ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > אומגה 3 ומחלות שונות > הזדקנות הזדקנות בריאה ואומגה 3 – תוצאות מתוך מחקר עוקבה על בריאות הלב וכלי דם במבוגרים 
0
16/11/2018 | 

הזדקנות בריאה ואומגה 3 – תוצאות מתוך מחקר עוקבה על בריאות הלב וכלי דם במבוגרים

הזדקנות בריאה ואומגה 3 – תוצאות מתוך מחקר עוקבה על בריאות הלב וכלי דם במבוגרים
Serial circulating omega 3 polyunsaturated fatty acids and healthy ageing among older adults in the Cardiovascular Health Study: prospective cohort study.
Heidi TM Lai et al. BMJ 2018 USA

רקע
עם הזדקנות האוכלוסייה בעולם, עולה השכיחות של מחלות כרוניות והמחקר שעד לאחרונה התמקד בתוחלת חיים מתחיל לשים דגש על איכות החיים בזיקנה, המיוצגת על ידי הזדקנות בריאה.
הזדקנות בריאה מוגדרת כהישרדות ללא מחלה כרונית וללא פגיעה קוגניטיבית או פיזית מעל גיל 65.
רוב המחקרים אשר בודקים בריאות בהשוואה לאומגה 3 בתזונה מסתמכים על הרגלי תזונה ודיווח עצמי של הנבדקים. מעט מחקרים בודקים סמנים ביולוגיים אובייקטיבים כדוגמת רמות אומגה 3 בדם.
הערת אומגה גליל: המדד הנחקר והמתוקף ביותר של אינדקס אומגה 3 הינו לסיכון לתחלואה לבבית. במחקרי אוכלוסייה על עשרות אלפי נבדקים הוכח כי העליה באינדקס אומגה 3  מ 3% ל 8% נמצאת במתאם לירידה בסיכון להתקף לב פתאומי של 95%. גרף מס 1.

1   גרף 1: הסיכון לתמותה מהתקף לב פתאומי Sudden Cardiac Arrest בסיאטל הינו 240 איש לכל 100,000 בשנה. הסיכון המקביל לתמותה ביפן הינו 10 לכל 100,000 בשנה המבטא ירידת סיכון של 95%. אינדקס אומגה 3 הממוצע בסיאטל הינו 3 וביפן 10. הירידה הזו בסיכון נמצאת  במתאם גבוה לעליה באינדקס מ3% ל8%. בעקבות מחקרים אלו קבעו החוקרים הריס ושאקי כי הרף התחתון הרצוי לאינדקס אומגה 3 על 8%.

הזדקנות בבריאות- המחקר החדש
המחקר הנוכחי עקב אחר מדגם אקראי של 2622 מבוגרים מתוך המחקר הפרוספקטיבי* לבריאות הלב וכלי הדם של מבוגרים בארה"ב, בין השנים 1922 עד 2015.
*מחקר פרוספקטיבי הינו מחקר בו מבוצע מעקב אחר אוכלוסייה מוגדרת בעלת מאפיינים ידועים אשר אינם חולים עדיין בתחילת המחקר. המחקר נערך בדרך כלל לאורך שנים ובסיומו בודקים כמה מהמשתתפים חלו במחלה או פיתחו סימפטומים ומנסים למצוא מתאם בין משתנים שונים לתחלואה או סימפטומים.
במחקר זה נמדדו רמות אומגה 3 מסוג ALA, DPA, EPA ו-DHA בדם כאשר נקודות הסיום היו תחלואה בגיל זקנה. במחקר בוצע תיקון לגורמים מבלבלים confounding factors רבים.
בתחילת המחקר, ממוצע הגילאים היה 74.4 שנים, כאשר 63.4% מהמשתתפים היו נשים. נבדקים שלהם נמצאו רמות גבוהות יותר של אומגה 3 בדם היו נשים, לבנות, משכילות יותר, עם הכנסה גבוהה יותר ואורח חיים בריא יותר. הנבדקים שלהם רמות האומגה 3 הגבוהה ביותר צרכו תוספת שבועית של דגים בכמות גדולה בהשוואה לנבדקים עם רמות האומגה 3 הנמוכות ביותר.
לאחר התאמה רב-משתנית לדמוגרפיה, סגנון חיים, סיכוני לב וכלי דם, הרגלי תזונה ועוד, נמצא שלרמות גבוהות יותר של חומצות שומן אומגה 3 ימיות בדם (אך לא לאומגה 3 צמחית ALA) קשר לינארי עקבי עם סבירות נמוכה יותר להזדקנות לא בריאה
(או במילים אחרות – רמות גבוהות של אומגה 3 בדם מעלות את הסבירות להזדקנות בריאה) ראו גרף 2.
22
גרף 2: הסיכון המשוקלל לתחלואה בזקנה. ערכים נמוכים מ1 הם טובים יותר וערכים גבוהים מ1 גרועים יותר. שיפוע הגרף משמאל לימין מצביע על התועלת שבעליה ברמת חומצת השומן בגוף. שיפוע תלול יותר = אפקטיביות גדולה יותר לצריכה מוגברת של אותה חומצת שומן. המצב האופטימלי של 6.0% DHA ו 2% EPA מיצג אינדקס אומגה 3 של 8%. אינדקס זה נחשב לאופטימלי מבחינת מניעה של תחלואה לבבית.

ממצא עיקרי רמות גבוהות יותר של אומגה 3 בדם נמצאו עם קורלציה לסיכון נמוך ב18% של הזדקנות לא בריאה (המלווה במחלות כרוניות).
הסבר לגרף – ככל שהקו המרכזי הסגול יורד בתלילות רבה יותר, כך התועלת גדולה יותר והסיכון המשוקלל לתחלואת זקנה נמוך יותר.
רמת הEPA היתה במתאם  הגדול ביותר לבריאות בזיקנה עם הורדה של כמעט 30% בסיכון למחלות זקנה. רמת הDHA וה DPA הייתה במתאם מסוים של כ15% ירידה בסיכון לתחלואה בזקנה.
רמת ה ALA היתה בעלת מתאם חלש ואצל מספר אנשים אף מתאם שלילי על תחלואה בזיקנה (כלומר הגדלת הסיכון המשוקלל לתחלואה בזקנה).
(הערת אומגה גליל – כידוע בספרות ש ALA ללא תפקיד פיזיולוגי בגוף האדם).
מסקנות החוקרים:
כאשר רמות האומגה 3 EPA ו-DHA בדמם של מבוגרים גבוהות יותר, ישנה סבירות גבוהה יותר להזדקנות בריאה. אומגה 3 ALA ממקור צמחי או DHA בלבד לא מעידות על הסבירות להזדקנות בריאה.
לשמירה על הזדקנות בריאה, תומכים החוקרים בקווים מנחים להגדלת הצריכה היומית של אומגה 3 ממקור ימי בקרב מבוגרים.
מסקנה שלנו: רמה גבוהה של EPA ו DHA עשויה להשפיע לטובה על התחלואה בזיקנה ולשפר את הבריאות במהלך ההזדקנות. תיסוף של שמן דגים בעל כמות גדולה של EPA וכמות בינונית של DHA היא הדרך הקלה ביותר להבטיח רמה כזו של EPA ו- DHA בגוף.

למאמר המלא לחץ כאן

 

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם