ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > אומגה 3- מה זה? > EPA ו DHA תיסוף DHA במהלך ההיריון אינו מועיל לבריאות הילדים 
3
13/07/2014 | 

תיסוף DHA במהלך ההיריון אינו מועיל לבריאות הילדים

מחקר מעקב של ארבע שנים אחר ילדים שנולדו לאימהות שתיספו DHA במהלך ההיריון מצא שתיסוף DHA בהיריון אינו מקדם את התפתחות הילדים.

במחקר זה נטלו האימהות ההריוניות 800 מ"ג DHA ביום או פלצבו מקביל. בגיל 18 חודשים לא נמצא שום יתרון קוגניטיבי, שפתי או מוטורי בין הילדים משתי הקבוצות. אך באופן מפתיע בנות שאימהותיהן נטלו תוסף DHA במהלך ההיריון הראו יכולות שפתיות נמוכות מבנות גילן בקבוצת הפלצבו.

הילדים מקבוצת ה DHA קיבלו ציונים נמוכים יותר בכמה פרמטרים שדווחו ע"י ההורים בתחומי התפקוד וההתנהגות.
בהשוואת ציוני הילדים בפרמטר של יכולת תפיסה כללית (GCA General Conceptual Ability) לא נמצא שום הבדל בין הקבוצות וגם לא באחוז הילדים עם עיכוב או התפתחות מוקדמת בפרמטרים אלו.

איבחונים של אוטיזם (2 מקבוצת ה DHA ו 4 מקבוצת הבקרה) והפרעת קשב והיפראקטיביות (0 מקרים) לא היו שונים בין הקבוצות.
ממצאי המחקר אינם תומכים בתיסוף DHA בהיריון לתמיכה בהתפתחות הילדים.

תקציר מחקר אוסטרלי ממכוני המחקר באדלייד, מאי 2014. תרגום הכותרות המרכזיות: אומגה 3 גליל
הורד את המאמר המקורי

הערות גיא:
המחקר הינו מחקר נוסף בסידרה ארוכה של מחקרים אשר ניסו להוכיח תועלת בתיסוף DHA לילדים ואמהות בהיבטים שונים של התפתחות כמו התפתחות קוגניטיבית או השמנת יתר. כמו המחקרים הקודמים גם מחקר זה נכשל בהוכחת תועלת ואף הוכיח נזק מסוים.

למרות הפתעת החוקרים שהצליחו להפריך את ההיפותזה שלהם אין אנו צריכים להיות מופתעים מהממצאים מכיוון שמבחינה ביוכימית יש הסבר ברור לכך מדוע תוספת DHA ללא EPA לא אמורה להביא תועלת ואף להביא נזק. בשלב זה הממצאים לא יתורגמו להנחיות. תיסוף אומגה 3 לילדים ותוספי תמ"ל (תחליפי חלב) ימשיכו להכיל תיסוף של DHA בלבד, כלומר ללא EPA, כאשר ישנם סוגי תמ"ל המכילים גם חומצה ארכידונית.

המלצת אומגה 3 גליל– מומלץ לאם לצרוך שמן דגים ביחס 2:1 לטובת EPA ולהניק. ומי שלא מניקה ובכל זאת נותנת תמ"ל- להוסיף קפסולה אחת של שמן דגים ביום על מנת לנטרל את הריכוז הגבוה של DHA בתמ"ל ולספק EPA ביחס הנחוץ לתינוק. המלצות כיצד לעשות זאת בקישור הזה.

3 תגובות

  1. אליה הגיב:

    ברצינות להוסיף לתינוק קטנטן שמן דגים??
    זה לא יכול להיות מזיק ואלרגני?
    אני מניקה לשמחתי אבל זו המלצה בטוחה?

    • גיא בן-צבי הגיב:

      שלום אליה
      בכל הרצינות, המזון החשוב והטוב ביותר שאת יכולה לתת לתינוקך הוא שמן דגים. לא אלרגני ולא יכול להזיק בשום צורה וחיוני ביותר למערכת העצבים והמערכת החיסונית שלו. מחסור באומגה 3 הינו גורם הסיכון מספר 1 בכל מחלות הסינדרום המטבולי ובכל ההפרעות הנוירופסיכיאטריות ואם את רוצה למנוע מילדך את המחלות הללו בעתיד רצוי מאד לתת לו שמן דגים, בשלב זה דרך הנקה על ידי זה שאת תקחי ובהמשך דרך המזון.
      כמה לקחת? תקראי בהמלצות שימשו באתר שלנו, יש מחשבון מינונים כולל המלצות להריון והנקה
      בברכה
      גיא

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם