ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > אומגה 3 ומחלות שונות מגה אנליזה: היעילות והבטיחות של תוספי תזונה בטיפול בהפרעות נפשיות 
1
23/10/2019 | 

מגה אנליזה: היעילות והבטיחות של תוספי תזונה בטיפול בהפרעות נפשיות

Joseph Firth et al.  World Psychiatry October 2019; 18:308–324

סקירה של כל המטא אנליזות (מגה אנליזה) מניסויים מבוקרים אקראיים (RCT) הכוללת תוצאות מ- 10,951 אנשים
תרגום והערות ע"י אומגה 3 גליל בכתב נטוי
קישור למחקר המלא באנגלית (עם הדגשות שלנו)

מאמר זה נותן סקירה ומסכם תוצאות מחקרים על תוספי תזונה שונים עבור הפרעות נפשיות שונות. באופן כללי, ההשפעה המשמעותית ביותר של תוספי תזונה, לרבות ובמיוחד חומצות שומן מסוג אומגה 3, הייתה בהפרעות של דיכאון. מבין תוספי התזונה שנבדקו, לתוספת של אומגה 3, ובמיוחד EPA , נמצאה ההשפעה החזקה ביותר, בטיפול שכלל התערבות התזונתית.

ידוע כי קיים קשר בין תזונה לקויה והפרעות נפש. עדויות רבות מצביעות על כך שאנשים עם הפרעות נפש בדרך-כלל צורכים תזונה עתירת סוכר ועם ריכוז שומן גבוה, במקביל לחוסר תזונתי. אומנם תרופות פסיכיאטריות ותופעות לוואי מטבוליות והורמונליות יכולות להשפיע על צריכת המזון, אך עדויות רבות מראות שקיימת תזונה לקויה עוד לפני האבחון הפסיכיאטרי. בדיכאון לדוגמה, תזונה לקויה מוגדרת כגורם סיכון לתחילת המחלה.
כיום יש ענין אקדמי גובר בתפקידם של תוספי תזונה כטיפול בהפרעות נפשיות. מחקר קליני שנערך לאחרונה (Köhler CA,2018) מצא כי הפרעות נפשיות רבות קשורות לרמות מרקרים (סמנים ביולוגיים), מרכזיים ופריפריאליים, של עומס חמצוני ודלקתיות. לפיכך, תוספי תזונה עם תכונות נוגדות דלקת ונוגדות חמצון (כמו אומגה 3 ו וחומצת אמינו N-אצטיל-ציסטאין) יכולים להועיל בטיפול פסיכיאטרי של מצבים שנגרמו או החמירו על רקע זה.
כמו כן, יש כיום נתונים נרחבים ממחקרים רחבי-היקף אשר מראים כי הפרעות פסיכוטיות והפרעות מצב רוח קשורים בהפחתה משמעותית של חומרים מזינים בדם, כגון אבץ, פולאט וויטמין D. יחד עם זאת, מתהוות וגדלות עדויות על הקשר של הפרעות נפשיות למיקרוביום של המעי.
מטרת סקירה זו היא לסקור את העדויות ולהעריך את היעילות והבטיחות של תוספי תזונה כטיפול בהפרעות נפשיות. בכל המטה-אנליזות, תוסף התזונה שנבחן ניתן במקביל לטיפול הקונבנציונאלי. רק במטה-אנליזה אחת בדקו אומגה 3 כטיפול בלעדי בדיכאון. אף מטה-אנליזה לא בדקה טיפול עם תוסף תזונה בהשוואה לטיפול תרופתי.
בסקירה זו אספו את כל המטה-אנליזות של מחקרי RCT עדכניים אשר בחנו את היעילות והבטיחות של תוספי תזונה בהפרעות נפשיות. הסקירה כוללת 33 מטה-אנליזות שפורסמו החל משנת 2012 וכוללת סך של 10,951 משתתפים הסובלים ממצבים פסיכיאטרים שונים: דיכאון, חרדות והפרעות הקשורות במתח, סכיזופרניה, סיכון לפסיכוזה, הפרעה דו-קוטבית והפרעת קשב וריכוז. התוספים שנבחנו בסקירה הם: חומצות שומן חיוניות אומגה-3, ויטמין B9 (פולאט/ חומצה פולית), אינוזיטול, ויטמין D, מגנזיום, אבץ, פרוביוטיקה.

תוצאות:
גרף לדוגמא – השפעת תוספי התזונה הנבדקים על דיכאון
גרף 1*יעילות תוספי התזונה מוצגת בגרף נפרד עבור כל מצב פסיכיאטרי. עיגול מסמן שאין הבדל משמעותי ומעוין מסמל הבדל (p≤0.05 ) ביחס לקבוצת ביקורת. ציר ה X מייצג שיפור או החמרה ביחס לפלסבו.

תוספי תזונה על בסיס פולאט (ויטמין B9) היו קשורים להפחתה משמעותית של תסמיני דיכאון (בעיקר דיכאון מג'ורי) בהשוואה לפלסבו, אם כי היו סטיות גדולות בין הניסויים. לעומת זאת, במתן הוויטמין בצורת חומצה פולית לא נצפו השפעות משמעותיות על תסמיני דיכאון.
ויטמין D נמצא כמפחית משמעותית תסמינים של דיכאון בחולים עם דיכאון קליני.
בניתוח כולל של מחקרים עם אינוזיטול (חומר תזונה המקורב למשפחת הוויטמינים מקבוצה B) על תסמיני דיכאון, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בהשוואה לפלסבו.
טיפול משלים עם חומצת האמינו N-אצטיל-ציסטאין, תוסף נפוץ כטיפול בהפרעות שינה, צמצם באופן משמעותי תסמיני דיכאון ונמצא עם השפעה משמעותית לשיפור תסמיני הפרעות מצב-רוח.
מחקרים הראו שאוכלוסייה הסובלת מהפרעות נפשיות מאופיינת בהרכב מיקרוביום שונה אוכלוסייה בריאה. תוספי פרוביוטיקה הפחיתו משמעותית תסמינים בקבוצות של אנשים עם דיכאון קל עד בינוני.

מה הסקירה מצאה לגבי חומצות שומן חיוניות?
תוספי אומגה 3 נמצאו עם השפעה על הפחתת תסמיני דיכאון ב 13 מחקרי RCT עם סך של 1,233 מטופלים עם דיכאון מג'ורי. (אומגה 3 במינון ממוצע של כ 1,400 מ"ג EPA ליום = 3.5 קפסולות אומגה גליל).
תוספי אומגה 3 שהכילו ריכוז של 50% ומעלה DHA היו ללא תועלת בהשוואה לפלסבו. ואילו תוספי אומגה 3 שהכילו מעל 50% EPA נמצאו עם השפעה חיובית גדולה על תסמיני דיכאון. בנוסף, במחקרים שנמשכו 12 שבועות ומעלה עם תוספת של אומגה 3 בריכוז EPA  גבוה, נמצאה השפעה מעט טובה יותר על תסמיני דיכאון, בהשוואה לתיסוף אומגה 3 במחקרים שנמשכו פחות מ 12 שבועות.

הערת אומגה 3 גליל – ההשפעה של תיסוף אומגה 3 תלויה ברמה ההתחלתית (אינדקס אומגה 3), במינון ובמשך זמן התיסוף. כלומר, במידה והמחסור באומגה 3 הינו גדול (משמע אינדקס אומגה נמוך) המינון ומשך הנטילה הם שיקבעו את קצב העלייה ואת רמת האומגה 3 בדם ובמאגרים ברקמות, ולכן גם את קצב ורמת ההשפעה המורגשת בעקבות התיסוף. תיסוף גדול יותר יביא לעליה מהירה יותר ובהתאם למידת המחסור ההתחלתי גם לשיפור מורגש יותר.

בקרב מטופלים בני 65 ומעלה עם דיכאון קליני נמצא כי לתוסף אומגה 3 במינון ממוצע של 1.3 גרם ליום (EPA+DHA) השפעות משמעותיות על תסמיני הדיכאון, בהשוואה לפלסבו.

תוספי אומגה 3 (במינון ממוצע של כ 600 מ"ג/יום) הפחיתו משמעותית תסמיני ADHD בהשוואה לפלסבו. הערת אומגה גליל – מדובר בתיסוף אומגה 3 במקביל לטיפול קונבנציונלי, משמע יחד עם תרופות. נמצא שקיימת השפעה על התנהגויות נלוות להפרעת קשב וריכוז כגון תסמיני אימפולסיביות, היפראקטיבית וחוסר תשומת לב. לא נמצאה כל אינדיקציה להשפעה של אומגה 3 על יכולת רגשית, בעיות התנהגות או תוקפנות בקרב אנשים צעירים.
לא נמצאו יתרונות בתוספי אומגה 3 לשיפור בעיות זיכרון, בעיבוד מידע, במנת משכל או בזמן תגובה.
ההתערבות התזונתית עם ההשפעה החזקה ביותר, מבין תוספי התזונה שנבדקו, הייתה תוספת של אומגה 3, במיוחד EPA. מטה-אנליזות רבות הוכיחו שיש לתוספי אומגה 3 השפעות משמעותיות בקרב אנשים עם דיכאון. הנתונים הראו שאומגה 3 אפקטיבית גם כאשר ניתנת בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון. נראה כי לתוספי אומגה 3 מסוג EPA בריכוז גבוה, יעילות גדולה יותר בהשוואה ל DHA, מאחר ותוספי אומגה 3 על בסיס DHA לא הראו הטבה ברורה. הערת אומגה גליל – למעשה עיון מעמיק במטא אנליזות מראה שבצריכה של DHA נקי או גבוה מאד יחסית לEPA יש החמרה לעומת פלצבו. כלומר תיסוף DHA בריכוז גבוה יחסית לEPA עלול אפילו להזיק. עם זאת, סקירה זו מציעה שאומגה 3 אינה יעילה במצבים של דיכאון הנלווה לתחלואה כרונית.

לסיכום:
לאור הממצאים העדכניים, נראה כי תוסף אומגה 3 מהווה טיפול משלים (לתרופות) יעיל ובטוח.
לגבי ויטמינים אחרים, תוספים מבוססי פולאט (B9)  נמצאו כמפחיתים משמעותית תסמיני דיכאון מג'ורי וסכיזופרניה. לויטמין D ו N-אצטיל-ציטראט נמצאו השפעות מועילות להפחתת תסמיני דיכאון. לויטמינים C ו- E, מינרלים כמו אבץ ומגנזיום ואינוזיטול לא נמצאו עדויות משכנעות התומכות ביעילותם להפרעות נפשיות.
בעוד שהסקירה מדגישה תפקידים פוטנציאלים של השימוש בתוספי תזונה, מציינים העורכים כי אין להעדיף תוספי תזונה על שיפור תזונתי בכלל.  מטה אנליזה של התערבויות תזונתיות בקרב אנשים עם מחלות נפשיות חמורות מצאה יתרונות במספר היבטים בריאותיים. מטא-אנליזות עדכניות מבין ה- RCTs הוכיחו כי השיפור בתזונה הכללית מפחית תסמיני דיכאון באוכלוסייה הכללית.
לכל תוספי התזונה היה פרופיל בטיחות טוב, ללא עדות לתופעות לוואי חמורות או התוויות נגד עם תרופות פסיכיאטריות.

הערות אומגה 3 גליל:

  1. יש לקחת בחשבון שלמטה-אנליזות, ככל שהן יותר גדולות, יש מגבלות רבות של שונות בין המחקרים הכלולים ובין האוכלוסיות הנבדקות ותתי-קבוצות משתי סיבות. א. קיבוץ של מספר תתי קבוצות של חולים תחת אותה מטריה (למשל קיבוץ של סוגי אוטיזם שונים: PDD, אוטיזם בתפקוד גבוה ואספרגר תחת הקבוצה הכללית ASD) עלול להפחית את יעילות הטיפול המתקבלת במחקר מכיוון שהטיפול מתאים רק לתת קבוצה ולעיתים רק לפרטים בודדים מתוך כל קבוצה. ב. השפעתם של תוספי תזונה רבים הינה תלוית מינון. קיבוץ של מחקרים בעלי מינונים שונים מאוד (למשל מחקרים עם 500 מ"ג אומגה 3 ביחד עם מחקרים עם 3000 מ"ג אומגה 3) עלול לגרום במקרים רבים להפחתת המובהקות של התוצאות. בייחוד בתוספים בהם יש סף יעילות מתחתיו אין שום השפעה (באומגה 3 הסף הזה הוא באזור 30 מ"ג\ק"ג גוף לאנשים במחסור).
  2. כיום לא נהוג לבצע מחקרים קליניים בבני אדם של תרופות לעומת תוספי תזונה, מה שנקרא מחקרי Head to Head. לדעתנו חסרים מחקרים קליניים אשר ישוו תרופות לתוספי תזונה ולפלסבו. לצערנו לא ניתן להשיג מימון למחקרים כאלו עקב מגבלות תקציב (חברות תרופות לא יממנו מחקרים של תרופות בהשוואה לתוספי תזונה. למוסדות הבריאות לרוב אין אינטרס). עדיין לדעתנו וניסיוננו אנשים רבים יכולים להיגמל מתרופות פסיכיאטריות בעזרת תוספי תזונה כמו אומגה 3, ויטמין E, ויטמיני B והקפדה על תזונה מתאימה מבחינת סוכר, סוגי השומן ומינרלים.
  3. בסקירה זו לא מצאו תופעות לוואי בשילוב אומגה 3 עם תרופות פסיכיאטריות, ואף ממליצים על טיפול משלים. מהניסיון שלנו (לא כמטפלים או רופאים), כן יכולות להופיע תופעות לוואי בשילוב אומגה 3 יחד עם תרופות פסיכיאטריות. אולם, תופעות הלוואי הן של התרופות(!) וכתלוי במינון! לכן, אנו ממליצים על תהליך גמילה איטי והדרגתי מתרופות פסיכיאטריות. למידע נוסף על פרוטוקול אומגה.
  4. כפי שהחוקרים ציינו, גם אנו רואים תועלת גדולה בהשפעת סך התזונה על הבריאות הפיזית והנפשית כאחד, ואין בהכרח להעדיף תוספי תזונה על פני שיפור תזונתי בכלל. אנו ממליצים על תוספי תזונה במקרה של מחסור תזונתי. (מחסור באומגה 3 ניתן לאתר בבדיקת אינדקס אומגה).

01

  1. זהבה בן דוד הגיב:

    כן מאמינה בזה ולא הכדורים םסיכיאטריים

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם