ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
2
08/01/2014 | 

שומן רווי הוא לא העניין

שומן רווי הוא לא העניין

בואו ננפץ את המיתוס על תפקידו במחלות לב

download

אסים מלהוטרה, מומחה לקרדיולוגיה התערבותית, ביה"ח האוניברסיטאי קרוידון, לונדון

המאמר סוקר מחקרים חדשים בנושא שומן רווי וכולסטרול, ומה טוב בהם.
תקציר ותרגום ע"י אומגה 3 גליל

למאמר המקורי >

מדענים בכל העולם מקבלים את העובדה ששומן טראנס- הנמצא במזון מהיר, מאפים וממרחי מרגרינה- מגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם ע"י תהליך דלקתי. אבל "שומן רווי" הוא סיפור אחר. המנטרה שחייבים להפחית שומן רווי כדי להפחית סיכון למחלות לב וכלי דם, היתה קו מנחה שולט בעצות התזונתיות במשך כמעט ארבעה עשורים.

יחד עם זאת, ממצאים מדעיים מראים, באופן פרדוקסלי, שעצה זו דווקא מגבירה את הסיכון הקרדיווסקולרי. יתרה מכך, האובססיה הממשלתית עם רמות כולסטרול, שהובילה למתן יתר של סטטינים למיליוני אנשים, הסיחה את דעתנו מגורם הסיכון המקומם של "דלקת עורקים כתוצאה משומנים בדם" (גיא: כוונת הכותב היא שגורם הסיכון הזה- שומן גבוה הוא מומצא, כלומר לא אמיתי).

שמו של השומן הרווי הוכפש מאז מחקר "שבע המדינות" הידוע של אנסל קיס, בשנות ה 70 של המאה הקודמת. מחקר זה הסיק כי קיים מתאם בין היארעות התקפי לב לבין ריכוז הכולסטרול הכללי, בהשוואה לכמות היחסית של צריכת אנרגיה שמקורה בשומן רווי. אבל "מתאם אינו סיבתיות" (correlation is not causation). ואף על פי כן ייעצו לנו להפחית את צריכת השומן הכללית לכדי 30% מסך מקורות האנרגיה, ושומן רווי לכדי 10%. האספקט של אכילת שומן רווי שנחשב לבעל ההשפעה הגדולה ביותר על סיכון קרדיווסקולרי, הוא עלייה בריכוז כולסטרול ה LDL (low density lipoprotein).

ועדיין, הורדת ה LDL ע"י הורדת שומן רווי כנראה גורם להורדת חלקיקי LDL מסוג A שהם בינוניים-גדולים, בעוד דווקא החלקיקים הקטנים יותר (סוג B, המגיב לצריכת פחמימות) הם שמעורבים במחלות לב וכלי דם.
אכן, מחקרים חדשים מגלים כי בניגוד למיתוס הנפוץ, שומן רווי דווקא מגן על בריאות הלב וכלי הדם, ויש חשיבות למקור השומן הרווי.

מוצרי חלב, בנוסף לתכולת השומן הרווי, מכילים רכיבים נוספים המגנים על בריאות הלב ומונעים סכרת למשל. בשר אדום הוא עוד מקור עיקרי לשומן רווי. אכילה של בשר מעובד והמנעת מבשר אדום, דווקא נקשרת למחלות לב ולסכרת, ככל הנראה כתוצאה מהחומרים המשמרים.

לשומן יצא שם רע בשל תכולת האנרגיה הגבוהה שלו לכל גרם, לעומת חלבון או פחמימות. אולם, מחקרים שהשוו שילובים דיאטטים שונים מצאו שהגוף מעבד חומרים שונים בדרכים שונות. עוד בשנות החמישים של המאה הקודמת גילו מחקרים כי אכילת שומן גורמת להרזיה. מסקנת החוקרים היתה כי שילוב מרכיבי התזונה עולה בחשיבותו על כמות הקלוריות.

תאוריית ה"קלוריה אינה קלוריה" קיבלה לאחרונה תימוכין חדשים במחקר שהראה שדיאטה דלת שומן הביאה לירידה בהוצאת אנרגיה, מבנה שומנים לא בריא ועליה בתנגודת אינסולין, בהשוואה לדיאטה דלת פחמימות ואינדקס גליקמי נמוך. בשלושים השנים האחרונות בארה"ב הכמות היחסית של צריכת שומן מכלל התזונה צנחה ב 30-40 אחוזים (למרות שהכמות המוחלטת של שומן נשארה אותו דבר), בעוד השמנת היתר מרקיעה שחקים.

סיבה אחת: כשמוציאים מהאוכל את השומן, הטעם שלנו נהיה גרוע. תעשיית המזון פיצתה על כך בתוספת סוכר לאוכל. הממצאים המדעיים מצטברים לגבי כך שסוכר הוא גורם עצמאי לתסמונת המטבולית (צירוף של יתר לחץ דם, סוכר גבוה, רמות גבוהות של טריגליצרידים, כולסטרול HDL נמוך והתרחבות היקף המתניים).

בדורות קודמים מחלות לב וכלי דם היו נדירות. כיום שני שליש מהאוכלוסיה המאושפזים בבתי חולים בשל איבחון זיהום לבבי חמור, בעצם סובלים מהתסמונת המטבולית- אך 75% מהם בעלי רמת כולסטרול כללי נורמלית לחלוטין. אולי זה מפני שרמת הכולסטרול הכללי אינה באמת הבעיה?

