ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > שמן MCT קטואויל השפעותיו של MCT על השמנת יתר וירידה במשקל 
0
29/06/2021 | 

השפעותיו של MCT על השמנת יתר וירידה במשקל

ההשפעות של טריגליצרידים בעלי שרשרת בינונית (MCT) על ירידה במשקל והרכב הגוף: מטא-אנליזה של ניסויים מבוקרים אקראיים

Effects of Medium-Chain Triglycerides on Weight Loss and Body Composition: A MetaAnalysis of Randomized Controlled Trials. 2015

רקע
השמנת יתר מהווה את אחד האתגרים הבריאותיים הגדולים ביותר בעולם במאה ה -21, כאשר לפחות 2.8 מיליון מבוגרים מתים מדי שנה מסיבות הנובעות מהיותם בעלי עודף משקל או השמנת יתר. בנוסף, השמנת יתר ועודף משקל מהווים גורם סיכון להתפתחות מחלות כרוניות נוספות. 44%4 מחולי הסוכרת, 23% מהסובלים ממחלות לב איסכמיות ובין 7% ל -41% חולי סרטן נקשרים לעודף משקל או השמנת יתר פרה-קלינית. ניתן לייחס את שיעורי ההשמנה לשינוי דפוסי התזונה ואורח החיים בשנים האחרונות שהובילו לדיאטות דלות בקלוריות (דלות באנרגיה) ופעילות גופנית מופחתת. לעתים קרובות מאשימים את הדיאטות עתירות השומן בשיעורי השמנת היתר הגוברים עם השנים. עם זאת, יש להפריד בין סוגים שונים של שומנים והשפעתם הבריאותית על אנשים שונים. טריגליצרידים בעלי שרשרת בינונית (MCT) עשויים מצד אחד לנטרל את הצטברות השומן באדיפוציטים (תאי רקמת השומן) ומאידך להגביר יצירת אנרגיה ותחושת שובע. זאת אפשרי בזכות המטבוליזם המהיר שלהן. בזכות גודל השרשרת הבינוני מתאפשרת ספיגה יעילה ומהירה ע"י מסלול מטבולי מועדף בגוף – ישירות לוריד השער של הכבד ומשם מעבר מהיר ולא תלוי גורמים נוספים למיטוכונדריה לצורך יצירת אנרגיה. אם כן ברור כי ל MCT פוטנציאל אדיר לשימושים מסחריים וביתיים או אפילו למוצרי הרזיה. הזמינות של טכנולוגיות עיבוד חומצות שומן מודרניות מאפשרת ייצור מוצרי מזון המכילים כמויות גבוהות יותר של MCT המתאימות הן לבישול והן למטרות אחרות. עם זאת, יש לקחת בחשבון ולחקור עוד את ההשפעות של MCT על פרופיל השומנים בדם.

המחקר
המטרה העיקרית של מחקר זה הייתה לבצע סקירה שיטתית ומטא-אנליזה של ניסויים מבוקרים אקראיים כפולי-סמיות (RCT) המשווים את ההשפעות של  MCT (ביחוד החומצה הקפרית והקפרילית C8 ,C10) על ירידה במשקל והרכב הגוף. מתוך 13 מחקרי RCT בהם המשתתפים בקבוצת הניסוי צרכו בין 1% ל %MCT 24 מתוך סך הצריכה הקלורית למשך 16-27 שבועות, נמצא כי צריכת MCT כחלק מדיאטה בהשוואה ל- LCT עשויה לגרום לירידה ממוצעת במשקל הגוף של 0.51 ק"ג במשך כ 10שבועות. גם היקפי המותניים והירכיים, סך השומן בגוף, השומן התת-עורי ושומן הקרביים הופחתו משמעותית. כמו כן, לא נצפו שינויים בפרופיל השומנים בדם (טריגליצרידים, כולסטרול, LDL ו- HDL), כלומר ניתן לומר כי אין השפעה בטיחותית על פרופיל השומנים כגורמי סיכון לתחלואה לבבית. למרות שהירידה במשקל הגוף הייתה קטנה למראית עין, היא עשויה להיות רלוונטית ומשמעותית מאוד מבחינה קלינית כיוון שעם כל 1 ק"ג ירידה במשקל הגוף, הסיכון הנלווה לפתח סוכרת מצטמצם ב  %.16.

מסקנות
שימוש ב
MCT יכול להיות כלי יעיל ונגיש באסטרטגיית הטיפול התזונתי בהשמנת יתר וירידה במשקל.
צריכה של
MCT היא בטיחותית בהיבט פרופיל השומנים בדם ולכן לא מהווה גורם סיכון לתחלואה לבבית.

התקציר סוכם ע"י אליסה דונקל, מהנדסת ביוטכנולוגיה (B.Sc) באומגה 3גליל.
את המחקר המקורי באנגלית עליו מתבסס המאמר
ניתן למצוא כאן.
18.01.2021

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם