Best?. Biol Trace Elem Res. 2019;187(1):128-136.

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם