ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > אינדקס אומגה 3- כמה אומגה יש לי סטטוס אומגה 3 בדם לאורך שלבי החיים 
0
22/06/2021 | 

סטטוס אומגה 3 בדם לאורך שלבי החיים

סיכום מחקר חדש – סטטוס אומגה 3 בדם לאורך שלבי החיים

Long-chain omega-3 fatty acid serum concentrations across life stages in the USA: an analysis of NHANES 2011–2012

תורגם וסוכם ע"י: אליסה דונקל, מו"פ אומגה 3 גליל.

חומצות שומן רב בלתי רוויות אומגה 3 מוכחות כרכיב תזונתי חיוני ולכן מחסור בהם מהווה גורם סיכון למצבי בריאות רבים. עפ"י המלצות התזונה האמריקאיות לאוכלוסייה הכללית מומלץ להקפיד על צריכה של 8 אונקיות (כ200 גרם) לשבוע של מגוון דגים ופירות ים, המספקים כ250 מ"ג EPA ו-DHA ביום.

מחקר שהתפרסם ב2020 מספק טווחי ייחוס לגבי רמות אומגה 3 בדם בקרב האוכלוסייה בארה"ב לאורך שלבי החיים השונים בהשוואה להמלצות הצריכה לאוכלוסייה האמריקאית (250 מ"ג אומגה 3 ליום) ולסף האינדקס המומלץ עפ"י האריס וואן שאקי להפחתה לסיכון לתחלואה לבבית. המחקר הראה כי רמות האומגה 3 בדם של ילדים הן משמעותית נמוכות יותר ממבוגרים. יתרה מכך, רמות אומגה 3 בדם של ילדים היה נמוך יותר ככל שהילדים הם קטנים יותר. גם אצל קשישים, רמות אומגה 3 בדם היו נמוכות יותר משל המבוגרים.

במחקר השתתפו סה"כ 2,261 משתתפים, מתוכם 945 ילדים (3-19) ו-1,316 מבוגרים (מעל גיל 20). את האוכלוסייה חילקו לקבוצות לפי הגילאים בדגש על ילדים ונוער: הגיל הרך (3-5 שנים), שלב גילאי בית הספר (6-11 שנים), מתבגרים – בני נוער (12-19 שנים), מבוגרים (מעל גיל 20), קשישים (מעל גיל 55) ונשים בהריון ומניקות. בוצעה חלוקה נוספת לסף אינדקס נמוך עם סיכון גבוהה לתחלואה קרדיווסקולרית – קטן מ3.11%. סף אינדקס בינוני – 3.11-6.23% וסף אינדקס עם סיכון נמוך – מעל 6.23%.

בקרב הילדים מתחת לגיל 20 95.5% מהם היו עם רמות אומגה 3 בדם שהן מתחת להמלצות הצריכה האמריקאיות של אומגה 3. והמחסור נראה כמשמעותי יותר ככל שהילדים קטנים יותר. 97.4% מהילדים בגיל הרך, 94.8% מהילדים בגילאי בית הספר ו95.5% מבני הנוער נמצאו במחסור מתחת להמלצות הרשמיות. לעומת זאת במבוגרים מעל גיל 20 68.3% היו מתחת לסף הצריכה כאשר בקרב הנשים המבוגרות מדובר ב52.3%.

יחד עם זאת, כאשר בוחנים את האינדקס אומגה 3 של האוכלוסייה האמריקאית בהשוואה לסיכון לתחלואה ומוות לבבי פתאומי כפי שנמצא במחקרים קודמים רואים כי 88.7% מהאוכלוסייה המבוגרת הם בעלי אינדקס אומגה 3 הממקם אותם בקטגוריית המחסור החמור והסיכון הגבוה לתחלואת לב וכלי דם (אינדקס קטן מ3.11). 10.4% הם על סף האינדקס הבינוני (3.11%-6.23%) ואילו רק 1% מהאוכלוסייה הם בעלי האינדקס המאופיין בסיכון הנמוך (מעל 6.23%)

הריון ולידה – לא נמצא הבדל משמעותי סטטיסטית ברמות אומגה 3 בדם של נשים הרות / מניקות בהשוואה לנשים בגיל הפוריות. יחד עם זאת, תיסוף של אומגה 3 דווח רק ב9.52% מהנשים ההרות/מניקות וב6.03% בנשים בגיל הפריון. למעשה גם לנשים בהריון ומניקות נמצא כי רמות האומגה 3 נמוכות בדומה לנשים צעירות בגיל הפריון כאשר המלצות הצריכה עבורן הן אף גבוהות יותר מאשר עבור האוכלוסייה הכללית.

רמת האינדקס הנמוכה אשר נמצאה בקרב האוכלוסייה האמריקאית משקפת  את התזונה הדלה באומגה 3 לאורך שלבי החיים השונים בייחוד בקרב הילדים ובני הנוער והינה אף משמעותית יותר ככל שהילדים הם קטנים יותר. למעשה כמעט כל הילדים נמצאים בטווח נמוך בהרבה אף מהמלצות התזונה הכלליות. לדברי החוקרים נדרש לקדם תזונה עשירה באומגה 3 בילדים ובני נוער בעיקר על מנת להפחית סיכוני תחלואה כרונית בעתיד הנראה לעין.

אומנם למבוגרים בייחוד קשישים היו את רמות האומגה 3 הגבוהות ביותר, אך רק לרבע מהמבוגרים וכמחצית מהקשישים היה את סף הרמה המומלצת לפי המלצות הצריכה האמריקאיות לאוכלוסייה הכללית כמו כן, גם השימוש בתוספי אומגה 3 במבוגרים היה פי 28 לעומת ילדים ובני נוער. למעשה, רק פחות מ2% מהמבוגרים היו בעלי אינדקס אומגה 3 עם סיכון נמוך לתחלואה לבבית. כמו כן, מחקרים מראים כי הצורך באומגה 3 בקרב קשישים הוא גבוהה יותר בעקבות תהליכי ההזדקנות כגון ניוון מוחי והזדקנות קוגניטיבית, יכולת ניידות תפקוד גופני, דלול עצמות וסרקופניה. כך שלמרות שריכוזי אומגה 3 אצל הקשישים היו מעט גבוהים יותר, יש לקחת בחשבון את ההשלכות ביחס לתהליכים הפיזיולוגיים הרגילים העומדים בבסיס ההזדקנות הבריאה.

ממצאים נוספים מהמחקר הם: כי לגברים מבוגרים וקשישים היה סף אומגה 3 נמוך יותר מלנשים ובחלוקה לפי מוצא נמצא כי להיספנים ומקסיקנים היה את רמות האומגה 3 הנמוכות ביותר ואילו הרמות הגבוהות ביותר נמצאו אצל אסייאתים.

לסיכום לדברי החוקרים, מטפלים בתחום הבריאות צריכים להבטיח שמטופליהם צורכים מספיק חומצות שומן מסוג LC אומגה 3 בתזונה היומית שלהם, למשל ע"י בדיקה של החסר התזונתי באומגה 3. ואם לא, עליהם לשקול שימוש בתוספים עבור מטופליהם כדי להבטיח את מילוי הפערים בנוטריינטים חיוניים אלו. יתר על כן, ישנו צורך מוגבר בהדרכה וחינוך לכל העוסקים בתחום הבריאות על מנת להבטיח את צריכת ה- EPA ו- DHA בכלל אוכלוסיית ארה"ב, תוך תשומת לב מיוחדת לאוכלוסיות חלשות.

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם