ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > הריון ופוריות הריון קל ופורה עם אומגה 3 – גיא בן צבי 
2
26/11/2013 | 

הריון קל ופורה עם אומגה 3 – גיא בן צבי

אומגה 3 וחשיבותה לתקופת ההיריון והלידה הוא מידע שחשוב שתוסיפי לסל הידע שלך, בתקופה חשובה ויפה זו. ריכזנו עבורך שאלות ותשובות בנושא אומגה 3 וההיריון שלך והנה הן:

מה זה אומגה 3 ומה הגוף שלנו עושה איתה ?
אומגה 3 משמן דגים מתייחסת לשתי חומצות שומן ארוכות מאד בשם EPA ו DHA . ה DHA הינו המרכיב החיוני ביותר של רקמת השומן במוח ובעין ובכל מערכת העצבים. ה EPA הוא מקור למערך הורמונים השולטים ומווסתים שלוש מערכות הגנה מרכזיות בגוף: המערכת החיסונית, המערכת האלרגית ומערכת קרישת הדם.
מעתה נתייחס לEPA ו DHA פשוט כ"אומגה 3" ממקור שמן דגים.
גופנו יודע ליצר EPA ו DHA גם מאומגה 3 ממקור צמחי אך ביעילות מאד נמוכה של 5- 10% בלבד. לכן שמנים צמחיים כמו שמן פשתן או שמן מרווה אינם מהווים מקור יעיל לאומגה 3 עבור אנשים רבים.

למה אומגה 3 חשובה לתקופת ההיריון והלידה?

משתי סיבות עיקריות:

לעובר ולתינוק – בזמן התפתחות העובר אספקה סדירה של אומגה 3 בצורת EPA ו DHA הינה קריטית להתפתחות המוח ומערכת העצבים והראיה. אחוז ניכר ממשקל המוח עשוי מאומגה 3 מסוג DHA . ה DHA הוא השומן ממנו עשויה מעטפת המיילין של העצבים ותפקידה להוות מחסום מבודד חשמלי מצד אחד, אך שער לכניסת חומרי מזון לתוך העצב מצד שני.

לאם – בהריון המודרני, האם חשופה למספר "מחלות" הריוניות שמקורן קשור גם במחסור באומגה 3 ועודף אומגה 6 ביניהן: דיכאון הריוני ופוסט הריוני, רעלת הריון, אלרגיות המופיעות בהריון, קרישי דם, הפלות או לידות מוקדמות.
רוצה לדעת יותר? – תוכלי לקרוא עוד על המנגנונים המאפשרים לעובר להתפתח טוב יותר בהתבסס על אומגה 3 וגם על מנגנוני ההגנה שמספקת אומגה 3 לאם בתקופת ההיריון והלידה באתר אומגה 3 גליל – בקטגוריה אומגה 3 להריון ופוריות.

האם אומגה 3 משפיעה על פוריות?
הרקמה העשירה ביותר בגוף האדם ב DHA היא בזרע הגבר. מחסור באומגה 3 אצל הגבר מפחית את רמת הפוריות עקב פגיעה בתפקוד הזרע.

מתי מומלץ להתחיל לצרוך אומגה 3 ?
לפני תקופת ההיריון – הדרך הטובה ביותר למנוע מחסור באומגה 3 במהלך ההיריון היא לתגבר את הגוף במנה כפולה של אומגה 3 מספר שבועות לפני הכניסה להריון.

במהלך ההיריון – במהלך ההיריון העובר זקוק לכמות גדולה מאד של אומגה 3 ליצור רקמות המוח ומערכת הראיה וגם עבור כל יתר מערכות הגוף. לכן גם במהלך ההיריון מומלץ לאם לצרוך מינון כפול של אומגה 3.

בזמן ההנקה – לאחר הלידה התינוק ממשיך להתפתח בקצב גבוה מאד ומקבל את מזונו רק מההנקה. חלב האם צריך להכיל את כל החומרים החיוניים לתינוק כולל אומגה 3. לכן מומלץ לאם המניקה להמשיך לצרוך כמות מוגברת של אומגה 3 במהלך ההנקה.

בהזנה רגילה- לאחר הפסקת ההנקה לעיתים התינוק מקבל פורמולה במקום חלב. הפורמולות הקיימות כיום אינן מכילות אומגה 3 במידה ראויה. חלקן אפילו מכילות אומגה 6 בצורת חומצה ארכידונית, מה שמהווה לדעתנו נזק תזונתי לתינוק. גם פורמולות המכילות אומגה 3 לא מכילות את האומגה 3 בהרכב הנכון לדעתנו. בדרך כלל מוסיפים רק DHA ולא EPA וגם זה בכמות נמוכה מדי. תיסוף התינוק באומגה 3 נעשה על ידי הכנסת קפסולה אחת של שמן דגים ביום לתוך בקבוק עם משקה (פורמולה או חלב) פושר. לאחר כ 5 דקות הקפסולה נמסה והשמן מתערבב במשקה בעזרת ניעור קל. על פי המלצות משרד הבריאות רק החל מגיל חצי שנה להתחיל חשיפה.

אם לא לקחתי אומגה 3 לפני תחילת ההיריון האם יש טעם להתחיל עכשיו?
כן בוודאי. עדיף להתחיל מאוחר מאשר לעולם לא. הצורך באומגה 3 לתינוק ולאם ההרה לא מסתיים עד סיום ההנקה, ומכיוון שלמרבית האמהות בישראל (מלבד אלו שצורכות אומגה 3 באופן קבוע) יש מחסור כרוני באומגה 3, הרי שכל זמן הינו טוב להתחיל ולתגבר את גופך, ודרכך את העובר, באומגה 3.

כמה אומגה 3 מומלץ לקחת?
ההמלצה למינון אומגה 3 תלויה במשקל הגוף ובמצב הבריאותי. לקראת ההיריון מומלץ לאישה בריאה (שאינה צורכת אומגה 3 ממקור אחר, כמו דגים או בשר שניזון מעשב) להכפיל את כמות האומגה 3 שהיא צורכת ולהמשיך במינון הכפול עד אחרי סיום ההנקה.

מומלץ להיעזר במחשבון המינונים שלנו

איך בוחרים אומגה 3 ממקור איכותי?
בתחילת הדרך שלנו צרכנו אומגה 3 אשר נמכרה על המדפים בבתי מרקחת בארץ. להפתעתנו הבחנו בכך שהשפעת האומגה 3 משתנה מקופסה לקופסה וקישרנו זאת לתאריך ומנת היצור המודפסים על הקופסה. בנוסף חשנו בהבדל בצבע ובטעם של השמן בין מנה למנה. לאחר מחקר יסודי על תכונות אומגה 3 הגענו למסקנה שהבעיה היא בתנאי האחסון של השמן. הסתבר שבניגוד לדברי היבואנים, חובה לשמור שמן דגים בקירור של כ 10 מעלות (מקרר רגיל) על מנת למנוע חמצון וקלקול השמן. מכאן הגענו למסקנה שאם ברצוננו לספק שמן דגים טרי ומעולה למשפחתנו עלינו להגיע למקור השמן ולקנות ישירות וכמובן לאחסן בקירור. ברבות הימים פעילות זו הפכה לעסק שבמרכזו מוצר שמן דגים המאוחסן בקירור.

כיום אנו יודעים שכדי שאומגה 3 תשפיע בצורה נכונה יש לקיים מספר תנאים הכרחיים:

1. הרכב– יחס נכון בין DHA ו- EPA . היחס האופטימלי הינו 3:2 עד 2:1 לטובת EPA . יחסים אחרים מועילים פחות ומוצרים בעלי תכולת DHA גבוהה יותר מ EPA אפילו עלולים להזיק.
2. קירור– שמירה בקירור עד כמה שאפשר במשך תקופת האיחסון אצל המשווק ובמקרר הביתי של המשתמש. חשיפה לתנאי סביבה רגילים במהלך המשלוח, בדואר למשל, לתקופה של עד שלושה שבועות, אינה פוגמת באומגה 3. כשמקבלים את המוצר הביתה אנו ממליצים להכניסו למקרר.
3. מינון– מינון מתאים לכל אדם לפי מצבו הבריאותי ומשקלו. ניתן לקבל המלצות שימוש למינון אומגה 3 אצלנו.

מקווים כי ענינו לך על השאלות, את מוזמנת לפנות אלינו בכל שאלה, עניין ותהייה.

הערה: כל הנאמר באתר זה, ניתן על ידינו על פי ניסיוננו ומיטב הבנתנו בלבד. אין באמור משום הנחיה לטיפול ואין הוא מחליף התייעצות עם רופא ואין בו המלצות או הנחיות של רופא. כל העושה שימוש בנאמר באתר זה, לגבי עצמו או אחרים, עושה זאת על אחריותו האישית בלבד.

2 תגובות

  1. לימור מצרי הגיב:

    כמה קפסולות של אומגה 3 מומלץ לקחת ביום?
    אני שוקלת 95.8
    אני 1.81
    המינון של מה שנתנו לי: 180 מיליגרם של EPA
    120 מיליגרם של DHA

    אני עם 2 פריצות דיסק ומעט לחוצה באופי ולוקחת 2 כאלה ליום. – בוקר וצהריים…מתי גם לקחת?

    • גיא בן-צבי הגיב:

      שלום לימור
      תסתכלי בהמלצות המינון באתר שלנו, יש שם מחשבון מינונים. תכניסי את משקלך ואת מצבך הבריאותי ותקבלי המלצה. מכיוון שאת מתארת פריצת דיסק שעלולה להיות מלווה במצב דלקתי וגם לחץ נפשי הייתי הולך על התחום הגבוה של הההמלצה. אני לא זוכר כמה זה בעל פה, תסתכלי לבד אבל אני מניח שזה יהיה באזור 6 קפסולות שלנו או מקביל ל12 קפסולות מהסוג שאת לוקחת שהן בריכוז נמוך (חצי משלנו). כדאי לקרוא גם את ההמלצות לויטמין E כי במידה ויש לך מצב דלקתי כדאי לתסף E
      בברכה
      גיא

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם