ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > ספורט איך אומגה 3 משפרת בריאות אצל ספורטאים 
1
26/03/2017 | 

איך אומגה 3 משפרת בריאות אצל ספורטאים

מאת גיא בן צבי- מנכ"ל ויועץ מדעי אומגה 3 גליל

אינדקס אומגה 3 נמוך אצל ספורטאים

אינדקס אומגה 3 הינו המדד המדויק ביותר כיום להערכת רמת אומגה 3 בגוף. האינדקס מבוסס על מחקרים רבים בתחום הקרדיולוגיה ומהווה מדד לניבוי סיכון למחלות לב. מפתחי האינדקס ממליצים לכל אדם להימצא ברמה של אינדקס 8 כדי להמנע ממחלות לב.

בניתוח 280 שאלונים שחילקנו למבצעי בדיקת אינדקס אומגה 3 בישראל התברר כי לאנשים המבצעים פעילות ספורטיבית סדירה יש אינדקס אומגה 3 נמוך: אצל המדווחים ביצוע פעילות גופנית סדירה ולא מתספים אומגה 3 בתזונה נמצא ממוצע אינדקס אומגה 3 ברמה 4.8. לעומת זאת אצל המדווחים על פעילות גופנית סדירה עם תוסף אומגה 3 נמצא אינדקס 8.3.

מעניין כי התמונה העולה משאלון זה תואמת תוצאות מחקר שנערך בגרמניה על קבוצת ספורטאי עילית ובו נמצא שאינדקס האומגה 3 שלהם נמוך משמעותית מאוכלוסיה מקבילה ודומה לאינדקס באוכלוסיות חולות מסוימות (איור 2). כמו כן רמת התחלואה והתמותה שלהם ממחלות לב נמצאה כגבוהה יותר (איור 1).

מה היא חומצת השומן אומגה 3

המושג אומגה 3 במאמר זה מתיחס לשתי חומצות שומן בלבד- EPA ו DHA שמקורן מן החי, בעיקר בשמן דגים. אלו הן חומצות שומן חיוניות כלומר שיש לקבלן מן המזון כי הגוף לא מייצר אותן בעצמו. רק ל EPA ו DHA ידוע תפקיד פונקציונלי בגוף בכלל ובפעילות גופנית וספורט בפרט. הן חיוניות למבנה התא ומווסתות את העברת החומרים החיוניים אל תוך ואל מחוץ לתא. בכל מקום בו תחסר אומגה 3 תתפוס את מקומה אומגה 6 שביחסים לא נכונים תגרום לפעילות תאית בלתי מווסתת ואגרסיבית.

כאשר מדברים על תפקיד אומגה 3 בגוף כדאי לשים לב לשלושה גורמים: עומס מחמצן, נוגדי חימצון ודלקת. גורמים אלה לוקחים תפקיד מרכזי בהתמודדות ומניעת פציעות ספורט.

חשיבות אומגה 3 בעת ביצוע פעילות גופנית

כאשר יש בגוף תאים שנפגעו והפסיקו לתפקד, למשל כתוצאה מפגיעה מכנית, כמו בפציעת ספורט, הם מסולקים מהגוף על ידי המערכת החיסונית בתהליך הקרוי דלקת. זה נכון לחבלות ממכה, זעזוע מוח או פציעות כרוניות כגון דלקת מפרקים, מיניסקוס, מרפק טניס, שברי הליכה, דלקות בגיד אכילס וכו'.

דלקת הינה מצב נורמלי בגוף, כל עוד היא מווסתת, ובלעדיה היינו מתים מכל זיהום או פציעה. ויסות הדלקת בגוף, כלומר הפעלת תאי המערכת החיסונית (תאי B, תאי T מקרופאג'ים וכו') מבוצעת על ידי הורמונים מקומיים הנפלטים מדפנות התאים שנפגעו. הורמונים אלו (אשר שמם הכללי הוא איקוסנואידים) מיוצרים או אומגה 3 (EPA) או מאומגה 6 (חומצה ארכידונית). כאשר יש מחסור באומגה 3 הדלקת מווסתת על ידי הורמונים ממשפחת אומגה 6 שהם אגרסיביים וגורמים למערכת החיסונית לתקוף את הגוף עצמו גם לאחר סילוק הפתוגן או סילוק התאים שנפגעו בפציעה. דלקת שבה הויסות הוא אומגה 6 תהיה אגרסיבית ותחזור על עצמה בכל פגיעה ולו הקטנה ביותר. לכן מומלץ לדאוג לכמות מספקת של אומגה 3 בגוף שתאפשר החלמה מהירה מפציעת ספורט ללא נזקי הדלקת הכרונית או האוטואימונית שמקורה באומגה 6.

אומגה 3 יחד עם ויטמין E

דלקת מלווה תמיד ביצור מולקולות ראקטיביות הנקראות רדיקלים. במצב בלתי מאוזן נוטים הרדיקליים החופשיים בדם ובתאים לתקוף או לחמצן גם מולקולות בריאות בתאים בריאים. מצב כזה נקרא עומס מחמצן גבוה או עקה חימצונית.

על מנת למנוע עומס מחמצן יש לגוף סוללה ארוכה של נוגדי חימצון שתפקידם לנטרל את הרדיקלים החופשיים, לפני שנוצר נזק לתאים בריאים. נוגד החימצון האחראי על חומצות השומן אומגה 3 הינו ויטמין E מסוג אלפא טוקופרול ולא שום נוגד חימצון אחר, ועל כן נרצה אותו בכמות מספקת בגופנו.

במצב של פעילות גופנית מוגברת יש באופן טבעי ונורמלי הרס מוגבר של תאים ברקמות השונות ובעיקר בשרירים ובעצמות. בעקבות הרס תאים זה הרקמות נבנות מחדש ומתחזקות וכך השרירים והגוף כולו מתחזקים. עם זאת הרס התאים המתמיד מעלה מאד את העומס המחמצן מה שמעלה את הצורך בויטמין E. במצב אופטימלי תאים חדשים ייבנו עם כמות מספקת של אומגה 3 ביחד עם ויטמין E שיגן עליהם מפני חימצון.

עוברים מאומגה 3- לאומגה 3 טריה מהמקרר

באותה מידה שאומגה 3 זקוקה להגנה מפני חימצון בתוך הגוף, כך היא זקוקה להגנה זו גם בסביבה שמחוץ לגופנו אשר בה תנאים משתנים של חמצן, טמפרטורה ולחות המזרזים חימצון. רוב תוספי התזונה הנמכרים בשוק נארזים בקפסולות ג'לטין המהוות אריזה נוחה ובריאה לבליעה החוסמת חמצן, אך לא חוסמת לחות וחום, שהם זרזי חימצון מרכזיים.

שמירת השמן בקירור של 5-100c ולחות נמוכה מאפשרת ערכי חימצון נמוכים למשך חודשי המדף של שמן אומגה 3. חשיפה של קפסולות לטמפ' החדר במשך שבועיים-שלושה בדרך כלל לא תגרום לבעיה, אך אחסון של חודשים בתנאים אלו יגרום בהכרח לחימצון גובר והולך. עובדה זו הוכחה במחקרי צרכנות על מוצרי מדף בקנדה, ניוזילנד ואוסטרליה ועל-ידינו בצורה אקראית על מוצרי מדף בישראל. מסיבה זו אני מקפיד על שמירת אומגה 3 במקרר עוד בשלב המחסן לפני השיווק.

המלצות שימוש לספורטאים

ככלל לספורטאי העוסק בספורט עצים אמליץ לצרוך בין פי 1.5 עד פי 2 מאדם בריא במשקלו.

אלא אם כן הספורטאי מקפיד לצרוך כמות גדולה של ויטמין E מהמזון- אמליץ לתסף ויטמין E מסוג אלפא טוקופרול. כלל האצבע הוא 400 יחב"ל לכל 3000 מ"ג (5 קפסולות) אומגה 3.

ספורטאים אשר יקפידו על המלצות אלו כנראה יסבלו פחות מפציעות כרוניות וגם ישפרו את ביצועי הסיבולת והכוח, כפי שהראו מחקרים רבים וכפי שדיווחו לי לקוחות ספורטאים.

באופן פרטני יותר מומלץ להיעזר במחשבון המינונים שיעזור לך לבחור מינון אומגה 3 וויטמין E שיעלה את סיכויי היעילות.

לסיכום, למניעת נזקי פגיעות ספורט מומלץ:

א.      אומגה 3 טריה שנשמרה בקירור

ב.      אומגה 3 בשילוב עם ויטמין E

ג.       מינון מותאם

פוסטר מסכם- אינדקס אומגה 3 אצל ספורטאים

01

  1. יצחק הגיב:

    איך אתה מגדיר ספורט עצים?

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם