ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > מחלות מוח ניווניות > אלצהיימר ויטמין E לעצירת הדרדות תפקודית במחלת האלצהיימר 
0
06/01/2014 | 

ויטמין E לעצירת הדרדות תפקודית במחלת האלצהיימר

on Functional Decline in Alzheimer Disease
השפעת ויטמין E וממנטין על הדרדות תפקודית במחלת האלצהיימר
דר' ו.דייסקן ושות'
תרגום ופרשנות ע"י אומגה 3 גליל
למחקר המלא | לתקציר המחקר | לקריאת תגובות עמיתים

תקציר:
מחקר מדעי חדש מגלה כי תיסוף ויטמין E אלפא-טוקופרול במינון של 2,000 יב"ל ביום (שווה ערך לחמש כמוסות ויטמין E400 של אומגה 3 גליל), מאט את קצב ההדרדרות התפקודית של חולי אלצהיימר הלוקים ברמה קלה או בינונית ומפחית את הנטל הטיפולי הכרוך בחיי היומיום שלהם. כמו כן המחקר מצא כי רמת התמותה מכל הגורמים All cause mortality בקבוצת הטיפול בויטמין E היתה נמוכה בצורה משמעותית לעומת קבוצות המחקר האחרות וקבוצת הפלצבו
המחקר השווה טיפול בויטמין E במינון הזה, לטיפול בתרופה 'ממנטין' (20 מ"ג) וכן לקבוצת בקרה פלצבו. בכל המקרים, כולל במקרים של שילוב התרופה עם הויטמין, נמצא הטיפול בעזרת ויטמין E כיעיל ביותר בשיפור חיי החולים.

רקע:
חשיבות המחקר: למרות שויטמין E ותרופת הממנטין נמצאו כבעלות אפקט ממתן למחלת אלצהיימר חמור, עדיין חסרות ראיות לגבי אלצהיימר ברמה קלה או בינונית.
מטרת המחקר: לקבוע האם ויטמין E (אלפא טוקופרול), ממנטין או שניהם יחד מאטים את התקדמות המחלה באלצהיימר קל או בינוני, בפציינטים הלוקחים מעכבי אצטיכוליאסטראז.

מבנה המחקר: מחקר רנדומלי כפול סמיות מבוקר פלצבו בקבוצות מקבילות, שכלל 613 פציינטים עם אלצהיימר קל או בינוני. המחקר החל אוגוסט 2007 והסתיים בספטמבר 2012 במרכז הרפואי לאזרחים ותיקים במיניאפוליס
התערבויות: משתתפים קיבלו 2000 יב"ל ליום של ויטמין E, או 20 מ"ג ליום של ממנטין, או קומבינציה של שניהם או פלצבו.

מדדים מרכזיים: מפרט פעילויות היומיום ומדדי שיתוף פעולה עבור חולי אלצהיימר (ADCS-ADL בסקלה 0-78). תוצאות משניות כללו מדדים של קוגניציה, נוירופסיכיאטריה והסתייעות במטפל.

תרגום התוצאות: נתונים מ 561 משתתפים נותחו (140=ויטמין E, 142=ממנטין, 139=שילוב, 140=פלצבו), כאשר 52 הוצאו מהמחקר בשל מחסור בנתוני מעקב. בתוך מעקב ממוצע של מעל שנתיים, מפרט המדדים ADCS-ADL של קבוצת הויטמין E ירד ב 3.15 נקודות פחות מקבוצת הפלצבו.
בקבוצת הממנטין, הניקוד ירד ב 1.98 נקודות פחות מאשר הירידה בקבוצת הפלצבו. השינוי הזה בקבוצת הויטמין E מתורגם לעיכוב בהתקדמות קלינית של 19% בשנה לעומת פלצבו, או עיכוב של 6.2 חודשים במהלך תקופת המעקב.

גיא: פרוש הדבר הוא שבמשך זמן המעקב שערך קצת מעל שנתיים, נוצר יתרון קוגניטיבי של 6 חודשים לאלו שלקחו ויטמין E לעומת קבוצת הביקורת. כלומר, הם "הזדקנו פחות" ב 6 חודשים. או במילים אחרות, בזמן שחולים בקבוצת הביקורת הזדקנו בשנתיים החולים שלקחו ויטמין E הזדקנו רק בשנה וחצי. אלו שלקחו ויטמין E בלבד נהנו מעיכוב של חצי שנה בהתקדמות המחלה לעומת אלו שלא לקחו, זה מאד מאד משמעותי.

משך זמן ההסתייעות במטפל עלה הכי מעט בקבוצת הויטמין E. תמותה מכל הגורמים ארעה בשכיחות גבוהה יותר בקבוצת הממנטין (31 מקרים ב 23 משתתפים) ובקבוצת השילוב (44 מקרים ב 31 משתתפים) בהשוואה לפלצבו (13 מקרים ב 11 משתתפים) והיה נמוך מכל הקבוצות בקבוצה שקיבלה ויטמין E בלבד.

מסקנות ורלוונטיות של הממצאים: מבין פציינטים עם מחלת אלצהיימר קלה או בינונית, 2000 יב"ל ביום של אלפא טוקופרול (ויטמין E) בהשוואה לפלצבו, הביא להאטה בירידה התפקודית. לא היה שום שיפור משמעותי בקבוצות שלקחו ממנטין בלבד או ממנטין פלוס אלפא טוקופרול.
ממצאים אלו מצביעים על יתרון בנטילת אלפא טוקופרול (ויטמין E) באלצהיימר קל או בינוני לשם האטת ההדרדרות התפקודית והפחתת הנטל הטיפולי.
החוקרים מצביעים על העובדה כי לכאורה ממנטין מנע את ההשפעה החיובית של ויטמין E ושואלים האם יתכן כי ממנטין (ואולי תרופות אחרות) מונע את ההשפעה נוגדת החימצון של ויטמין E? שאלה זו נשארת פתוחה בשלב זה ואין מנגנון ידוע היכול להסביר ממצאים אלו.

מסקנות וניתוח של גיא:
למחקר שתי משמעויות חשובות בעיני:
ראשית הוא הראה בצורה ברורה כי אין שום נזק בנטילת מינון הנחשב לגבוה של ויטמין E, גם באנשים מבוגרים יחסית הנוטלים תרופות. יש לקוות כי ממצאים אלו יהוו משקל נגד לפרסומים המטעים על נזק לכאורה של ויטמין E בחולי לב. החוקרים מדגישים כי ממצאיהם סותרים ממצאים של מטא מחקר קודם משנת 2005 שהראו על נזק לכאורה בנטילת ויטמין E , מה שהביא בשנים האחרונות להפחתת המינון של ויטמין E לחולי אלצהימר. החוקרים טוענים כי הפחתה זו במתן ויטמין E לחולי אלצהימר היא טעות אשר משפיעה לרעה על איכות חייהם.
שנית הוא מרמז לתפקידה של אומגה 3 במניעת אלצהימר, או לחלופין מרמז על כך שמחסור באומגה 3 הוא גורם סיכון משמעותי באצלהימר.

קצת רקע על ויטמין E:
ויטמין E בצורתו הנפוצה אלפא טוקופרול הינו נוגד חימצון אוניברסלי המגן באופן ספציפי על קשרים כפולים בחומצות שומן בלתי רוויות, ביחוד אומגה 3 וגם אומגה 6 ו 9.
בכל תא בגוף האדם ובכל תא בעולם הצומח והחי בו יש נוכחות של אומגה 3 יש ויטמין E. ויטמין E הוא מה שמונע מדג חי להסריח כמו דג מת (ריח של דג מת הוא ריח של אומגה 3 מחומצנת).
בגוף האדם יש לויטמין E שני תפקידים מרכזיים- להגן על אומגה 3 בפני חימצון במחזור הדם בדרך אל התאים ולהגן עליה בפני חימצון בתוך התאים וביחוד במוח ובמערכת העצבים.
מחקרים רבים הן קליניים והן תצפיתיים וגם הנסיון שלנו מראה כי אומגה 3 ללא ויטמין E אצל אנשים הסובלים מעומס מחמצן גבוה "לא עושה את העבודה". מחקרים חדשים בנושא אלצהימר מראים כי רמת האומגה 3 בגוף קשורה ישירות לסיכון ללקות באלצהימר ולחומרת האלצהימר.
אם מחברים ממצאים אלו לממצא מהמחקר הנוכחי הרי שהתזונה עליה אנו ממליצים- תיסוף שמן דגים ביחד עם ויטמין E במינון גבוה- צפויה לשפר עוד יותר את מניעת האלצהימר הן מבחינת מועד פרוץ המחלה והן מבחינת חומרתה וקצב התקדמותה.

ההמלצות של אומגה 3 גליל לצריכת ויטמין E הן:
אומגה 3 בגלל נטייתה המיידית להתחמצן מעלה את העומס המחמצן בדם ודורשת רמה מתאימה של ויטמין E בדם לצורך הגנה עליה.
אדם בריא הנוטל עד 3 גרם ביום של אומגה 3 וצורך נוגדי החימצון במזון מזרעים אגוזים קטניות ועלים ירוקים איננו זקוק לתוספת ויטמין E.
אנשים הסובלים מעומס מחמצן גבוה (נוטלים תרופות כרוניות כלשהן, שותים אלכוהול באופן כרוני, מעשנים, סובלים מדלקת כרונית כלשהי, סובלים מאלרגיה כרונית כלשהי):
• עד 3 גרם ביום אומגה 3 EPA+DHA אנו ממליצים לקחת 400 יב"ל של ויטמין E (מסוג אלפא טוקופרול בתערובת טוקופרולים טבעיים)
• מ 3 גרם עד 6 גרם ביום אומגה 3 אנו ממליצים לקחת 800 יב"ל של ויטמין E
• נשים מעל גיל המעבר יוסיפו עוד 400 יב"ל מכיוון שמעבר לגיל הפסקת המחזור העומס המחמצן אצל נשים עולה
• מעל 6 גרם ביום אומגה 3 אנו ממליצים לקחת 1200 יב"ל
ניתן לשים לב שההמלצות שלנו נמוכות בהרבה מהמינון אשר נבדק בניסוי ואשר הוכיח כי לא קיים סיכון רפואי כלשהו בנטילת ויטמין E בעוד שכל התרופות האחרות גרמו לתופעות לוואי כולל הגברת תמותה מכל הסיבות.

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם