ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > שמן דגים- ניקיון מרעלים שמן דגים- ההשלכות האקולוגיות 
0
15/09/2013 | 

שמן דגים- ההשלכות האקולוגיות

שמן דגים אושיין נוטרישין קנדה (ONC) – מחויבות לקיימות ואחריות סביבתית

אושיין ניוטרישן קנדה בע"מ מחויבת לאחריות סביבתית וקיימות, בייחוד בכל הקשור לתעשיית שמן הדגים. מאז ראשיתה, ONC מחפשת פתרונות יצירתיים למזעור השלכותיה הסביבתיות. לפני הכל החברה מקפידה לייבא את שמן הדגים הגולמי שלה מאזורים בהם השלטון המקומי מנטר ומווסת בקפידה את תעשיית הדייג, על מנת להבטיח מניעת דייג-יתר וצמצום מיני הדגים. כמו שיטות הדייג המנוטרות גם תהליכי הייצור באיזור פרו עצמה ובמפעלי הייצור של ONC ברחבי העולם, נעשים תחת הקפדה על אחריות סביבתית. מרמת ההגנה על אוכלוסיות הדגים (מעקב אחר כל זן וזן במונחים של אוכלוסיה, גודל, משקל, בשלות, מחזורי השרצה ופרמטרים נוספים) ועד לאחריות סביבתית במפעלי הייצור של שמן הדגים (טיהור שפכים שימוש בדלק אורגני ומיחזור תוצרים).

oceannutrition

מקורות הדגים המשמשים בייצור שמן דגים של ONC

שמן הדגים של ONC מקורו בדגי אנשובי מאזורי הדיג הפתוחים הנמצאים הרחק מחופיה המערביים של אמריקה הדרומית. שמן הדגים הינו תוצר לוואי של דגים הניצודים עבור תעשיית המזון לבעלי חיים.

הנחיות ממשלת פרו לדיג בר-קיימא
כל פעילויות הדיג בפרו מוסדרות בחוק הדיג, שהופק ונחתם על ידי משרד הייצור הממשלתי ונשיא פרו. משרד הייצור אחראי על כל פעילויות הדייג בפרו, באמצעות משרד הדייג.
חברה המבקשת להתחיל בפעולת דיג, נדרשת להגיש בקשה לרשיון דיג. ללא רשיון, החברה לא תוכל לפעול בתעשיית הדיג הפרואנית. לאחר הערכה של החברה, ובמידה שמשרד הדייג משוכנע שהחברה כשירה לפעילויות דיג, המשרד יסווג את זני הדגים שהחברה מתכוונת לדוג. לפני שמונפק רשיון, ישנם הרבה פרטים הנלקחים בחשבון, כגון:

  • הביומסה הכוללת של זן מסוים (ביומסה היא המסה של כל החומר האורגני הלא מאובן באזור ובזמן ספיציפי )
  • המכסה השנתית עבור כל זן
  • מספר הרשיונות שכבר הונפקו עבור זן זה.

רק כאשר משרד הדיג וה- IMARPE (המכון הימי של פרו Instituto del Mar del Perú) מסופקים מהמידע והמסקנות, יונפק רשיון לחברה הספציפית כאשר הרישיון ינחה מהי הכמות השלל המקסימלית המותרת.
אך זוהי רק אחת הדרכים בהן פועלת פרו לשימור משאביה הימיים.

מדיניות פרו בנוגע לשמירה על זנים ימיים בדגש על זן האנשובי
בפרו קיים חשש גדול מפני ניצול יתר של המשאבים הימיים. מקווי המים והימים הפרואנים מנוטרים באופן קבוע ומוערכים על ידי ה IMARPE. היעד העיקרי של IMARPE הוא להבטיח את הנוכחות של ביומסה קבועה ולמנוע הרס. IMARPE עוקבים אחר התפתחות כל זן וזן במונחים של אוכלוסיה, גודל, משקל, בשלות, מחזורי השרצה ופרמטרים נוספים. בהתבסס על מידע זה, IMARPE מקצים מכסה שנתית לכל זן, ומוציאים איסורים ועונות דיג.

פרו היא אחת מן המדינות המעטות בעולם אשר הצליחה לשמר אוכלוסיה עקבית של הזנים הימיים שלה לאורך תקופה ארוכה. זן האנשובי (עפיאן פרואני Engraulis ringens), אשר מהווה את רוב שלל הדיג הפרואני, שימר את אוכלוסייתו בזכות ניטור מחמיר ומדיניות אחראית של רגולציה על הדיג.

ישנם כמה מנגנונים המבטיחים שגופים אלה יעבדו בהתאם לחוק:

מעקב רציף אחר כל כלי דייג – כל כלי שיט המשמש לדיג נדרש להתקין GPS המאפשר מעקב רציף אחר מיקומם דרך הלווין. כלי זה משרת שתי מטרות, בכך שמאפשר לגופי הרגולציה לאשר שהציד מתבצע באזור המיועד וגם משמש לפעולות חילוץ במקרי חירום. כאשר נמצא כי מכשיר ה GPS כלשהו נכבה, החברה נקנסת ורשיונה מושעה.
ביקורים יומיים של מפקחים בכל מפעל לעיבוד דגים – הפקחים מאמתים את כמות השלל, זני הדגים שנתפסו, ואת הגודל, המשקל ומינו של הדג (זכר או נקבה).
קביעת משקל מינימום לדגים הניצודים – חברה שנמצא בשלל שלה דגים קטנים מהגודל המותר, נקנסת ובדרך כלל מוטל איסור דיג באזור בוצע הדיג, לתקופת זמן שנקבעת על מנת לאפשר לזן לגדול ולהבשיל. למשל, הגודל המינימלי לדיג אנשובי הינו 11.5 ס"מ ואסור שיותר מ 15 אחוזים מהשלל יהיו קטנים ממגבלה זו.
בקרה חיצונית – במקביל למנגנוני שליטה אלו, חברות הדיג ערכו הסכם עם חברת הפיקוח השוויצרית SGS, שהיא אחת מחברות הביקורת האמינות ביותר בעולם. SGS מפקחת על כל השלל באמצעות אנשי סגל שנוכחים בכלי השיט ובמפעלים ברגע בו השלל מגיע. SGS מאמתת את הכמות הכוללת של כל שלל, את הגודל, סוג הזן וכו`. התוצאות המדווחות ע"י SGS חייבות לתאום את ההגבלות שניתנו על ידי הפקחים של IMARPE ומשרד הדיג.
דייג סלקטיבי ללא שלל נלווה – החוק הפרואני אוסר גם על שלל נלווה של חיות ימיות. כל ציוד הדייג מותאם ומעוצב במיוחד לזן הניצוד. מכוון שאנשובי הוא 99% מהשלל הכללי אזיי כל הציוד מותאם במיוחד לצייד ל אנשובי. אזורי הדיג הפרואנים משתמשים במכמורות המקיפות קבוצות גדולות של דגים קטנים. דגים גדולים יותר, כולל דולפינים אם יש, מעצם אופיים מסוגלים להתחמק מסוג זה של דיג, אבל אם הם נתפסו ברשת, חייבים לשחררם תחת איום של קנס ואיסורי דיג.
טיפול בפסולת – הממשלה הפרואנית גם מחייבת את כל חברות הדייג להיות בעלות אמצעי טיפול נאות בפסולת, כדי להמנע מכל אפשרות של זיהום הסביבה והמים.

ייצור שמן דגים גולמי בפרו

ONC שואפת להשיג שמן דגים גולמי מארגונים מוסריים ואחראיים. יצרני שמן הדגים הגולמי הפרואנים מהם ONC רוכשת שמן, עוברים תחת ביקורת קפדנית של המוסד הטכנולוגי לכלי-דייג של פרו (ITP- Instituto Tecnológico Pesquero del Perú) בנוגע לעיצוב המתקנים, בנייה והציוד המופעל בתהליך ייצור שמן דגים גולמי לצריכת בני אדם. IPT מוכרת על ידי ממשלות האיחוד האירופי, ארה"ב, קנדה וממשלות נוספות בעולם, כרשות הרגולטורית הפרואנית האחראית לעריכת ביקורות היגיינה, סניטציה ובטיחות בתעשייה. בעוד ITP מתמקדת בקפדנות בתעשיות דייג והתעשיות הקשורות לדייג, תפקידה שואף להחשב כשווה ערך לסוכנות הקנדית לפיקוח על מזון CanadianFood Inspection Agency) CFIA), באשר למבדקים ואישורים של מתקני ייצור. בנוסף לשיטות דייג בר-קיימא מחמירות, הממשלה הפרואנית נוקטת צעדים למיזעור ההשלכות הסביבתיות של התעשייה המקומית של מזון מדגים ושמן דגים. אלה כרוכים בחקיקה ואמצעי אכיפה מחמירים, הכוללים קביעה ואכיפה של תקנים כמו:

  • Decreto Supremo N° 010-2008-PRODUCE: קביעת המיכסה המקסימלית המותרת עבור שפכים מתעשיות מזון ושמן דגים.
  • Decreto Supremo N° 011-2009-MINAM: קביעת המיכסה המקסימלית המותרת עבור פליטות מתעשיות הקמח ושמן דגים.
  • Decreto Supremo N° 020-2007-PRODUCE: קביעת התוכנית הסביבתית המשלימה עבור מפרץ-פרול בצ`ימבוט (Ferrol Bay, Chimbote), לייעול ניהול השפכים שמקורם באזור זה.
  • Resolución Ministerial N° 621-2008-PRODUCE: קביעת ציר זמן למפעלי קמח ושמן דגים להטמעת חידושים טכנולוגיים להפחתת פליטות סביבתיות.

אחריות סביבתית בשיטות הייצור של ONC
לכל אורך תהליך הייצור של שמן דגים של ONC, נוקטת החברה בכל אמצעי הזהירות למזעור השלכות סביבתיות.
ל ONC יש שני מתקני ייצור שמן דגים: אחד ממוקם במלגרייב, נובה סקוטיה (Mulgrave, Nova
Scotia) והשני בפיורה, פרו (Piura, Peru).

דלק אורגני
מאז 2003, מתקן הייצור של אושן ניוטרישן קנדה במלגרייב, נובה סקוטיה, קנדה, מספק לעצמו את כל האנרגיה הדרושה לדודי החימום להפעלת המפעל, ע"י בעירת דלק אורגני הנגזר משמן דגים. הדלק האורגני הוא אסטר שומני מרוכז המופק על ידי שימוש באתנול. זהו אסטר מבוסס אתיל (בניגוד לאסטר מבוסס מתיל) ולכן יש לו יתרון סביבתי נוסף, הכולל: אטימות עשן smoke opacity נמוכה משמעותית, טמפרטורת מפלט exhaust נמוכה יותר וטמפרטורת זרימה pour point נמוכה יותר. אושן ניוטרישן קנדה החלה חוקרת את השימוש בדלק אורגני מוקדם מאוד. בשנת 1999, אושן ניוטרישן קנדה הריצה ניסויי דלק אורגני בדוודים שלה במלגרייב ולאחר כמה חודשים הדוודים עברו בדיקה ונמצא כי לא נוצרה כמות חריגה של פחמן. בהמשך שנה זו אושן ניוטרישן קנדה החלה לשרוף אחוז הולך וגדל של דלק אורגני, עד אשר הדוודים שרפו 100% דלק אורגני שנוצר משמן דגים. שיטה זו ממשיכה לשמש ללא ייצור חורג של פחמימן וללא שינויים בציוד.
נכון להיום (דצמבר 2009), הדוודים במלגרייב פועלים אך ורק על דלק אורגני ומספר עובדים של אושן ניוטרישן קנדה משתמשים גם הם בדלק אורגני להסקת בתיהם. בסך הכל, המתקן במלגרייב מספק לעצמו 30% מהאנרגיה הנצרכת. בנוסף, אושן ניוטרישן קנדה מפיצה דלק אורגני למספר חברות הממוקמות במזרח קנדה למטרות של הפקת אנרגיה. בדודי הקיטור של מתקן הייצור בפיורה, פרו גם כן משתמשים בדלק אורגני הנגזר משמן דגים.

טיהור שפכים
בשני מתקני הייצור של אושן ניוטרישן קנדה יש מפעלים לטיהור שפכים. מפעל טיהור השפכים במלגרייב (WWTP -waste water treatment plant) החל לפעול במלואו עם התקנת מערכת הטיפול המקדים בינואר2006.
בדיקות מעבדה מפורטות החלו להלקח מדי יום בסוף אפריל 2006, כאשר המתקנים בבבניין WWTP הושלמו. השפכים נבדקו בדיקות יומיות, בדיקות שבועיות וכמו כן מבוצעת במפעל בדיקה חיצונית שבועית.
במתקן ב Mulgrave יש סדרה של תעלות הטיה ומפרידי שמן / מים לניהול מים עיליים. המים על פני השטח מופרדים באמצעות מפרידי שמן / מים לפני שהם משוחררים ממתחם המפעל.
מתקן פיורה של ONC בפרו משתמש בהתקן המתקדם בעום לטיפול בפסולת שפכים, העוקב ומסדיר אתקינות המים. ההתקן תואם לדרישות רגולטוריות בתחום והוא לאפשר שימוש במים להשקיית שטחים חקלאיים מקומיים.
מיחזור
כל תוצרי הסינון מתהליך ניקוי שמן הדגים, כמו גם תוצרי הסינון של תהליך ניקוי השפכים, מופרדים ונשלחים למתקן קומפוסט מקומי. כל קרטון ומתכת מופרדים ונשלחים למרכזי מיחזור. כל שאר
הפסולת המוצקה נשלחת למתקן ניהול פסולת Guysborough.

להצהרה באנגלית

לסיכום הדיג מחופי דרום אמריקה נעשה בבקרה הדוקה מתוך כוונה לשמר מינים ולשמור על איזון אקולוגי. תוכלו לקרוא עוד על איכות ומקור הדגים שלנו בלינק הזה. בכל שאלה נוספת שיש לכם על ההשלכות האקולוגיות נשמח לענות ככל יכולתנו, פנו אלינו בטופס יצירת הקשר.

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם