יש עתיד בבריאות הלב

יש עתיד

האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל "עתיד" הוציאו המלצות תזונתיות מעודכנות למניעת מחלות קרדיווסקולריות, להלן כמה ציטוטים מתוך נייר העמדה המלא אשר חשוב לנו להדגיש.

  1. אומגה 3 למניעה של מחלות לב כלילות:

"מומלץ להעלות צריכת שומן מסוג אומגה-3 בעיקר ממקור דגים למניעה ראשונית של מל"כ" (עמוד 11). מל"כ פירושו מחלת לב כלילית. בידינו מצויה ספרות נרחבת על הקשר בין אומגה 3 לבריאות הלב.

  1. אומגה 3 והשילוב עם תרופות "מדללות דם":

"בספרות הועלו ספקות, לפיהן שמן הדגים עלול להגביר פעילות נוגדת קרישה בחולים המטופלים ב Coumadin (Warafin) או באספירין, אך כעת ידוע, שלא כך קורה במינונים הפעילים (1-4 גרם שמן דגים). במינון זה תופעות הלוואי כגון: אי נוחות ביטנית ועליה ב LDL-C מינוריות ומתרחשות רק במינונים גבוהים יותר". (עמוד 127). לתשומת ליבכם- מינון של 4 גרם ביום שווה ערך לכ7 כמוסות אומגה 3 גליל.

  1. אומגה 3 לטיפול במחלות לב וכלי דם:

"נראה כי לאנשים עם או בלי סוכרת, הסובלים ממחלת לב כלילית ידועה ויציבה (המטופלים רובם ככולם בסטטינים ואספירין,) ניתן לשקול תוספת של 1-2 גרם ליום חומצות שומן אומגה- 3 EPA,DHA"

"…לאנשים עם גורמי סיכוןורמות טריגליצרידים מעל  500מ"ג/ד"ל, ניתן לשקול ליטול EPA+DHA במינון של  3-4 גרם ביום, תחת מעקב רפואי." (עמוד 145)

  1. סיכונים ופרופיל בטיחות:

"יחד עם זאת נמצא שאומגה 3 (n-3) שעברו חימצון משמעותי עקב שמירה ללא תנאי קירור או לאחר זמן מדף ארוך מ 3 שנים, אינן יעילות כבתחילה, ואף בהיותן מחומצנות עלולות להוות סיכון טרשתי. לפיכך, יש לשמרן בקירור." (עמוד 127). ועל כך אנו כמובן מברכים. אומגה 3 גליל היחידה הנשמרת בקירור ומתחייבת לערכי חמצון נמוכים לכל אורך שרשרת האספקה.