ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > אומגה 3- מה זה? תוספי אומגה 3 מחומצנים באוסטרליה ינואר 2019 
0
01/04/2019 | 

תוספי אומגה 3 מחומצנים באוסטרליה ינואר 2019

International Journal of Food Sciences and Nutrition, 2018.
Monique Hellera, Luke Gemming, Chin Tung and Ross Grant, Australasian Research Institute.

מה הסכנה בשמן דגים מחומצן כאשר רוכשים מהמדף באוסטרליה והאם זה עלול להזיק?
ארגון בריאות הלב האוסטרלי ממליץ על צריכה יומית קבועה של 500 מ"ג ליום של אומגה 3 (בשילוב של EPA ו- DHA) למניעת מחלות לב וכלי דם, המלצות דומות ניתנות ע"י ארגון בריאות הלב בניוזילנד וארה"ב [[National Health and Medical Research Council 2017, National Heart Foundation of Australia 2017
סקר תזונה ופעילות גופנית לשנת 2011-2012 באוסטרליה הראה כי 25% מהנשים הבוגרות ו -15% מהגברים
הבוגרים באוסטרליה צורכים תוספי שמן דגים באופן קבוע אך הצריכה הממוצעת שלהם עומדת על כ- 395 מ"ג ליום [Australian Bureau of Statistics 2014] , כשליש מההמלצות של ארגוני בריאות הלב בעולם .
חמצון היא תגובה כימית המתרחשת כתוצאה מחשיפה של חומצות שומן PUFA (כגון אומגה 3 ו-6) לחמצן ומואצת בעקבות השפעתם של זרזים כגון: טמפ' גבוהה, לחות גבוהה ונוכחות של מתכות מסוימות כמו ברזל. במהלך החמצון נוצרים תוצרי חמצון ראשוניים (פראוקסידים) ושניוניים (אלדהידים).
מחקרים מראים כי תוצרי החמצון עלולים לגרום לטרשת עורקים ולנוירודגנרציה (ניוון הדרגתי של תאי המוח) או לכל הפחות להפחתה ביעילות השמן המחומצן. מחקר שבוצע בניוזילנד הראה כי צריכה של שמן דגים מחומצן גרם לאחוז תמותת ולדות גבוהה בעכברים [ Albert BB et al. 2016]. מחקר נוסף הראה כי צריכה של שמן טרי (לא מחומצן) גרמה להורדת כולסטרול וטרי גליצרידים בדם.
ב-2015 בוצע מחקר בשוק הניוזילנדי אשר מצא כי 32 מהמוצרים על המדף היו מחומצנים מעבר לתקן האוסטרלי [Albert et al.] (תקן שהוא מחמיר אפילו פחות מהתקן של GOED-ארגון יצרני אומגה 3 העולמי), בעקבותיו בוצעו מחקרים נוספים.
מחקר חדש זה אשר פורסם ב – INTERNATIONAL JOURNAL OF FOOD SCIENCES AND NUTRITION בדק 26 מוצרי שמן דגים אשר נרכשו מהמדף בשוק האוסטרלי ותוקפם היה לפחות לעוד שנה. הם הראו כי 38% מהמוצרים אשר נבדקו חורגים מערכי החמצון הראשוניים (5meqO2/kg) שנקבעו ע"י GOED (פראוקסידים), 25% מהמוצרים חורגים מערכי החמצון השניוניים המומלצים ע"י GOED AnV)20) וגם מהתקן האוסטרלי (30AnV) אשר פחות מחמיר, (לא נבדקו מוצרים עם חומרי טעם וריח המכילים אלדהידים בעצמם). ערך החמצון הכולל שהוא ה- TOTOTX אשר נבדק רק עבור מוצרים ללא חומרי טעם וריח הראה כי 33% מהמוצרים מחומצנים מעבר לתקן של GOED (26 TOTOTX) ואילו 25% מחומצנים מעבר לתקן האוסטרלי (50 TOTOTX). נכון להיום, לא קיימת שיטה סטנדרטית מתוקפת לבדוק חמצון של מוצרים המכילים חומרי טעם וריח.

תוצאות אלו מראות כי הלקוח נמצא בסיכון של 30% לרכישת  מוצרי אומגה 3 מחומצנים, למרות העין ה"מפקחת" של הרשויות הרגולטוריות במדינה.
לדברי החוקרים, המוצרים שנמצאו מחומצנים, ככל הנראה לא יוצרו עם ערכי חמצון אלו אלא חומצנו במהלך הזמן לאורך שרשרת האספקה. לפיכך, נדרשת בדיקה נוספת של תנאי האספקה, ההובלה והאחסון האופטימליים, כדי למזער את בעיית החמצון לאורך שרשרת האספקה כולה ולאפשר אספקה של מוצר בעל רמת חמצון נמוכה לצרכן הסופי.
קיימים בשוק תוספי שמן דגים רבים בריכוזים שונים של חומצות השומן EPA ו- DHA. במחקר זה נמצאה קורלציה שלילית בין הרכב השמן, כלומר כמות ה- EPAּ+DHA ביחס למחיר לגרם אומגה 3. בהיבט ערכי החמצון לא נמצאה שום קורלציה בין כמות החומר הפעיל (ריכוז השמן) במוצרים השונים ובעלויות שלהם אל מול ערכי החמצון. (הערת אומגה גליל- במילים אחרות מוצרים עם ריכוז אומגה 3 נמוך יותר הם יקרים יותר מבחינת עלות לגרם חומר פעיל, ומצד שני גם מוצרים בריכוז נמוך עלולים להיות מחומצנים מעל המותר).
נבדקו ארבעה מוצרים יעודיים לאוכלוסיות ספציפיות (אחד לנשים בהריון ושלושה לילדים) אשר מספקים כמות קטנה יותר של אומגה 3 מאשר קפסולות רגילות ומאופיינים בעלות גבוהה יותר משמעותית לגרם אומגה 3. כלומר, עבור מוצרים ממותגים וייעודיים המחיר גבוה יותר ללא הצדקה מבחינת כמויות החומר הפעיל וערכי החמצון.
החוקרים מבינים את הצורך למוצרים ייעודיים לילדים, אך עם זאת בהיעדר בדיקות חמצון תקפות לשמן דגים המכיל תוספי טעם הם מציעים לצרכנים לבחור במוצר ללא חומרי טעם וריח, על מנת לוודא שהוא נבדק בצורה תקינה. בחירה של מוצר כזה (נטול חומרי טעם וריח) תאפשר לצרכן גם לבחון את רמת החמצון של השמן ע"י הרחה פשוטה (הערת א.ג: ריח מעופש מעיד חד משמעית על ערכי חמצון גבוהים) וגם תאפשר הבטחת איכות של המוצרים על ידי בדיקות מעבדה.

טבלה מספר 3 מהמחקר מראה את עיקר הממצאים מהמחקר. המוצרים הצבועים בכתום חורגים מתקן GOED של TOTOX=26.
הערות אומגה 3 גליל: בטבלה הוספנו את ערכי ה TOTOX הצפויים בסוף חיי המדף בהנחה שהם בעוד 12 חודשים. החישוב מבוסס על נוסחת חמצון שנמצאה במחקר שנערך בטכניון (כנזכר למטה) ואומתה בבדיקות של אומגה גליל. מכיוון שכל המוצרים הם עם חיי מדף שאריתיים של 12 חודשים, הרי שהמוצרים עם TOTOX>20 צפויים לעבור את מגבלת התקן במהלך חיי המדף המאושרים.
יש לשים לב כי מוצרים בעלי תוספי טעם וריח אינם כלולים בטבלה זו מכיוון שלא ניתן לבצע בדיקת TOTOX על מוצרים בטעמים. המצב במוצרים בטעמים הוא כנראה גרוע לפחות כמו במוצרים הרגילים.

3

בישראל, מחקר שבוצע בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, מוכיח כי תנאי האחסון של שמן דגים משפיעים על תהליך החמצון של אומגה 3. תוצאות המחקר הוכיחו שלטמפרטורה ולחות יחסית השפעה משמעותית על קצב החמצון. בנוסף, המחקר מוכיח שאחסון הקפסולות במקום קריר ויבש כמו ארון או מגירה בבית אינו מספק, במיוחד לא באקלים הישראלי, ואליו תנאי קירור ביתיים של 7 מעלות ו-43% לחות הוכח כיעיל בהאטת תהליך חמצון השמן ובהארכת חיי המדף. (מידע נוסף בכתבה שפורסמה בעיתון הארץ, 2017)

בעיית החמצון על המדף זוהתה על ידינו לפני שנים רבות. בעקבות בעיה זו שרשרת האספקה של אומגה 3 גליל כוללת שילוח ימי בקירור ואחסון יבשתי בקרור בכל התחנות. אחסון המוצרים במקרר לאורך כל חיי המדף (גם אצל הקמעונאי וגם אצל הלקוח בבית) מבטיח טמפ' ולחות נמוכה וכך מאפשר להאט את קצב החמצון ולאפשר לצרכן לצרוך מוצרים לא מחומצנים באיכות טובה.

מחקר אוסטרלי זה הוא העדכני בסדרת מחקרים במספר מדינות כולל ארה"ב, קנדה, ניו זילנד, דרום קוריאה וישראל. תוצאות מחקרים מרחבי העולם יחד עם בדיקות שהמעבדה של אומגה 3 גליל עורכת באופן שגרתי מדי שנה, מראים שבכל נקודת זמן נתון 30% עד 50% מהמוצרים על המדפים הם מחומצנים מעבר לתקן או מחומצנים במידה כזו שסביר שיעברו את התקן במהלך חיי המדף עד תום התוקף.
צריכה של שמן מחומצן עשויה להסביר את חוסר האחידות או חוסר היעילות של שמן הדגים, את תופעות הלוואי החמורות יותר המדווחות ואת האכזבה הכללית שאנשים רבים חשים בעקבות צריכה של שמן דגים,  בין היתר האכזבה מטיפול בילדים בעזרת שמן דגים.
למיטב ידיעתנו, אומגה 3 גליל היא החברה היחידה בעולם בשלב זה היכולה להבטיח ללקוחותיה 100% שמן תקין מבחינת חימצון בכל נקודת זמן בכל מקום כל עוד המוצר לא פג תוקף.

למאמר המלא נא ללחוץ

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם