ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
0
17/09/2013 | 

מינון אומגה 3 המומלץ בהריון והנקה

מהו מינון אומגה 3 המומלץ לאישה בהריון ובהנקה?

אדם בוגר נורמלי זקוק לכ- 3 גרם אומגה 3 EPA+DHA ביום. זה כולל אשה בהריון. מי שלא צורך דגים או בשר שגדל על עשב באופן סדיר זקוק להשלמה דרך שמן דגים. אשה במשקל ממוצע (כ-60 ק"ג) שלא צורכת דגים צריכה את אותם 3 גרם ביום לעצמה.

התינוק הבריא בונה את מערכת העצבים שלו מאומגה 3 שהוא מקבל מהאם. ברגע לידתו יש לו בסביבות 150 גרם אומגה 3 במוח ועוד כמות ניכרת בגוף. על מנת לאפשר לו לבנות את המוח ומערכת העצבים, ולמעשה את כל תאי הגוף, עם כמות נכונה של אומגה 3 (ולא אומגה 6 במקרה שיחסר אומגה 3) עלייך לספק לעצמך כמות כפולה של אומגה 3. זה נכון ביחוד אם סבלת ממחסור באומגה 3 לפני ההריון. לכן לאשה שלא לקחה שמן דגים לפני ההריון אני מציע לקחת כמות כפולה לעומת ההמלצה לפני ההריון. זה מביא את רוב הנשים ל 6-8 קפסולות כתלות במשקלן. אי תיסוף שמן דגים בכמות מתאימה יגרום בשלב ראשון למחסור אצל האם מה שיעלה את הסיכון למספר מחלות הריון כגון פריאקלמפסיה (רעלת הריון), דיכאון הריוני, סכרת הריונית ולידה מוקדמת או הפלה. כל המחלות הללו נחקרו ונמצא שמחסור באומגה 3 הוא גורם סיכון משמעותי בהן. בשלב הבא, אם המחסור יהיה חמור, לילד לא תהיה מספיק אומגה 3 ואז הוא יבנה את מערכת העצבים מאומגה 6, וזה יביא להגברת הסיכון להתפתחות פסיכו-מוטורית איטית יותר ובהמשך להגדלת הסיכון למחלות נוריופסיכאטריות כמו ADHD. ההשפעה על האם והעובר כה משמעותית ששווה לתת קצת יותר ולא להסתכן בלתת מעט מידי. שימי לב לצורך לתסף ויטמיןE אם תקחי הרבה שמן דגים, במידה ואינך צורכת הרבה ירקות.

בהנקה הסיפור דומה- על האם לצרוך כמות כפולה שתספק אותה וגם את תינוקה באמצעות חלב האם.

במידה ולקחת שמן דגים באופן סדיר לפני ההריון הרי שבמהלך ההריון וההנקה אני ממליץ להעלות את המינון פי 1.5 (אין צורך במינון פי 2 כי אין מחסור להשלים אצל האם).

מהו היחס המומלץ בין EPA ל-DHA עבור אישה בהריון?

אותו יחס המומלץ עבור כל אדם באשר הוא (1:2 עד 2:3 לטובת ה-EPA שהוא היחס הטבעי בדגים קטנים כמו סרדין מקרל ואנשובי).

כיום יש המלצות לתת מוצרים המתבססים על יותר DHA או DHA נקי לנשים בהריון. המלצות אלו מתבססות לדעתנו על הבנה מוטעית של מחקרים ועל אי הבנה של התהליך המטבולי של אומגה 3 בגוף. ההסבר הביוכימי מובא בצורה הפשוטה ביותר שאפשר בעמוד הזה.