מחקר הלב של פרמינגהם קבע שכולסטרול כללי הוא הגורם למחלת עורקים כלילית, מה שהפך סטטינים לתרופה השניה הנרשמת ביותר בארה"ב ולתעשייה עולמית של ביליוני דולרים.
כיום בבריטנה 8 מיליון איש לוקחים סטטינים, זו עליה לעומת 5 מיליון לפני 10 שנים. עם 60 מיליון מרשמי סטטינים בשנה, קשה להראות איזשהו אפקט נוסף של סטטינים על הפחתת מוות על רקע קרדיווסקולרי לעומת הירידה בשכיחות המעשנים וצינתורים.

למרות האמונה שכולסטרול הוא גורם עיקרי להיצרות עורקים, מספר מחקרי אוכלוסיה עצמאיים על מבוגרים בריאים הראו שכולסטרול כללי נמוך קשור במוות קרדיווסקולרי ומוות לא לבבי, מה שמצביע על כך שכולסטרול כללי גבוה אינו גורם למחלות לב באוכלוסיה בריאה.

מחקר עדכני באוכלוסיית אמת של 150,000 פציינטים שלקחו סטטינים הראה תופעות לוואי "בלתי מתקבלות על הדעת"- כולל מיאלגיה, מעי רגיז, הפרעות שינה וזיכרון ואין אונות- אצל 20% מהמשתתפים, שהסתיימו בהפסקת השימוש בתרופה. ממצאים אלה אינם מתיישבים עם מחקרי הסטטינים הגדולים שדיווחו על תופעת לוואי של פגיעה וכאבים בשרירים אצל 1 מכל 10,000 בלבד.

מחקר-על שמומן ע"י התעשייה דיווח שבקבוצת סיכון נמוך של בני 60-70 הלוקחים סטטינים המספר-מצריך-טיפול (NNT=number needed to trea) על מנת למנוע ארוע לבבי בשנה אחת היה 345. הבסיס הראייתי החזק ביותר לצריכת סטטינים הוא לצורך מניעה משנית, כאשר כל הפציינטים אחרי התקף לב מקבלים מרשם למינון הטיפולי המקסימלי ללא קשר לרמת הכולסטרול הכללי, בגלל האפקט האנטי-דלקתי או הגנטי של הסטטינים. בקבוצה זו ה NNT הוא 83 למיתה אחרי 5 שנים. אין זה אומר שכל פציינט מרוויח מעט מהסטטינים, אלא ש 82 פציינטים לא ירוויחו שום יתרון תסמיני מהשימוש בסטטינים. העובדה ששום תרופה מפחיתת כולסטרול אחרת לא הראתה יתרון במונחים של תמותה תומכת בהיפותזה שהיתרונות של סטטינים הם נפרדים מיתרונותיהם בהפחתת כולסטרול.

אימוץ תזונה ים תיכונית אחרי התקף לב הוא כמעט פי 3 יותר עוצמתי בהפחתת מקרי מוות מאשר שימוש בסטטינים. מחקר מבוקר שפורסם לאחרונה נעצר בתחילתו אחרי שהראה שבאנשים בסיכון גבוה התזונה הים תיכונית השיגה שיפור ב 30% יותר לעומת תזונה דלת שומן, במונחים של ארועים קרדיווסקולרים.

טיפול תרופתי יכול לשכך את התסמינים אך אינו יכול להחליף את ענף הפתופיזיולוגיה. רופאים צריכים לאמץ מניעה בנוסף לטיפול. השיפורים הגדולים ביותר בתחלואה ותמותה לא היו תודות לאחריות אישית אלא תודות לבריאות הציבור. זה הזמן לעצור את המיתוס על תפקידו של שומן רווי במחלות לב ולהחזיר אחורה את נזקיה של עצה תזונתית שגרמה להשמנת יתר. (הדגשה שלנו).

 

2 תגובות

  1. אליהו נטורופת מומחה הגיב:

    סטטינים פועלים להפחתת ייצור חומצה מלואונית בכבד שמשמשת לייצוכ כחלסטרול עך גם
    לרכיב הניקרא קו אנזים קיו 10 אשר נוכחותו במתוהונדריה מפעל האנרגיה בתא בלעדי קיו 10 אין יצטר אנרגיה בתא 80% ויתר של קיו 10 נמצא בתאי שריר הלב מחסור בקיו 10 גורם בסופו של דבר לדום לב כתוצאה מחוסר קיו 10
    בשריר הלב. כמות גגולה של קיו 10 נמצאת גם בתאי לנגרהים בלבלב ולכן אחוז גדול של צרכני הסטטינים סובלים מסכרת שלא מקושרת כלל למחסור בקיו 10 בתאי לנגרהים בלבלב האחרים לייצור אינסולין

    • גיא בן-צבי הגיב:

      זה נכון אליהו אבל מה אתה רוצה להגיד? שמי שלוקח סטטינים צריך לקחת Q10?
      אבל למה לקחת סטטינים? כל המסר הוא שכולסטרול ושומן רווי הם טובים ולכן אסור להוריד אותם…. ולכן אסור לקחת סטטינים…
      ולכן אין צורך קלחת Q10 בהנחה שאתה לא לקוח סטטינים
      גיא

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם