ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > מחלות מוח ניווניות חומצות שומן אומגה, קרטנואידים וויטמין E לשיפור הזיכרון באנשים מבוגרים: מחקר קליני מבוקר. (2022) 
0
01/03/2022 | 

חומצות שומן אומגה, קרטנואידים וויטמין E לשיפור הזיכרון באנשים מבוגרים: מחקר קליני מבוקר. (2022)

סוכם ותורגם ע"י: אליסה דונקל, (B.Sc.), מו"פ אומגה גליל

Rebecca Power, John M. Nolan et al. "Omega-3 fatty acid, carotenoid and vitamin E supplementation improves working memory in older adults: A randomised clinical tria"l, Clinical Nutrition, Volume 41, Issue 2. Pages 405-414, (2022) ISSN 0261-5614, https://doi.org/10.1016/j.clnu.2021.12.004.

מכיוון שעד היום לא הצליחו לבודד סיבה חד משמעית להתפתחות מחלות נוירודגנרטיביות כגון מחלת האצלהיימר ומכיוון שאין תרופה אמיתית אשר יכולה להחזיר את המחשבה לאחור, ישנה בשנים האחרונות מגמה חזקה של החלפת הרגלי הטיפול במחלות כרוניות במניעה והפחתת גורמי סיכון מבעוד מועד. המהפך הינו מעבר מרפואה טיפולית לרפואה מונעת.

גישה זו מתקדמת מאוד במחלת האלצהיימר, בה היכולת למנוע את התנעתה ולצמצם סיכונים להתפתחותה יכולה לשנות את כללי המשחק של המחלה לחלוטין. מחקרים מרמזים על כך שתזונה טובה (עשירה בירקות, פירות ודגים) ואורחות חיים בריאים הם חיוניים לשימור הביצועים הקוגניטיביים ולהפחתת הסיכון להתפתחות מחלת האלצהיימר. התקדמות המדע מאפשרת לאפיין באופן ממוקד את התפקיד של כל אחד מהנוטריינטים במניעה והגנה על המוח ועל מערכת העצבים. ישנם נוטריינטים אשר מצטברים ברקמת המוח ושם הם בעלי  תפקוד פונקציונאלי חיוני לתקינות של תהליכים במוח ומערכת העצבים – כאלו הם חומצות השומן אומגה 3, קרטנואידים (המהווים מקור לויטמין A) וויטמין E. מחקרים מראים כי לנוטריינטים אלה יש את היכולת לשפר ביצועים קוגניטיביים הודות לתפקידים נוגדי החמצון והדלקת שלהם.

המחקר הנ"ל תוכנן על מנת לבחון את ההשפעה של שילוב של תוסף חומצות שומן אומגה 3 (DHA+EPA), קרטנואידים וויטמין E בתזונה על הביצועים הקוגניטיביים של מבוגרים בריאים קוגניטיבית בגיל השלישי, על מנת לקבוע את היכולת למנוע הדרדרות קוגניטיבית ע"י תזונה מונעת. לשם כך בוצע מחקר קליני אקראי, מבוקר וכפול סמיות בו 60 מבוגרים (מעל גיל 65) קיבלו תוספים המכילים 520 מ"ג חומצות שומן אומגה 3, 22 מ"ג קרטנואידים ו 15 מ"ג (22.4 יחב"ל) ויטמין E ובוצע אחריהם מעקב במשך שנתיים. בוצעו בדיקות לרמות הנוטריינטים בדם של המשתתפים על מנת לאמת את הזמינות הביולוגית שלהם ולהשוות בהמשך לביצועים הקוגניטיביים. ההערכה של הביצועים הקוגניטיביים נעשתה ע"י מבחנים מוכרים אשר בודקים ליקויים קוגניטיביים, כולל יכולות חזותיות-מרחביות, תפקוד מנהלי, יכולת שטף בדיבור, קשב, זיכרון לטווח קצר וארוך, יכולות שפה והתמצאות. כך, למשל, הזיכרון התפעולי שנחקר כאן בהרחבה הוא מרכיב מרכזי בתפקוד שאחראי על אחסון מידע זמני לצורך גישה ויישום מאוחר יותר (לדוגמה, לזכור מספר טלפון או כתובת של אדם, יכולת האזנה ותגובה למידע הנאמר במהלך שיחה וכו'), ביכולות למידה ובתגובה למידע.

תוצאות

לאחר שנתיים של תיסוף, המבוגרים בקבוצת הניסוי הראו שיפור משמעותי בזיכרון התפעולי, בקשב וביכולות הקוגניטיביות. זאת לעומת קבוצת הביקורת שם לא נצפה שינוי ואפילו חלה הדרדרות בחלק מהפרמטרים. כך למשל בתוצאות מבחן הזיכרון ניתן לראות כי לאחר שנתיים מספר הטעויות במבחן של הקבוצה אשר נטלה את התוספים ירד באופן משמעותי – ב 25% במספר הטעויות הכולל וב 38% במספר הטעויות בשלב 8. זאת לעומת המשתתפים בקבוצת הביקורת אצלם לא חל שינוי במקרה של מבחן הזיכרון בשלב 8 ואף חלה הדרדרות ב 14% במספר השגיאות במבחן הכולל.

*הגרפים נערכו ע"י צוות אומגה גליל על סמך המידע המקורי שמופיע במאמר עצמו
*הגרפים נערכו ע"י צוות אומגה גליל על סמך המידע המקורי שמופיע במאמר עצמו

תוצאות אלה נמצאו במתאם עם העלייה ברמות הנוטריינטים בדמם של המשתתפים. כך למשל ניתן לראות עלייה משמעותית ברמות האומגה 3 אצל מי שקיבלו תוסף (בקבוצת הניסוי, עלייה ב 35% ) ולעומת זאת לא ניתן לראות כמעט שינוי בקבוצת הביקורת שלא קיבלה תוסף (עלייה ב 6% עם טווח סטייה רחב מאוד).

*הגרפים נערכו ע"י צוות אומגה גליל על סמך המידע המקורי שמופיע במאמר עצמו

כמו כן, חשוב לציין כי ככל שהעומס הקוגניטיבי גדל, כלומר רמת הקושי של המבחן עולה (משלב 4 הכולל דרישה לזכור 4 פרטים לשלב 6 ומ 6 לשלב 8) כך הביצועים של קבוצת הניסוי היו טובים יותר באופן משמעותי יותר לעומת קבוצת הביקורת, דווקא כאשר העומס הקוגניטיבי היה בשיא.  זה מרמז על העובדה כי יכולת הזיכרון של אנשים בקבוצת הניסוי אכן השתנתה עם הזמן וכי ניתן לייחס את השינויים החיוביים הללו להעשרה התזונתית באומגה 3 והקרטנואידים, בהתחשב בכך שגודל השינוי ברמות הקוגניציה היה קשור לגודל השינוי ברמות הנוטריינטים בתזונה.

כמו כן, בנוסף ליכולות הזיכרון התפעולי נצפה גם שיפור קל ביכולות הקשב, השפה ויכולות קוגניטיביות כלליות.

החוקרים סיכמו כי השינויים שנצפו בריכוזי הקרטנואידים ורמות האומגה 3 ברקמות ובפלסמה היו במתאם ישיר לשיפור שנצפה במבחני הזיכרון בקבוצת הניסוי (אלה שקיבלו את התוסף), וכי תוצאות אלה תומכות בהיגיון הביולוגי לפיו הנוטריינטים שנחקרו פועלים בתגובה תלוית מינון לשיפור הביצועים הקוגניטיביים. הממצאים ממחישים את החשיבות של העשרה תזונתית לשיפור הקוגניציה, מה שמוביל למסקנה הקלינית בה ניתן לאפשר למבוגרים להמשיך לתפקד באופן עצמאי ולעכב או אף למנוע ירידה קוגניטיבית ו/או עיכוב בהופעת מחלת האלצהיימר מאוחר יותר בחיים, ע"י העשרה תזונתית.

סיכום אומגה גליל: מחקר זה מראה כי שילוב אפילו של חצי גרם אומגה 3 ימית, מסג EPA+DHA בתוספת נוגדי חמצון כמו ויטמין E כבר מראה סימני הגנה בפני התדרדרות קוגניטיבית. ממחקרים אחרים ומניסיוננו מינון מותאם אישית ע"י מדד אינדקס אומגה 3 התחלתי ומשקל התחלתי, כזה שנמצא בספרות המקצועית כמפחית גורם סיכון להפרעות קשב וזיכרון, עשוי להיות גורם מפחית סיכון חזק יותר ולטווח ארוך יותר. מינון זה עשוי להגיע ל 2-4 גרם אומגה 3 ביום ועד 400 יב"ל של ויטמין E. מחקרים מראים גם כי למינון כזה פוטנציאל להוות גורם מפחית סיכון בפני מחלות כרוניות אחרות כגון טרשת עורקים דלקות מפרקים וכדומה.

לקישור למאמר המקורי לחץ/י כאן

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם