ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > הפרעות קשב וריכוז ותסמונות נוירו-פסיכיאטריות נוספות > הפרעת קשב סקירה ומטה-אנליזה של ניסויים קליניים ומחקרים ביולוגיים על חומצות שומן אומגה 3 בקרב בני נוער עם ADHD 
0
05/01/2020 | 

סקירה ומטה-אנליזה של ניסויים קליניים ומחקרים ביולוגיים על חומצות שומן אומגה 3 בקרב בני נוער עם ADHD

Omega-3 in youth with ADHD, Jane Pei-Chen Chang et al. Neuropsychopharmacology (2018)

 

מחסור באומגה 3 נחקר בעבר כפוטנציאל סיבתי להפרעות קשב וריכוז ADHD.
אף על-פי שתרופות, כגון מתילפנידאט ואטומוקסטין, מסוגלות לשפר תסמיני הפרעת קשב וריכוז, עדיין יש כ 20-40% מהסובלים מהפרעות קשב וריכוז שאינם מפיקים תועלת מתרופות אלו.
ראיות רבות תומכות בחשיבותן ובחיוניותן של חומצות שומן אומגה 3 בהפרעות של המוח. ל-EPA ו-DHA יש פעילות נוגדת דלקת באמצעות עיכוב רדיקלים חופשיים ומתח חמצוני, ופעילות מווסתת נוירוטרנסמיטרים (הורמונים עצביים), כגון דופאמין,  וויסות מערכת החיסון, באמצעות מודולציה של "רפסודות" שומן בממברנת התא. יתר על כן, הראיות תומכות בקשר של אומגה 3 לשיפור תסמיני דיכאון.

להמלצות תזונה לטיפול בדיכאון – מאמר של איגוד הפסיכיאטריה נא ללחוץ

כיום ישנן הוכחות שחומצות שומן אומגה-3 יכולות להיות רלוונטיות במקרים של ADHD. במחקרים אפידמיולוגיים, ילדים לאימהות שצריכת הדגים או פירות הים שלהן במהלך ההריון הייתה נמוכה, נמצאו בסיכון מוגבר לבעיות התנהגותיות-חברתיות. יתר על כן, לילדים עם ADHD יש נטייה לתופעות חמורות יותר של עור ועיניים יבשות. אצל ילדים עם ADHD גם נמצא שרמות חומצות שומן חיוניות (PUFA) בתאי הדם האדומים נמוך יותר והיחס בין אומגה 6 לאומגה 3 גבוה יותר. עם זאת, עדיין קיימת חוסר עקביות בספרות ולכן החוקרים ביצעו את המטה-אנליזה הזו.

תוצאות:

הממצא העיקרי של אנליזה זו הוא שתוסף אומגה 3 משפר באופן משמעותי תסמינים של ADHD אשר כוללים חוסר תשומת לב והיפראקטיביות (ע"פ דיווחי הורים).

*את תוצאות המחקרים חילקו החוקרים לקבוצות לפי מינון מעל/מתחת 500 מ"ג אומגה 3. הם גם חילקו את השפעה מבחינת התסמינים של היפראקטיביות/ חוסר קשב/ ציון כולל.

רק במחקרים עם EPA מעל 500 מ"ג ניראה שיפור משמעותי בהתנהגות היפראקטיבית.

הממצא העיקרי השני של האנליזה הוא שתוסף אומגה 3 בבני נוער עם ADHD, הביא לשיפורים קוגניטיביים, אך לא לשיפור הזיכרון, בהשוואה לפלסבו.        

בניתוח נתונים ראשוני ומשני, נמצאו רמות נמוכות יותר של DHA, EPA וסך האומגה 3, בקרב בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז, בהשוואה לפלסבו, ללא קשר למקור הרקמה בה נבדק (פלסמה/ תאי דם אדומים). לא נמצא הבדל ברמות סך האומגה 6.

תוצאות אלו נצפו בבדיקות שנעשו בתאי הדם האדומים, אך לא בפלסמת הדם. ישנה קורלציה גבוהה בין רמות הEPA ו-DHA שנמדדות בתאי הדם לרמות במוח.

הערת אומגה גליל: תוצאות אלו למעשה מחזקות את הטענה שהפרעות קשב וריכוז עלולות לנבוע כתוצאה ממחסור באומגה 3, ולא מעודף אומגה 6 (קטע מהרצאה של גיא על יחס אומגה 3:6). כמו כן, בדיקת אינדקס אומגה 3 שנעשית בתאי הדם האדומים (RBC) תהיה אמינה יותר מאשר בדיקה בנוזל הדם, מכיוון שבדיקת RBC מייצגת את ממוצע חומצות השומן המגיעות מהתזונה בשלושת החודשים טרם הבדיקה – פרטים נוספים.

לדבריה של ד"ר ג'יין צ'אנג, החוקרת הראשית: " תוצאות אלו מציעות ששמן דגים יעיל כטיפול ב ADHD, לפחות כמו טיפול פרמקולוגי קונבנציונלי (אך ללא תופעות לוואי), במיוחד בילדים עם מחסור באומגה 3."

 

Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids in Youths with Attention
Deficit Hyperactivity Disorder: a Systematic Review and
Meta-Analysis of Clinical Trials and Biological Studies
Jane Pei-Chen Chang*,1,2,3, Kuan-Pin Su1,2,3,4, Valeria Mondelli1 and Carmine M Pariante1

The role of omega-3 polyunsaturated fatty acids (omega-3 or n-3 PUFAs) in the pathogenesis and treatment of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is unclear. A systematic review followed by meta-analysis was conducted on: (1) randomized controlled trials (RCTs) assessing the effects of n-3 PUFAs on clinical symptoms and cognition in children and adolescent with ADHD; and (2) case–control studies assessing the levels of n-3 PUFAs in blood and buccal tissues of children and adolescents with ADHD. In seven RCTs, totaling n = 534 randomized youth with ADHD, n-3 PUFAs supplementation improves ADHD clinical symptom scores (g = 0.38, po0.0001); and in three RCTs, totaling n = 214 randomized youth with ADHD, n-3 PUFAs supplementation improves cognitive measures associated with attention (g = 1.09, p = 0.001). Moreover, children and adolescents with ADHD have lower levels of DHA (seven studies, n = 412, g = - 0.76, p = 0.0002), EPA (seven studies, n = 468, g = - 0.38, p = 0.0008), and total n-3 PUFAs (six studies, n = 396, g = - 0.58, p = 0.0001). In summary, there is evidence that n-3 PUFAs supplementation monotherapy improves clinical symptoms and cognitive performances in children and adolescents with ADHD, and that these youth have a deficiency in n-3 PUFAs levels. Our findings provide further support to the rationale for using n-3 PUFAs as a treatment option for ADHD. Neuropsychopharmacology (2018) 43, 534–545; doi:10.1038/npp.2017.160; published online 23 August 2017

 

למאמר המלא לחץ על הקישור (עם דגשים שלנו)

אומגה 3 והפרעות קשב וריכוז – מאמר מקורי מאת גיא בן צבי – לחץ כאן

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם