ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > הפרעות קשב וריכוז ותסמונות נוירו-פסיכיאטריות נוספות אינדקס אומגה 3 והקשר שלו לתפקוד קוגנטיבי בנשים צעירות 
0
11/12/2019 | 

אינדקס אומגה 3 והקשר שלו לתפקוד קוגנטיבי בנשים צעירות

מטרת מחקר זה הייתה לבחון את הקשר בין התפקוד הקוגנטיבי של נשים צעירות לבין אינדקס האומגה 3 שלהן. מאמר זה מסכם תוצאות משניות מתוך מחקר בו נבדקו 288 נשים אוסטרליות צעירות ובריאות בטווחי BMI של 18.5-24.9 אשר אינן מעשנות, אינן צורכות אלכוהול או תרופות העלולות לגרום לירידה קוגנטיבית כלשהי. הנבדקות עברו מבחן קוגניטיבי ובדיקות סטטוס אינדקס אומגה 3, ובדיקות נוספות כמו רמות CRP (מדד לדלקת), והמוגלובין בדם.

התפקוד הקוגנטיבי נאמד ע"י ציון Z אשר משקלל את הפרמטרים הבאים: תשומת לב, אימפולסיביות, יכולת עיבוד מידע וזיכרון. ערך Z חיובי מעיד על תפקוד קוגנטיבי גבוהה מהממוצע וערך שלילי מעיד על תפקוד קוגנטיבי נמוך מהממוצע.

תוצאות מדידות אינדקס אומגה 3 חולקו לשלוש קבוצות לפי רמת האינדקס: T1 –אינדקס נמוך מ 5.5%; T2 אינדקס של 5.5-6.75%; T3 אינדקס מעל 6.75%.    

תוצאות:

  1. אינדקס אומגה 3 בחלוקה לקבוצות אינדקס, בהשוואה לתפקוד קוגניטיבי בנשים צעירות:

    ניתן לראות שבפרמטר הקשב ותשומת הלב (Attention), הקבוצה עם האינדקס הנמוך ביותר (T1) נמצאה כבעלת יכולת נמוכה מהממוצע לעומת הקבוצות עם האינדקס הממוצע והגבוהה יותר (T3)  [Fig. 2]. החוקרים משערים כי רמות אינדקס אומגה 3, אשר נמצאו בקורלציה לרמת קוגניציה נמוכה בהיבט זה, יכולות להעיד גם על הדרדרות נוספת לאורך השנים.

    1. ערכי CRP(מדדי דלקת) נמצאו נמוכים יותר עבור נשים עם רמות אינדקס אומגה 3 גבוהות יותר, מה שמרמז על קשר אפשרי בין דלקתיות לבין יכולת הקשב והריכוז.
    2. נמצא גם קשר בין אינדקס אומגה 3 לבין המסלול הדופמינרגי, תוצאה המרמזת על כך שמחסור באומגה 3 יכול להשפיע על יכולת תפקוד קוגנטיבית הכוללת זיכרון וקשב וריכוז.

    מחקרי תצפית במדינות מערביות בעולם מראים כי רוב האוכלוסיה חסרה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 בתאי הדם. כלומר ישנו מחסור רחב בקרב האוכלוסיה.

    מחקרים רבים אודות אומגה 3 סוקרים את תפקידה הפוטנציאלי בשיפור בריאות המוח והתפקוד הקוגניטיבי. עם זאת ישנם מחקרים אשר מראים תוצאות לא חד משמעיות ולא מספקות על הקשר בין אינדקס אומגה 3 למצבי בריאות שונים. אחת הסיבות לכך היא השימוש הנפוץ באינדקס אומגה 3 על סמך בדיקות פלזמה (בזרם הדם), אשר מביא לתוצאות פחות מדויקות  לעומת שימוש באינדקס אומגה 3 מתאי הדם האדומים, המייצג את סטטוס האומגה 3 בגוף בצורה מדויקת יותר. תוצאות בדיקת אינדקס אומגה 3 מתאי הדם האדומים מייצגות ממוצע של שלושת החודשים שלפני הבדיקה, כתלות במחזור החיים של תאי הדם, ואילו אינדקס אומגה 3 מהפלזמה מושפע במידה רבה מהתזונה ב 24 השעות האחרונות.

    מסקנת החוקרים: כי אינדקס אומגה 3 נמוך מקושר סטטיסטית עם קשב נמוך יותר, אך לא ניתן להסיק סיבתיות מכיוון שהמחקר היה תצפיתי.

     

    למאמר המלא לחץ כאן

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם