ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > ת עותק הצהרה רשמית: אומגה 3 והפחתת הסיכון ללידה מוקדמת 
0
08/05/2023 | 

הצהרה רשמית: אומגה 3 והפחתת הסיכון ללידה מוקדמת

חומצות שומן אומגה 3 והפחתת הסיכון ללידה מוקדמת. הצהרה מאת  ISSFAL האגודה הבינלאומית לחקר חומצות שומן וליפידים

סוכם ותורגם ע"י אביה קורן תזונאית קלינית  (B.Sc.), אומגה גליל

K P Best , R A Gibson , M Makrides , ISSFAL Statement Number 7 –
Omega-3 fatty acids during pregnancy to reduce preterm birth, Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids (PLEFA) (2022), doi: https://doi.org/10.1016/j.plefa.2022.102495

 

תקציר: ISSFAL הינה אגודה בין לאומית המונה מעל 500 חברים בהם אנשי מדע, רפואה, אנשי חינוך, מנהלים ואנשי תקשורת, המוקדשת אך ורק להשפעה הבריאותית של שומנים בתזונה. הארגון  יצא כעת בהצהרה בדבר הקשר בין אומגה 3 להפחתת סיכון ללידה מוקדמת. המלצות האגודה הינן צריכה נאותה של אומגה 3 בתחילת ההריון, בייחוד עבור נשים שלהן אינדקס אומגה 3 נמוך מראש. האגודה ממליצה לאמץ את בדיקת אינדקס אומגה 3 כבדיקת שגרה לנשים בתחילת ההריון.

בהתאם לממצאים אלה ועדויות נוספות, אנו באומגה גליל ממליצים לכל אישה הרה לתסף אומגה 3 טרייה מהמקרר לפני ההיריון, במהלך ההיריון ובמהלך ההנקה. המלצות מינון לתקופת ההריון ניתן למצוא במחשבון המינונים שלנו בקטגוריית הריון והנקה. אישה אשר רוצה לברר את סטטוס אומגה 3 שלה יכולה להזמין בדיקת אינדקס אומגה 3, מידע אשר עשוי לעזור בהחלטה האם וכמה אומגה 3 לתסף לקראת ובמהלך ההיריון.

 

תרגום וסיכום המאמר המלא:

לידה מוקדמת (לפני שבוע 37 להריון) , במיוחד לידה מאוד מוקדמת (לפני שבוע 34 להריון), מהווה יותר מ-85% מכלל הסיבוכים לאחר לידה ומקרי המוות של יילודים, ועשויות להיות השלכות לכל החיים. ילדים שנולדו פגים עלולים לסבול ממספר גדול של תופעות פיזיות ונוירו-התפתחותיות. מהילדות המוקדמת עלולים להיווצר סיבוכים נוירו-קוגניטיביים המתבטאים בעיכוב התפתחותי, שיתוק מוחין, ליקויי שמיעה וראייה, קשיי למידה והפרעות פסיכיאטריות.

לאחר שנים רבות של מחקרים, קיימות עדויות חזקות לכך שיתכן וניתן למנוע חלק מהלידות המוקדמות על ידי הגברת צריכת אומגה 3 בתזונה של האם במהלך הריון יחיד.

 

עד כה, רוב העצות וההנחיות התזונתיות הממליצות על צריכת אומגה 3 במהלך ההיריון, במיוחד חומצה דוקוסהקסאנואית (DHA) וחומצה איקוספנטאנואית (EPA), נקשרו לשמירה על אספקת אומגה 3 לעובר כדי לתמוך בצמיחת המוח ובעקבותיה תוצאות נוירו-התפתחותיות של תינוקות וילדים. המלצות אלו עומדות על כ- 200 מ"ג ביום בדגש על DHA או מתוסף או מצריכת 2 מנות דגים בשבוע. המלצות אלו הן בנות יותר מ-10 שנים ולא התמקדו ספציפית בהשפעות של אומגה 3 על פגים.

מטרות הצהרת זו של  ISSFAL הן לסכם את העדויות הזמינות הנוגעות להשפעה של אומגה 3 במהלך הריון יחיד על לידה מוקדמת ונועדה לספק ידע והדרכה ספציפיים על חומצות שומן לצוות המטפל בנשים בהריון ולגופים מקצועיים.

מחקרים בשנים האחרונות מראים שיפור במספר תוצאות עקב נטילת תוסף אומגה 3 בהריון כולל משך הריון ארוך יותר, משקל לידה גבוה יותר והפחתת הסיכונים ללידה מוקדמת וללידה מאוד מוקדמת. ההשערה היא שהמנגנונים של לידה מוקדמת מערבים שתי חומצות שומן- אומגה 3 EPA ואומגה 6  ארכידונית (AA)  . EPA אשר מהווה מקור לפרוסטגלנדינים E3 שהם הומולוגיים ופחות חזקים משמעותית מפרוסטגלנדינים E2 שמקורם ב-AA, הידועים כמעורבים בתהליכים דלקתיים ובהתכווצויות הרחם ובהבשלת צוואר הרחם העשויות לעודד לידה. יתר על כן, שתי חומצות שומן אומגה 3 הן EPA והן DHA עשויות להרפות את שרירי הרחם ולמנוע התחלה מוקדמת של צירים ועשויות לעכב הפעלה של מסלולים דלקתיים כאשר עיכוב זה עשוי להפחית את הדלקת הכרוכה בלידה מוקדמת.

על פי מחקרים קליניים נשים שקיבלו תוסף אומגה 3 במינון גבוה נצפתה ירידה של 35% בשיעור לידה מוקדמת מאוד – לפני שבוע 34 להריון  וירידה של 12% בלידה מוקדמת – לפני שבוע 37 להריון בהשוואה לאלו שלא קיבלו תיסוף אומגה 3 או תיסוף מינימלי. נשים שהחלו לתסף אומגה 3 לפני שבוע 20 להריון הייתה קשורה להשפעות גדולות יותר על לידה מוקדמת. אורך הריון הממוצע היה ארוך יותר באופן מתון בנשים שקיבלו אומגה 3 (הבדל ממוצע של 1.36 ימים) אך בשכיחות נמוכה. חשוב לציין כי לא היו השפעות שליליות על דימום נרתיקי או תוצאות הריון אחרות.

ההפחתה הגדולה ביותר בסיכון עבור לידה מוקדמת ( לפני שבוע 37 להריון ) הושגה עבור מינון של 500 עד 1000 מ"ג ביום , בעוד המינון של מעל 1000 מ"ג ביום היה קשור להפחתת סיכון גדולה  יותר ללידה מוקדמת מאוד ( לפני שבוע 34 להריון).

בנוסף נראה שהתגובה לתיסוף אומגה 3 תלויה בסטטוס אומגה 3 (אינדקס אומגה 3) בתחילת המחקר (לפני שבוע 16 להריון יחיד). נשים עם סטטוס אומגה 3 נמוך (מתחת 4.2%) בתחילת המחקר היו בסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת ותוספי אומגה 3 הפחיתו את סיכון זה ב- 77% . לעומת זאת, נשים עם סטטוס אומגה 3 מספק בכניסה למחקר כבר היו בסיכון נמוך ללידה מוקדמת.

התייחסות נוספת וחשובה מאוד בהצהרה זו היא על בחירה נכונה ובטוחה של  תוסף של אומגה 3 בהריון. ההמלצה היא לבחור תוסף באיכות  גבוהה העומד בסטנדרטים בינלאומיים בטוחים ומקובלים עבור מתכות כבדות, מזהמים וחומרי הדברה, ורמות חמצון תקינות.   

 

סיכום והמלצות האגודה-

  1. לאומגה- DHA ו-EPA יש תפקיד תזונתי חשוב בקביעת אורך ההריון בהריונות יחיד. לאומגה 3 יש תפקיד בהפחתת הסיכון ללידה מוקדמת ומוקדמת מאוד.
  2. צריכה נאותה של אומגה 3 בתחילת ההריון, בהתאם להנחיות התזונתיות הקיימות, קשורה לסיכון נמוך יותר בלידות מוקדמות לנשים עם הריון יחיד.
  3. נשים שהן במחסור בחומצות שומן אומגה 3 ירוויחו הכי הרבה מתוספי אומגה 3 כדי להפחית את הסיכון ללידה מוקדמת. במקרים כאלה מומלצת תוספת של כ-1,000 מ"ג של EPA + DHA ביום. התוספת צריכה להתחיל לפני שבוע 20 להריון.
  4. השיטה האמינה ביותר למדידת סטטוס אומגה 3 הינה מדידה של חומצות שומן אומגה 3 בדם- אינדקס אומגה 3 , לעומת תשאול צריכה תזונתית, והאגודה ממליצה לבצע באופן שגרתי בדיקת סטטוס אומגה 3 בהריון כפי שמקובל לרכיבים חיוניים אחרים לבריאות הריון (ברזל, חומצה פולית ועוד) ולאתר את אלו עם מחסור כדי לזהות נשים שירוויחו מתוספים ספציפיים.

 

הערות אומגה גליל-

בעקבות בדיקת אינדקס אומגה 3 הקיימת בארץ כמה שנים, אנו עדים למחסור המשמעותי באומגה 3 שרוב האוכלוסייה נמצאת בה והסיכון למחסור גבוה יותר אצל נשים בהריון, מהסיבה שהעובר לוקח מהאישה ההרה כמויות גדולות של אומגה 3, כמו גם רכיבים חיוניים אחרים כגון ברזל, מגנזיום ויטמיני B ועוד. במידה והאישה ההרה לא צורכת מינון גבוה של רכיבים חיוניים אלו היא תיקלע למחסור. מחסורים תזונתיים רבים מטופלים על ידי מערכת הבריאות ונשים רבות לוקחות כשגרה בהריון תוספי חומצה פולית, B12, ברזל ועוד. במידה ואישה ההרה לא מתספת אומגה 3 ונקלעת למחסור נוצר ביתר הורמון מאומגה 6 בשם פרוסטגלנדין E2 אשר רמה גבוהה שלו בדם האישה ההרה גורמת לכיווצים מוגברים של הרחם ולכן לסיכון ללידה מוקדמת, כמו שתואר בהצהרה זו.  

 

מסיבות אלו אנו באומגה 3 גליל ממליצים לכל אישה הרה לתסף אומגה 3 טרייה מהמקרר לפני ההריון, במהלך ההריון ובמהלך ההנקה. המלצות מינון לתקופת ההריון ניתן למצוא במחשבון המינונים שלנו בקטגוריה הריון והנקה.

אישה אשר רוצה לברר את סטטוס אומגה 3 שלה יכולה להזמין בדיקת אינדקס אומגה 3, מידע אשר עשוי לעזור בהחלטה האם וכמה אומגה 3 לתסף לקראת ובמהלך ההיריון.

שימו לב כי גם האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה ממליץ לצרוך בהריון ובהנקה אומגה 3 מסוג EPA+DHA גם יחד. 

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם