ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > תוספי תזונה: ויטמין E, ויטמין D, מגנזיום > ויטמין E האם ויטמין E יכול להיות חלק מהפתרון להזדקנות בריאה? 
0
12/12/2017 | 

האם ויטמין E יכול להיות חלק מהפתרון להזדקנות בריאה?

קצת רקע:
ברור כי החמצן הכרחי לחיים. הוא נחוץ להפקת האנרגיה בתהליך של חמצון (אוקסידציה) של סוכרים וחומצות שומן. כחלק מתהליכים מטבוליים של כל תא, נוצרים רדיקלים כתוצר לוואי  הנקראים באנגלית Reactive Oxygen Species (ROS).  הרדיקלים החופשים מחמצנים את חומצות השומן הרב בלתי רוויות אומגה 3 ואומגה 6, הנמצאות בממברנות התא ובכך גורמים לתהליכי דלקת.

יצירת רדיקלים חופשיים היא חלק בלתי נפרד מהתהליך הדלקתי.
בגוף ישנן מערכות הגנה מפני הנזקים שגורמים הרדיקלים החופשיים, אך אין זה מבטיח מניעה מוחלטת. כאשר רדיקלים חופשיים נוצרים במהירות גדולה יותר מן היכולת של מערכות ההגנה התאית לנטרל אותם, נוצרת עקה חימצונית  (OXIDATIVE STRESS).כאשר הם יוצאים משליטה, הם גורמים להרס התא, וכאשר תהליך החמצון קורה בגרעין התא, עלולים לפגוע בDNA.

מכאן שרדיקלים בריכוז גבוה ועומס מחמצן גבוה גורמים ל"בלאי" מוקדם ולהתנוונות והזדקנות תאי הגוף. ההזדקנות היא תהליך ביולוגי מורכב, אשר התקדמותה יכולה להיות מושפעת במידה מסוימת מתזונה. ויטמין E (אלפא-טוקופרול) הינו נוגד חמצון מסיס שומן, אשר נחקר כתוסף תזונה בעל יכולת למנוע או לעכב פתולוגיות של ההזדקנות.
תפקידו של ויטמין E כנוגד חמצון הינו ייצוב ממברנות התאים והגנה עליהם מפני רדיקלים חופשיים, הגנה על רקמת הריאה מפני נזק חמצוני הנובע מזיהום אוויר, מניעה של צמיחת גידולים ע"י מניעת חמצון שומנים וע"י נטרול רדיקלים חופשיים, הגנה על רקמות העור, העיניים, ועוד.
סימני חסר בויטמין E מופיעים במערכת הרבייה, העצבים השרירים ומערכת הדם. הוא חשוב במניעת מחלות כגון טרשת עורקים, סרטן והזדקנות מוקדמת.

מחקר חדש מצביע על כך שויטמין E עשוי לתמוך בהזדקנות בריאה:
במחקר נכללו 3 קבוצות של עכברים. כל קבוצה קיבלה מינון שונה של ויטמין E: מינון נמוך (2.5 מ"ג/ק"ג מזון), בינוני (75 מ"ג/ק"ג מזון) או גבוה (375 מ"ג/ק"ג מזון). במחקר התמקדו בעיקר בהשפעה של ויטמין E על ההשלכות של נזק ל- DNA בכבד ומערכת העצבים (איברים רגישים לעקה חימצונית) שעוברים שינויים משמעותיים במבנה, הרכב ותפקוד בגיל מבוגר, ובכך משפיעים על נטייה מוקדמת להזדקנות מערכתית.
העכברים שקיבלו את הויטמין E בריכוז הגבוה ביותר הראו רמה נמוכה יותר של פגיעה חימצונית, התחלה מאוחרת של ירידה במשקל הגוף הקשורה לגיל, וירידה במספר התאים שעשויים למות במוח עקב נזק לדנ"א הקשור לגיל.
תוצאות מחקר זה מראות, לראשונה, כי שינוי בריכוז של מיקרונוטריאנט יחיד (ויטמין E) בתזונה, היה מספיק כדי לשפר חלק מהליקויים של ההזדקנות בחיות המודל (עכברים). בנוסף, הממצאים מראים כי תקופה קצרה יחסית של מחסור בויטמין E, מובילה להידלדלות כמעט מוחלטת של הויטמין מחיות אלו, והחוקרים מדגישים את חשיבות התיסוף המוגבר במצבי סיכון.
כמו כן, הממצאים מחזקים ומאשרים כי המוח מבטא רמות גבוהות של חלבון נשא לויטמין E מסוג אלפא-טוקופרול, ושויטמין E ממלא תפקיד חשוב בהגנה על מערכת העצבים המרכזית, במיוחד בתפקודים קוגניטיביים ומוטורים לקויים כתוצאה ממחסור בויטמין.

הערות אומגה 3 גליל:
ויטמין E מסוג אלפא טוקופרול מצוי בטבע בכל מקום בו יש אומגה 3, הן בצמחים והן בבעלי חיים. מחסור בויטמין E עלול לגרום למחסור באומגה 3 עקב חימצון מוגבר שלה ומכאן לתופעות של מחסור באומגה 3. מצד שני מחסור באומגה 3 בפני עצמו, גם ללא מחסור תזונתי בויטמין E, גורם לדלקתיות מוגברת ועקה חימצונית מוגברת בגלל הגברת הפעילות של אומגה 6, מה שבעקיפין מביא למחסור גם בויטמין E. מכאן ההמלצה שלנו היא בכל מקרה של דלקת כרונית או עומס מחמצן גבוה להגביר צריכה הן של אומגה 3 והן של ויטמין E.

המאמר המלא –

  1. La Fata et al. VITAMIN E SUPPLEMENTATION REDUCES CELLULAR LOSS IN THE BRAIN OF A PREMATURE AGING MOUSE MODEL. JPAD The Journal of Prevention of Alzheimer's Disease. DSM Nutritional Products Ltd. 2016 in press 2017 online.

http://www.jpreventionalzheimer.com/2744-vitamin-e-supplementation-reduces-cellular-loss-in-the-brain-of-a-premature-aging-mouse-model.html

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם