ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
0
26/01/2020 | 

מחסור באומגה 3 (EPA) אצל ילדים ומתבגרים עם ADHD

ניסוי מבוקר פלסבו (RCT)

כפי שאנו באומגה גליל טוענים ומנוסים, כך גם נקודת המוצא של מחקר זה מטייוואן – מחסור בחומצות שומן מסוג אומגה 3 עשוי להיות חלק מגורמים להתפתחות של הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD). ככלל, אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA הינן חומצות שומן חיוניות עבור המוח והגוף, וידועות בעלי קשר לפונקציות קוגניטיביות וביצועים אקדמיים. [ראו מחקר נוסף על אינדקס אומגה 3 והקשר שלו לתפקוד קוגנטיבי]. יתר על כן, חומרת המחסור של EPA בפרט, תואר במחקרים קודמים לחומרת תסמיני הפרעות קשב וריכוז (כמו גם לתסמינים של צמא מוגזם, עור יבש, ציפורניים שבירות ועוד).

החוקרים גם מציינים שלמרות שמטה-אנליזות מדווחות כי טיפול תרופתי (עם ממריצים) נסבל ואף יעיל אצל בני הנוער עם ADHD, יש לתרופות תופעות לוואי רבות ולכן טיפול עם אומגה 3 יכול להיות אפשרות עדיפה. על זאת הם מדגישים שיעילות הטיפול תלויה במינון, וכך מטה-אנליזות קודמות הראו כי נדרש מינון גבוה של תוסף אומגה 3 (1-2 גרם) בכדי להשיג שיפור משמעותי בתסמינים. יתר על כן, מציינים החוקרים כי במרבית המחקר על תוספי אומגה 3 והפרעות קשב וריכוז השתמשו במינון גבוה יחסית של DHA, למרות ההוכחה שEPA הוא הרכיב הטיפולי היעיל יותר (במיוחד בדיכאון).

באופן כללי, חומצות שומן אומגה 3 נחשבות כאנטי-דלקתיות וישנן עדויות כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים יותר לסבול ממחלות דלקתיות, כגון אסטמה ודלקת עור אטופית (atopic dermatitis).

בהתבסס על כל האמור, ניסוי זה בדק 92 ילדים ובני נוער מטייוואן (בגילאי 6 עד 18) עם ADHD ואת ההשפעות של תוסף אומגה 3 מסוג EPA בלבד במינון גבוה של 1.2 גרם ליום, בהשוואה לפלסבו, במשך 12 שבועות. המשתתפים היו ללא בטיפול תרופתי.

רמות האומגה 3 באריתרוציטים (תאי דם אדומים) נמדדו לפני ואחרי הטיפול. נמדדו גם תפקוד קוגניטיבי, תסמיני ADHD, מצבים רגשיים, רמות חלבון CRP (מדד לדלקת) ונוירוטרופים (חומרים החיוניים לפעילות תקינה של מערכת העצבים) שמקורם במוח.

תוצאות ומסקנות:

בקבוצת הילדים והנוער שקבלה EPA במינון גבוה, היה שיפור גדול יותר ביכולת הקשב ופחות באימופלסיביות, בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

השינויים היו מושפעים מרמות ה-EPA ההתחלתיות: אצל בני נוער עם רמות EPA התחלתיות נמוכות נראתה השפעה חזקה יותר של תיסוף האומגה 3 על מידת תשומת הלב והקשב, מאשר על בני נוער עם רמה התחלתית גבוהה של EPA או מקבוצת הפלסבו.

אומנם מחקר זה בוחן את ההשפעה של תיסוף EPA בלבד, אך סך המסקנות ממחקרים קודמים מצביע על כך שלשילוב של EPA+DHA יש השפעה רחבה יותר, מאשר EPA בלבד, על שיפור התסמינים של קשב וריכוז. 

הערות אומגה גליל: תוצאות מחקר זה אכן מראות שלתיסוף אומגה 3 שיפור מסוים בתסמיני קשב וריכוז, אך  נבדק EPA נקי שאינו מופיע בטבע. המסקנה שלהם בסופו של דבר היא שהטיפול שלהם לקה בחסר, ולכן מגיעים להמלצה לתסף EPA +DHA. אנחנו ממליצים לבדוק את אינדקס האומגה 3 ולתסף רק למי שחסר. כלומר – מי שסובל מאינדקס אומגה נמוך וגם ADHD, סביר שיראה תועלת בתיסוף. [ראו תוצאות מחקר שנערך בבי"ח זיו בצפת על הקשר בין אינדקס אומגה 3 ו-ADHD]. 

 

המאמר המלא בקישור

Jane Pei-Chen Chang et al. Translational Psychiatry (2019) 9:303

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם