ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > אומגה 3- מה זה? > האם לאכול דגים ואיזה? תכולת חומצות שומן חיוניות בדגים מקופסת שימורים 
15
10/08/2014 | 

תכולת חומצות שומן חיוניות בדגים מקופסת שימורים

מחקר רוסי בדק את תכולת חומצות השומן החיוניות ב 3 סוגי שימורי דגים הפופולריים ביותר ברוסיה, עם דגש על אומגה 3 EPA ו DHA. המוצרים שנבדקו: דגים קטנים מהאוקיינוס השקט, הרינג מהאוקיינוס השקט ושפרוטי מהים הבלטי. הממצאים העלו ריכוז גבוה מאוד של אומגה 3 במוצרים שנבדקו בהשוואה למה שדווח בספרות המחקרית. המוצרים שנבדקו נמצאו כיעילים מאוד מבחינה תזונתית בכל הקשור לאומגה 3.

להורדת המאמר המלא | תרגום התקציר: אומגה 3 גליל

גיא: מסקנת המחקר חשובה מאד- שימור בקופסאות לא פוגע בתכולת האומגה 3 של הדג! מצד שני תכולת האומגה 3 של הדג המשומר תלויה באופן מלא בתכולת האומגה 3 של הדג הנא, התלויה מצידה בתזונתו של אותו דג. קשה מאד בארץ לדעת את תכולת האומגה 3 בדגים בכלל ובדגים משומרים בפרט. אנסה לתת מספר קוים מנחים לבחירת הדג:

1. הדג המשומר הנפוץ ביותר בארץ הינו טונה. הוא גם בדרך כלל הזול ביותר. בשר הטונה בארץ הינו השריר של הטונה והינו כמעט נטול שומן לגמרי ולכן גם תכולת האומגה 3 שלו נמוכה. הנתחים השמנים ביותר של הטונה הולכים לשווקי הדגים ביפן ונמכרים לחנויות סושי במחירים גבוהים מאד. בהקשר של מתכות כבדות ורעלים- טונה הינה דג טורף עליון והרעלנים מצטברים בדג יותר ויותר בכל שלב בשרשרת המזון ולכן הסיכון בבשר טונה גבוה יחסית. כמובן שהסיכון בכל מנה ספציפית תלוי במזון ובאזור בו גדל הדג אך טונה גדלה בכל האוקיאנוסים והימים ולכן לא ניתן לדעת מהיכן הגיע בשר הטונה הספציפית בקופסה שבידינו כרגע. אני לא ממליץ על טונה מקופסה כמקור לאומגה 3 ובכלל.

2. הדג המשומר השני בפופולריות שלו בארץ הינו סרדין. הסרדין הוא דג קטן מאד ומצוי בתחתית שרשרת המזון וניזון ישירות מפלנקטון. תכולת השומן שלו גבוהה והוא משומר שלם בתוך הקופסה (צפוף כמו בקופסת סרדינים). לכן הסיכוי שבסרדין יש הרבה אומגה 3 ומעט מאד רעלנים הוא טוב ואני מאד ממליץ על סרדין משומר (גם טרי כמובן)

3. הדג השלישי הנפוץ בארץ הינו מקרל. מקרל הינו גם דג קטן בתחתית שרשרת המזון וגם הוא משומר בנתחים שלמים יחסית, אם כי לא שלם כמו הסרדין. גם המקרל הינו דג שמן ולכן בעל תכולת אומגה 3 גבוהה וגם עליו אני ממליץ.

4. דגים משומרים אחרים לאוו דווקא בקופסאות גם מומלצים אם כי אלו יקרים יחסית.

קריאה נוספת: EPA ו DHA מה זה?

Content of essential polyunsaturated fatty acids in three canned fish species

MICHAIL I. GLADYSHEV , NADEZHDA N. SUSHCHIK , OLESIA N. MAKHUTOVA & GALINA S. KALACHOVA

Institute of Biophysics of Siberian Branch of Russian Academy of Sciences, Akademgorodok, Krasnoyarsk, Russia, and Siberian Federal University, Krasnoyarsk, Russia

Abstract

Three canned fish species*Pacific saury (Cololabis saira), Pacific herring (Clupea harengus) and Baltic sprat (Sprattus sprattus)*most common and popular in Russia, were analyzed for fatty acids. Special attention was paid to long-chain essential polyunsaturated fatty acids: eicosapentaenoic acid (20:5v3) and docosahexaenoic acid (22:6v3). Sums of eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid in saury, herring and sprat were, on average, 2.42, 1.80 and 1.43 g/100 g product, respectively. Contents of these essential acids in all the canned fish species were found to be very high compared with many other fish reported in the available literature. All the canned fish appeared to be highly valuable products for human nutrition concerning the content of eicosapentaenoic and docosahexaenoic acid.

Read full text

15 תגובות

  1. עמי זכאי הגיב:

    כן זה מאד מעניין – מה קורה לדגים משומרים בשמן צמחי
    והאם כתוצאה מכך יש "חסימה" או נטרול של האומגה 3
    והחומצות הנלוות.

    • גיא בן-צבי הגיב:

      שלום עמי
      שאלה טובה. התשובה היא שלילית. אמנם בשומן הצמחי יש אומגה 6 ואומגה 6 היא בתחרות עם אומגה 3 אבל הגוף תמיד מעדיף לנצל את האומגה 3 לפני האומגה 6. לכן אין כאן ענין של חסימה והגוף שלך ידע לנצל את האומגה 3 שיש בדג ללא קשר לשאלה באיזה סוג שמן הדג שוחה בקופסה.
      יש ענין אחר והוא היחס בין אומגה 6 לאומגה 3 וככל שתאכל יותר שמן צמחי מסוג אומגה 6 כמו שמן תירס או סויה כך היחס בין אומגה 3 לאומגה 6 יהיה גרוע יותר. מסיבה זו אני מעדיף שדגים בשמן יהיו בשמן זית (אומגה 9 שאיננה בתחרות עם אומגה 3) ולא בשמן סויה או תירס
      גיא

  2. מאיה הגיב:

    שלום, ראשית המידע כאן נפלא ומרכז ממש הרבה נושאים שנלמדים בחלקיקים, על כך תודה.
    הבנתי שניתן להשיג שימורי סלמון פרא מאזור קמצ'טה, ידוע לך איפה ואם גם הם נבדקו.
    להבנתי הם השימורים העדיפים.

    • איריס זיו הגיב:

      שלום ותודה על הפרגון. סלמון מקמצ'טקה נשמע מעולה. כשגיא בן צבי מנכ"ל אומגה גליל היה שם הוא אכל סלמון ישירות מהנהר. אנחנו לא יודעים אם מישהו בדק אותם לתכולת אומגה אבל אנחנו מניחים שיש בהם. בהצלחה!

  3. דניאל הגיב:

    קופסא שימורים ממוצעת של סרדינים בשמן זית, כמה אומגה 3 יש שם ביחס לקפסולת אומגה 3 גליל?
    זתאמרת כמה קפסולות אומגה 3 שוכנות בקופסת שימורים אחת של מקרל או סרדינים לצורך העניין?
    והאם השמן זית ששוכן שם הוא איכותי לא מחומצן?
    תודכ. לעונים.

    • גיא בן-צבי הגיב:

      שלום דניאל.
      תכולת האומגה 3 בסרדינים היא בסביבות 1 עד 3 אחוז ממשקל הגוף. האחוז תלוי בטמפ המים וסביבת הגידול. בים תיכון פחות בדרום האוקיאנוס השקט יותר (אומגה בדג).
      בהנחה שיש בקופסה 100 גרם דג ללא השמן זה אומר 1 עד 3 גרם אומגה 3. זה מקביל 1.5 עד 5 קפסולות שלנו.
      לא ניתן לדעת כמה יש באמת בכל קופסה. אף אחד לא בודק את זה. אני חושב שדי בטוח להניח שיש גרם בכל קופסה כך שזה מחליף קפסולה וחצי של אומגה.
      שמנים בתוך קופסאות שימורים נמצאים בתנאים סטריליים ללא חמצן כך שאין סכנה של חימצון. זו המהות של קופסת שימורים…
      בברכה, גיא

  4. דניאל הגיב:

    תודה רבה על התשובה המורחבת.
    שאלה קצת לא קשורה, אבל קשורה בעקיפין ..
    חומץ תפוחים, זה גם מוצר בריאות, או שלא? ואיזה אב מזון זה, שומן פחמימה , חלבון..
    זתאמרת בתזונה לפי אומגה גליל זה מותר כף 2 ביום או שזה לא חומר טבעי לגוף?

  5. דניאל הגיב:

    וגם לגבי רוזמרין, יש לי שאלה אליך .
    אפרופו רפואת יתר , רוזמרין לחמם 15 דק בסיר רותח ואחרי זה לצנן ולשים במקרר יום שלם , זה בסדר בתזןנת אומגה גליל?
    זתאמרת הרוזמרין מותר ?

  6. דניאל הגיב:

    ועוד שאלה , לגבי תזונת אומגה. גליל שהתחלתי בעקבות הסרטונים של ביטויב..
    יש לציין שעוד לא התחלתי לקחת אומגה גליל, אבל מתכנן לקנות, בינתיים אני בתזונת אומגה, אוכל 8-10 ירקות כל יום, מנסה לשלב ויטמין e ( עשר שקדים ביום) כמובן עם לימון c .
    אוכל ביצים לא אורגניות , אבוקדו ,שמן קוקוס , שמן זית (מחכה לתקופת המסיק לא מאמין לבקבוקים בחנויות חח ), בשר , עוף, וכמובן הכל לפי תחושת הרעב כמו הרמבם בהמלצתך..
    רוצה לשאול מה עדיף יותר להשקיע מבחינת יחס אומגה 6 ל3 לטובת 3 למחיר הכי זול בהוצאה חודשית(ביצים איזה סוג ביצים בחנות טבע אם כן , או חזה עוף , או בשר , תקציב 200 שח בנוסף לקפסולות אומגה גליל ..
    והתחלתי תזונה זאת בגלל בעיית קשב וריכוז.
    כרגע יש שיפורים , ופחות אימפולסיבי כיאה לתזונה זו, אבל עדיין עם add , האם האומגה 3 גליל ישפר בעיה זאת?
    יש לציין שלקחתי ריטלין בעבר ללימודים , ולא רואה אותי חוזר ללמוד עם כדורים עוד פעם, גם בגלל רפואת יתר , וגם בגלל שזה לא פותר את הבעיה מהשורש אלא רק גורם לך להיות רובוט שמשרת את החברה המערבית של המאה 21, ומחמיר את הבעיה כפליים והריטלין רק יוצר ניגודיות מוחלטת בין עם זה שאתה עם הכדור לזה שאתה בלי , מבחינת קשב, שזה מה שגורם לתלותיות, ולהגברת התחושה שהכל זה" רפואת יתר" אחת גדולה, זה עוד במילים עדינות . בעקבותך התחלתי יותר להאמין במושג הזה "רפואת יתר" . ולא אלמד השכלה גבוהה אם לא אמצא פיתרון טבעי, כי כך אתה גרמת לי להאמין ברפואה טבעית. בשורה לעולם הבאת , וכואב לראות איך האוכלוסייה הכללית הולכת שולל אחרי המלצות הממסד הבריאותי . אז קודם כל תודה רבה לך על הבשורה שהבאת למדינה, ותודה על התשובות עד כה.

  7. דניאל הגיב:

    לעניות דעתי הייתי ממליץ לך אפילו להרחיב לתת נושאים על תזונת אומגה על שלל הצמחים שמותרים בתזונה זו, על היתרונות הבריאותיים שהם מקנים לנו(ויטמינים, מינרליים, חלבונים, שומנים ), תזונה זו מילה כללית מידי בשבילי חח , נראלי שהבנת אותי חח.. המשך בעבודת הקודש שאתה מפיץ, שוב תודה. ולא בכדי שואל אותך גיא שאלות אלו, כי אני חושב שיש לך ידע רחב במה שקשור לבריאות האדם, ולרפואה טבעית, בסירנגיה מושלמת, שאתה מכניס את זה עם נושא רפואת היתר, שקיימת בעולם המערבי בכלל..

  8. דניאל הגיב:

    אני אשאל את זה הכי פשוט. וזהו אחדול מהחפירות חח, אני פרפקציוניסט באופי שלי סליחה חח. אומגה גליל מגבירה את החדות באונה האמצעית במצח כמו ריטלין עד ידי נירמול הסינפסה שמעבירה כמות דיפומין בכמות מספקת וטובה ?
    כמעט 3 שנים מנסה למצוא תחליף טבעי לריטלין, ולכל לא נכנסתי עדיין ללמוד . יש לציין שלא רכשתי כלום עד כה.. רק ראיתי כתבות ממומנות באינטרנט שלא משכו את העין שלי, רובם הגדול של הכתבות זה אין תחליף טבעי ,במילים פשוטות ככה נולדנו וככה נשאר אלא אם כן נצרוך ריטלין, עד שנתקלתי בסרטונים שלך ביוטיוב, וזאת הייתה בשורה לעולם מבחינתי. מעבר רק לאומגה.. התזונה המערבית בכלל..
    שזה בפרט מה שמשך אותי לראות את כל ההרצאות שלך ביוטיוב וברדיו חיפה חח

  9. דניאל הגיב:

    לגבי השאלה הקנייה הנוספת בנוסף לאומגה גליל שרשמתי , אולי במקום עוף , ביצים, או בשר, אולי עדיף לקנות פשוט 4 קופסאות שימורים פר שבוע של סרדינים , זה ייצא בסביבות 150 בחודש בנוסף לאומגה 3 גליל?
    ואם כן איזה חברה מומלצת לקנות בחנות טבע, והאם לקנות מועשר בשמן זית או במים?

  10. דניאל הגיב:

    והאם לא מסוכן לצרוך אוכל שנמצא בקופסת שימורים קבוע? זתאמרת עם בקופסת שימורים זה מסוכן , מבחינת חומרים מתכת וזה..

  11. מאיה הגיב:

    תודה רבה על הטסט המעשיר.
    אשמח לחוות דעתך האם עישון הדגים פוגע בתכולת האומגה 3?

    ספציפית אני שואלת לגבי סרדינים מעושנים משומרים בשמן זית ובצנצנת זכוכית.

    תודה.

    • אור שוהם הגיב:

      שלום מאיה.
      אין מידע בדוק אבל אני חושב שלא פוגע. העישון הוא חיצוני. אולי פוגע טיפה. כמו צליה במחבת.
      בברכה, גיא

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם