ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > אומגה 3 ומחלות שונות > סרטן > סרטן שד אומגה 3 למניעת סרטן שד: סקירה מדעית 
0
17/08/2014 | 

אומגה 3 למניעת סרטן שד: סקירה מדעית

תקציר: ידוע כבר כי המינון וההרכב של חומצות שומן אומגה 3 משפיע על מגוון רחב של אספקטים בבריאות האדם, והיתרון שלהן במניעת סרטן נחקר רבות ונמצא שתיסוף אומגה 3 יעיל למניעת סרטן שד. יחד עם זאת, מחקרים אפידמיולוגים העלו תוצאות לא מובהקות. מחקרים באוכלוסיה ניסו לקבוע מהו היחס של אומגה 3 לאומגה 6 שישפיע על הפעילות המיטיבה של אומגה 3. מספר מחקרים קלינים, חלקם עדיין מתבצעים, חוקרים דרכים לשינוי פרופיל חומצות השומן בגוף בכדי ליצור כלי מניעה קליני. ככל הנראה הצעד הבא הוא לזהות תת-אוכלוסיות שיזדקקו לאמצעי המניעה הללו.

תקציר ותרגום ע"י אומגה 3 גליל | למאמר המלא

רקע

מידע ממספר מחקרים פרה-קלינים מצביע על כך לאומגה 3  יש אפקט נוגד גידולים  ממאירים בשל מגוון תכונות מרחביות ואינטרקציות מולקולריות במעטפת התאים שמדכאות התרבות תאים ומקדמות מוות של תאים Apoptosis.

מחקרים תצפיתיים הראו שלאומגה 3 יש אפקט הגנתי נגד סרטן המעי, הערמונית ועוד.

מחקרי אוכלוסיה

במחקר גדול שכלל מעל 35000 נשים בגיל המעבר,   נמצא ששימוש מתמיד בשמן דגים מקטין את הסיכון לגידול ממאיר מקומי Localized Invasive Ductal Carcinomas אבל לא לגידול ממאיר באונות Lobular Carcinomas. דיווח בלתי סדיר לגבי צריכת חומצות השומן ואי מדידת היחס בין אומגה 3 ל 6 הם ככל הנראה הגורמים לחוסר העקביות בתוצאות המחקרים האפידמיולוגים.

נשים בגיל הפוריות ובגיל המעבר שלקחו את המינון הגבוה ביותר של אומגה 3 חלו הכי פחות בסרטן השד. לעומת זאת, נשים שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של אומגה 6 והכמות הקטנה ביותר של אומגה 3 נמצאו בסיכון הגבוה ביותר לחלות בסרטן השד.

מינון גבוה של אומגה 3 נמצא קשור בהורדת הסיכון לסרטן השד אצל נשים עם השמנת יתר המוגדר ב BMI מעל  30.

האפקט מונע גידולים של חומצות השומן EPA ו DHA פועל במספר מכניזמים כולל הפרדת ממברנות וקולטנים מוטבעים, החלפת דרכי תשדורת הקשורים בהתרבות תאים ונדידתם, שיבוש תהליך מוות של תאים וייצור מולקולות מחמצנות רעילות.

מחקרים על בע"ח

דיאטה עשירה באומגה 3 נמצאה כמונעת גידולים באופן מובהק, בניסויים בבע"ח.

גידולים קטנים בהרבה נצפו אצל עכברים שקיבלו אומגה 3 לעומת אלו שלא.

בנוסף, התחלקות תאים (מיטוסיס) מופחתת ומוות תאים (אפופטוזיס) מוגבר בבלוטת השד ובמעי נמצאו בהתאמה להגברת מינון אומגה 3, מה שמצביע ככל הנראה על אומגה 3 כמונעת גידולים פתולוגים.

במחקר על עכברים שבו זרזו את התפתחות גידול סרטן השד, שילוב של טמוקסיפן (תרופה מונעת אסטרוגן) ואומגה 3 מנעה התפתחות הגידול בצורה ברורה.

יש לציין כי בשניים מתוך שלושת המחקרים הללו צבירה של ROS (רדיקלים מחמצנים) ברקמות נצפתה אצל בע"ח שקיבלו תוסף שמן מדגים, מה שמצביע על כך שעומס מחמצן גבוה עשוי להיות גורם מונע סרטן. הערה של גיא: זו לדעתי אינטרפרטציה לא נכונה של הממצא. בסרטן יש עומס מחמצן גבוה ולכן צריכת אומגה 3 ללא ויטמין E (נוגד חימצון) מעלה את העומס המחמצן כתוצאת לוואי. אילו היו נותנים לאותם בעלי חיים גם ויטמין E סביר להניח שהשפעת האומגה 3 היתה משמעותית יותר.

חשיפה עוברית לרמות גבוהות של אומגה 6 דרך תזונת האם, גרם למקרים רבים יותר של סרטן שד אצל עכברות. תיסוף שמן דגים בהריון מנע את המקרים הללו והגן מפני האפקט המזיק של אומגה 6.

מחקרים קליניים

נשים עם רמות גבוהות של EPA בשד נמצאו כבעלות סיכון נמוך באופן משמעותי לחלות בסרטן שד, לעומת נשים עם רמות נמוכות. ממצאים אלה מחזקים את התאוריה לגבי התפקיד של EPA במניעת סרטן שד ועצירת התפתחות הגידולים.

Omega-3 Fatty Acids for Prevention of Breast Cancer: an Update and the State of the Science

Neil M. Iyengar& Clifford A. Hudis& Ayca Gucalp

Abstract: The quantity and makeup of dietary fat intake are known to affect human health. A variety of purported health benefits, including cancer prevention, have focused increased attention on use of omega-3 (ω-3) polyunsaturated fatty acid (PUFA) supplements. Preclinical evidence has been encouraging, and recent studies have increased our understanding of mechanisms by means of whichω-3 PUFAs may protect against breast cancer. However, epidemiological studies have yielded mixed results. Recent population studies have attempted to determine factors, for example total fat intake and the ratio ofω-3 toω-6 PUFA intake, that may affect the action of ω-3 PUFAs. Several clinical trials, some currently ongoing, are investigating strategies to favorably alter endogenous fatty acid profiles in an attempt to develop clinically feasible prevention methods. Identification of well-defined subpopulations who are most likely to benefit from a targeted prevention approach will probably be crucial to this effort.

Read Full Text

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם