ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
1
04/01/2014 | 

המכירה של הפרעות קשב וריכוז

אז… שלא יעבדו עליכם!

פרשנות ותרגום ע"י אומגה 3 גליל
למאמר המלא באתר NYT | לעותק של המאמר המלא

מאת אלן שוורץ, הניו יורק טיימס, 14 בדצמבר 2013

"זו המצאה שנרקחה על מנת להצדיק מתן תרופות ברמות חסרות תקדים ובלתי מוצדקות" אמר קית' קונרס, פסיכולוג ומאבחן באבחון מוקדם להכרה ב ADHD, בנוגע לשיעורים העולים של אבחנת ההפרעה. דיווח של קרסטן מורן למגזין ניו יורק טיימס.

לאחר 50 שנה בהן הוביל את המאבק להכרה ב ADHD, קית' קונרס יכול היה לחגוג.
ילדים הסובלים מהיפראקטיביות קשה ואימפולסיביות, שפעם תויגו פשוט כילדים רעים, היום מקבלים הכרה כבעלי הפרעה נוירולוגית אמיתית. הורים ורופאים קיבלו באופן נרחב תרופות כמו אדרל וקונצרטה לטיפול בתסמינים של ADHD, העוזרות לצעירים להצליח בלימודים ובחברה.

אך דר' קונרס לא חש תחושת ניצחון… "המספרים גורמים לזה להראות כמגיפה. ובכן, זו לא מגיפה. זה מגוחך". אמר דר' קונרס, פסיכולוג ופרופסור אמריטוס באוניברסיטת דיוק… "זו המצאה שנרקחה על מנת להצדיק מתן תרופות ברמות חסרות תקדים ובלתי מוצדקות".

העליה במספר האבחנות כ ADHD ובמספר המרשמים לתרופות ממריצות התרחשה במקביל לשני עשורים של קמפיין מוצלח להפליא של חברות התרופות לפרסום ההפרעה וקידום התרופות לרופאים, אנשי חינוך והורים. עם פריחת השוק אצל ילדים, התעשייה מתמקדת כיום בטכניקות שיווק דומות עבור מבוגרים עם ADHD, שעשויים להוות שוק רווחי אפילו יותר.

מעטים חולקים על כך שה ADHD הקלאסי, שהיסטורית ידוע כי הוא משפיע על כ 5 אחוזים מהילדים, הוא הפרעה לגיטימית הפוגעת בהצלחה בבית הספר, בעבודה ובחיים האישיים. תרופות בדרך כלל משכחות אימפולסיביות חמורה וחוסר ריכוז, ומאפשרות לאינטיליגנציה והדרייב שבבסיסו של אדם לצוץ לפני השטח.

אבל אפילו כמה מהתומכים הוותיקים ביותר של תחום זה טוענים כי הלהט לאבחן ולטפל בכל ילד עם הפרעת קשב וריכוז הוביל ליותר מדי אנשים עם סימפטומים מועטים שקיבלו את האבחון ואת הטיפול התרופתי. הפרעה זו היא כיום האבחנה ארוכת הטווח השניה בגודלה הניתנת לילדים, קצת אחרי אסתמה…

מאחורי הגידול הזה עומד השיווק של חברות התרופות שמתח את המאפיינים הקלאסיים של ADHD כדי לכלול בתוכם גם מאפייני התנהגות נורמלים יחסית כמו חוסר אכפתיות וחוסר סבלנות, ולעיתים העריך יתר על המידה את יתרונות כדורי התרופות… שכחה ילדותית רגילה וציונים נמוכים הוגדרו בפרסומות כעילה לטיפול תרופתי, שבין היתר יגרום לכך ש"הילד ימצה את הפוטנציאל בבית הספר" ויקל על המתח בתוך המשפחה.

הנה מספר דוגמאות לשיטה שבה חברות התרופות מעבירות מסר מטעה באמצעות פרסומות:

המכירה להורים:

פרסומת לתרופה אדרל משנת 2002 מראה אם משחקת עם בנה ואומרת לו "תודה שהוצאת את הזבל".

וידאו- איך חברות תרופות מוכרות ADHD? מה הופך פרסומות ל ADHD כה אפקטיביות? פרופ' מהורווארד מנתח תכנים של כמה פרסומות ומראה עד כמה הן משתמשות בהפעלת הפחדים הבסיסיים שיש להורים לגבי ילדיהם.

דוגמה נוספת: בראש הדף של עלוני ההסבר המצורפות לכל תרופה נכתב תאור מוגזם של היתרונות של התרופה, בעוד תאור תופעות הלוואי והסיכונים ממוקמים בסוף, כאשר כותבי העלונים יוצאים מתוך ההנחה שמתחילים לקרוא מראש הדף, ולא תמיד מגיעים לסוף…

עוד דוגמה:הפרופ' מסביר כיצד תמונת הפרסומת שלהלן מפחידה הורים, שמרגישים שמפלצת השתלטה על ילדם הטוב והאהוב.
"תסמיני ה ADHD שלו אולי מפריעים, אבל יש שם ילד נהדר בפנים. כעת יש דרך חדשה לעזור לו לצאת מזה…"

ad_monst

המכירה לרופאים:

רופאים שקיבלו תשלום מחברות תרופות כתבו מאמרים והעבירו מצגות שדחקו ברופאים ומטפלים לאבחן יותר ולרשום תרופות להפרעות קשב וריכוז.

רופאים רבים הגדירו את התרופות כ"בטוחות יותר מאספירין"- אפילו שיש לתרופות הללו תופעות לוואי קשות ושכיחות.
אפילו שמות התרופות, למשל Adderral = add for all מה שמעודד אבחון מוגזם וטיפול תרופתי מוגזם (כי לכולם יש ADD…)

מצגות בכנסים רפואיים מדגישות את הסיכונים הטמונים בעתידם של ילדים עם ADHD (למשל סטטיסטיקות על הקשר בין ADHD בילדות להתנהגות מינית מסוכנת בבגרות). ברגע שמעוררים את הפחד באזני המאזינים נותנים את הפתרון המיידי לשיכוך הפחד- תרופה!

המכירה למבוגרים:

למשל שאלונים המופצים באינטרנט בחסות חברת תרופות תחת כותרות כגון "כך תדע אם אתה סובל מ ADHD" מכוונים במספר שאלות יחידות את הגולש להגיע למסקנה שהוא חולה.

וזו רק טעימה מהמניפולציות שמתוארת במאמר המלא ונעשות על הורים, רופאים ומבוגרים עם או עם כביכול ADHD ונגזרותיו.

מומלץ לקרוא את המאמר המלא (באנגלית) המתאר אילו טכסיסים עובדים על ילדים, הורים, רופאים ומבוגרים.

אז אנחנו (אומגה 3 גליל) שואלים: הייתכן שרוב המאובחנים מאובחנים שלא לצורך?

הייתכן שה"בעיה" טמונה בכלל בכיס של בעלי חברות התרופות ולא בילדים?…

פרסומות הן מנת חלקנו בעולם כיום. יכול להיות שלעת עתה צריך לחיות עם זה. אבל שאלות וספקות חייבים לעלות כאשר הפרסום גורם נזק נרחב ומכוון לקהל יעד שכלל אינו זקוק להן. לכן מומלץ להזהר מהזדהות יתר עם כל מה שמראים בטלויזיה, או בעיתון, או בעלון לצרכן…

מספר רב של הורים מגיעים אלינו עוד לפני האיבחון הרשמי במכוני אבחון, פשוט כי הם מרגישים שהילד סובל. אנחנו מסתפקים בכך וממליצים להורים להסתפק באינטואיציה ההורית גם כן. שום מכון איבחון לא יקרא את הילד טוב מהוריו, וברוב המקרים האבחון במכון יוביל להמלצה על טיפול תרופתי.

אם כבר הגעתם אלינו ככל הנראה שאתם מחפשים אלטרנטיבה לרפואה הקונבנציונלית, ולכן אפשר באותה הזדמנות גם להמנע מהלחץ שהמערכת האיבחונית הזו מפעילה על הורים (בשיתוף פעולה מלא עם מערכת החינוך, דרך אגב, אבל זה כבר סיפור אחר…).

01

  1. אליהו - נטורופת הגיב:

    בס"ד
    הכול משחק מכור מראש כול הרופאים שרלטנים ןרמאים כולם מקבלים שוחד בדמות "הטבטת" מחברות התרופות ונותנים תרופות ללא צורך אמיתי תוך התעלמות מתופעות הלוואי ולא רק בתחום הזה שומר נשפו ירחק מהם. ונשמרתם לנפשותיכם מאוד

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם