ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
0
18/11/2021 | 

אינדקס אומגה 3 וסוכרת סוג 2

נכתב ע"י: אליסה דונקל, מו"פ אומגה גליל
Omega-3 index and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis

מחלת הסוכרת נמצאת במגמת עליה בארץ ובעולם וממדיה הובילו כבר בשנת 2006 להכרזתה ע"י האו"ם כמגיפה כלל עולמית. נתוני המועצה הלאומית לסוכרת מלמדים כי בישראל כחצי מיליון איש חולים בסוכרת וכחצי מליון נוספים נמצאים במצב של סוכרת סמויה. בכל שנה מתגלים בישראל כ-30 אלף חולי סוכרת חדשים וכ-2,500 איש מתים מן המחלה. מחקרים אפידמיולוגים כלל עולמיים מצביעים על נתונים דומים – שכיחות הסוכרת באוכלוסיה קרובה ל-10%. ההערכה היא שמספר חולי הסוכרת בעולם הוכפל בשלושת העשורים האחרונים מכ-153 מיליון איש ב-1980 ל-347 מיליון ב- 2008, ובשנת 2030 יהיו בעולם כ-472 מיליון חולים כאשר רוב חולי הסוכרת (כ90%) הם חולי סוכרת סוג 2.
זמינות ביולוגית לעומת צריכה
מחקרים אפידמיולוגים מראים לאחרונה כי צריכה של דגים שמנים מפחיתה את ההיארעות של סוכרת סוג 2 ואף נמצא קשר בין צריכה קבועה וארוכת טווח של תוספי שמן דגים (אומגה 3) להפחתת הסיכון לסוכרת. יחד עם זאת, ישנם מחקרים סותרים. אחד ההסברים האפשריים לכך הוא שבמחקרים רבים לא בוחנים את הזמינות הביולוגית. כלומר משתתפי המחקר רק מדווחים על צריכת דגים או תוספי אומגה 3 ואין לדעת מה אכן הייתה ההיענות ובייחוד מה הייתה ההשפעה של צריכה זו על רמות האומגה 3 בפועל בגופם. יש לקחת גם בחשבון את ההבדלים ברמות האומגה 3 בדגים שנצרכים. מחקרים מראים בשנים האחרונות כי ישנה התרוקנות של שרשרת המזון מאומגה 3 באזורים מסוימים על פני כדוה"א ולכן יש לקחת בחשבון כי במחקרים אשר נועדו להראות קשר בריאותי לא ניתן להתבסס על שאלון צריכת דגים אלא נדרש סמן ביולוגי מדיד.
מדד אינדקס אומגה 3
אינדקס אומגה 3 נחשב כיום כמדד המוביל לאבחון המחסור התזונתי באומגה 3. הוא מייצג את שתי חומצות השומן EPA+DHA בממברנות של תאי הדם האדומים אשר מייצגים סטטוס תזונתי ארוך טווח, בשונה מבדיקות בפלסמה (בדומה להשוואה בין סוכר בצום לעומת בדיקות המוגלובין A1C). אינדקס אומגה 3 נחקר רבות והוכח כסמן מצוין לתגובה לצריכת אומגה 3. כמו כן, אינדקס אומגה 3 נמצא כגורם סיכון לתמותה לבבית פתאומית ולתמותה מכלל הסיבות. מהסיבות שצוינו לעיל השערה סבירה היא כי מדד אינדקס אומגה 3 יכול לשמש כסמן ביולוגי ולהצביע על הקשר להיארעות של סוכרת סוג 2. מטרת הסקירה והמטה-אנליזה הזו הייתה לבחון קשר זה ולראות האם אכן אינדקס אומגה 3 משפיע על סוכרת סוג 2.
בסקירה חדשה זו של 8 מחקרים עם סך 2,973 משתתפים נמצא קשר הפוך בין אינדקס אומגה 3 להיארעות סוכרת מסוג 2. בקבוצת הביקורת (אנשים בריאים) אינדקס אומגה 3 היה גבוה, לעומת קבוצת הניסוי (חולי הסוכרת) בה אינדקס אומגה 3 נמצא נמוך. ממצא זה בעל יכולות להוביל לכיווני מחקר חדשים בנושא טיפול ומניעת סוכרת סוג 2.


המלצות פרקטיות:
1. בדקו את רמת האינדקס אומגה 3 שלכם על מנת לדעת יש לכם מחסור תזונתי באומגה 3.
2. במידה ונמצא מחסור, מומלץ לשקול להעלות את האינדקס על סמך מחקר זה ומחקרים רבים נוספים.
3. ניתן להעלות אינדקס אומגה 3 באמצעות צריכת כמוסות שמן דגים עפ"י מחשבון המינונים מבוסס האינדקס של חברת אומגה 3 גליל. למחשבון לחץ כאן


כל הנכתב בכתבה זו ניתן על ידינו על פי ניסיוננו ומיטב הבנתנו בלבד. אין באמור משום הנחיה לטיפול ואין הוא מחליף התייעצות עם רופא ואין בו המלצות או הנחיות של רופא. כל העושה שימוש בנאמר כאן, לגבי עצמו או אחרים, עושה זאת על אחריותו האישית בלבד.

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם