ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
0
10/06/2014 | 

לימודים ללא תרופות: לעידו כבר אין הפרעת קשב וריכוז

אימו של עידו מספרת כיצד המעבר מתרופות לאומגה 3 משמן דגים וויטמין E העלים את תופעות הלוואי של התרופות להפרעת קשב וריכוז, ואיפשר לעידו להתרכז בלימודים, לעבור מבחנים, ולאט לאט להתחזק ולהיות בעל מחשבה מאורגנת. הוא התחיל לסגל לעצמו סוגי למידה חדשים ולחשוב על עצמו בצורה אחרת, חיובית.

iStock_000003849631Small

עידו (השם האמתי שמור אצלנו) אובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה כשהיה בכיתה א'. ניסינו לעזור לו עם פרחי באך, דיקור ועוד אך ללא הועיל. בכיתה ה' כבר נאלצנו להתחיל לתת לו ריטלין על פי מרשם.

הבעיה הייתה שהשימוש בריטלין גרם לו להתפרצות של חרדות שהופיעו בעיקר לקראת מבחנים וטיולי בית ספר. שוב ניסיתי לעזור לו באמצעים אלטרנטיביים ללא הצלחה, ולכן פניתי לתרופות והתחלנו עם תרופה אנטי חרדתית בשם פריזמה. השילוב בין הריטלין לפריזמה היה מחריד, תרתי משמע, ולכן עברנו לקונצרטה במקום הריטלין. במשך מספר שנים עידו לקח קונצרטה לריכוז ופריזמה להפחתת חרדות.

באחת מחופשות הקיץ, כמו שעשינו תמיד בחופשות, הפסקנו עם הקונצרטה, כי אין צורך להיות מרוכז במיוחד כשאין לימודים. אבל נשארנו עם הפריזמה, שהיא תרופה שאי אפשר להפסיק בבת אחת. חשבנו שבלי הפריזמה החרדות של עידו עלולות להתגבר עוד יותר. בתום החופשה, בשל אילוצים, עידו חזר לקחת קונצרטה ביום הראשון של הלימודים ולא בצורה הדרגתית כפי שתכננתי, ולכן החזרה לבית הספר היתה קשה מאוד ולוותה בחרדות.

הבנו שהפריזמה כבר לא יעילה. הפסיכיאטרית רשמה לנו ציפרלקס כתחליף לפריזמה, ואנחנו התחלנו והמתנו בסבלנות שהציפרלקס יתחיל לעשות את העבודה (עם תרופות אנטי חרדתיות לוקח מספר שבועות עד שמתחילים להרגיש את ההשפעה). אך ההשפעה המיוחלת בוששה להגיע והחרדות נמשכו.

ואז, בחופשות של חגי תשרי, הגיע התקף חרדה שלא היה כמותו לפני כן. זה היה פשוט נורא והלחיץ אותנו מאוד! הפסיכיאטרית המליצה לעלות במינון הציפרלקס. בשלב הזה התחלתי שוב להטיל ספק בתרופות. לציפרלקס היו תופעות לוואי מוזרות כמו הפרעות שינה והזעה בכפות הרגליים במהלך הלילה. הגברת מינון הציפרלקס נראתה פשוט לא הגיונית.

החלטתי לנקוט פעולה אחרת. כבר שמעתי לפני כן על אומגה 3 משמן דגים ועל גיא בן צבי אבל רק עכשיו הושבתי את עצמי מול המחשב ונכנסתי לאתר של אומגה 3 גליל לערוך מחקר מעמיק. מהר מאוד התחוור לי שהאופן שבו נתתי לבני אומגה 3 עד היום, בכלל לא היה יעיל. עד אז לא הבנתי אף פעם מה באמת קורה במוח אצל ילד עם הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה, ומה התפקיד של האומגה 3 בכל זה.

ברגע שקראתי והשתכנעתי ניסיתי לגייס לתמיכתי את רופא הילדים ואת הפסיכיאטרית, אבל הם לא רצו לשמוע על זה בכלל. הבנתי שמעכשיו ההחלטות והטיפול בילד עוברים לידי לחלוטין.

אילו ראיתי שלציפרלקס היתה השפעה טובה הייתי שוקלת להמשיך, אך מאחר שראיתי שגם עם התרופה התקפי החרדה נמשכים הבנתי שאין בה כל תועלת, ושהגענו לקצה גבול הסיבולת עם התרופות. לא יכולתי להמשיך לראות את עידו סובל, והייתי חייבת לעשות שינוי דרסטי. בחרתי ללכת בכיוון של פרוטוקול אומגה והחלפת התרופות באומגה 3 משמן דגים וויטמין E.

לא ידעתי לאן השינוי הזה יוביל, אבל יצאנו למסע. השיפור היה הדרגתי וטוב. מדי שבוע ראיתי כיצד מצד אחד תופעות הלוואי של התרופות נעלמות ומצד שני גם הפרעת הקשב וריכוז נעלמת.

עידו התחיל להיות מרוכז, לעבור מבחנים ולהתחזק מבחינת הביטחון העצמי. הרגשתי שהכל מסתדר "פיקס". עידו הגיע למינון של 13 קפסולות אומגה ביום, 3 קפסולות של ויטמין E וכמוסה אחת של ויטמין D (גילינו אצלו מחסור), וזה היה שווה את המאמץ!

עד שהגעתי לאומגה 3 גליל, במשך שנים נתתי לעידו כדור אחד של שמן דגים בכל יום, עד שהבנתי שזה מינון אפסי וששמן דגים שלא נשמר בקירור הוא ברוב המקרים כלל לא פעיל. זה נורא לחשוב על כמות המשאבים שבזבזתי והיחס המזלזל שקיבלתי מהרופאים, עד שהבנתי מהו השימוש הנכון שמאפשר חיים ללא תרופות.

לפני זמן מה עידו נסע לחופשה בחו"ל למשך שבועיים ובזמן זה החל לזייף בלקיחת האומגה, עד כדי כך שבמשך שבוע שלם הוא לא לקח. ה"חפיף" הזה בא לידי ביטוי ברור כאשר עידו חזר ארצה מאוד מבולבל, מתגעגע ומתוסכל.

יש לציין שעידו מעולם לא הסכים לשנות את התזונה שלו ולהפחית בכמות הדגנים והסוכרים שהוא אוכל כפי שמומלץ בפרוטוקול, והחרדות והאובססיות אמנם התמתנו אך עד היום לא נגמרו לחלוטין. כיום אני משלבת את הטיפול באומגה עם טיפול פסיכולוגי חלקי.

לסיכום, במעבר מתרופות לאומגה 3 משמן דגים ראיתי כיצד תופעות הלוואי של התרופה נעלמות, וההוכחה ליעילות הטיפול היא היכולת של עידו להגיע ללימודים ללא תרופות ולהתרכז, לעבור מבחנים, ולאט לאט להתחזק ולהיות בעל מחשבה מאורגנת. הוא התחיל לסגל לעצמו סוגי למידה חדשים ולחשוב על עצמו בצורה אחרת, חיובית.

אני מקווה כי סיפורנו האישי יחזק משפחות נוספות המתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז,
אימא של עידו

הערה שלנו: החופש הגדול בפתח והתרופות הפסיכיאטריות להפרעת קשב וריכוז יכנסו למנוחה בארון התרופות, כי בחופש לא צריך "להתרכז"… זה הזמן לעבור מהתרופה לאומגה 3 משמן דגים (בעת שהגוף "נקי" מתרופות כימיות) כך שבתחילת שנת הלימודים הבאה התרופה תעבור מהארון ישר לפח האשפה. נשמח לעזור בזה!

לסיפורים נוספים

לחנות

להמלצות שימוש ומחשבון מינונים