ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
0
29/11/2016 | 

האם ויטמין E הוא תוסף מסוכן?

מטא אנליזה (סקירת מחקרים) חדשה יחסית על ויטמין E מצאה:

1. צריכת ויטמין E לא משפיעה על תוחלת החיים של אנשים בריאים, לא לטובה ולא לרעה (לא נבדקה ההשפעה על איכות החיים, אלא רק על תמותה)

2. צריכת ויטמין E לא מזיקה במינונים עד 800 יב"ל ביום (שימו לב: בסקירה זו לא נכללו מחקרים של מעל 800 יב"ל. יש מחקרים שבדקו מינונים של עד 2000 יב"ל ומצאו שאין בכך כל נזק). בנוסף, מחקרים שניסו למצוא נזק ממינון יתר הגיעו למסקנה כי לגוף ישנו מנגנון הגנה מובנה אשר לא נותן לרמת הויטמין E לעלות יותר מכפול מהרמה הנורמלית, לדוגמה מחקר זה, ולכן אין סכנה של מינון יתר מצריכת ויטמין E. סקירה מקיפה של הסכנות בצריכת ויטמין E במינון גבוה אפשר למצוא כאן. וגם כאן המסקנות הן שאין סכנה בריאותית במינון יתר של ויטמין E.

3. המחקרים שהראו נזק היו מחקרים לא מדויקים. למשל, מחקרים ששילבו בטא קרוטן הידוע כמגביר תמותה אצל מעשנים, ביחד עם ויטמין E. המחקר הנוכחי כלל רק מחקרים "נקיים" של תיסוף ויטמין E בלבד.

4. מצד שני, המחקר הזה מראה שאין תועלת בהארכת תוחלת חיים לאנשים בריאים הנוטלים ויטמין E.

Vitamin E Supplementation and Mortality in Healthy People: A Meta-Analysis of Randomised Controlled Trials

Read full text

להורדת המאמר המלא לחץ כאן (ההדגשות בצהוב בתוך הטקסט ע"י אומגה 3 גליל)

————

אז מדוע אנחנו ממליצים לקחת ויטמין E?

מפני שאומגה 3 כתוסף תזונה מעלה את העומס המחמצן אצל אנשים שיש להם עומס מחמצן גבוה. למשל במצבים של דלקת, אלרגיה, בעיות קשב או זיכרון, או באופן כללי בכל מצב שאנחנו נוטים להחשיב כ"לא בריא"- עלול להיות עומס מחמצן בדם.

חימצון יתר של חומרים בגוף הוא תהליך שאנו רוצים להימנע ממנו, ראשית משום שהוא פוגע בפעולת האומגה 3 בגוף, שנית משום שיש לו תוצרי לוואי לא בריאים, בצורת רדיקלים חופשיים.

ויטמין E (ליתר דיוק די-אלפא טוקופרול טבעי) הוא נוגד חימצון ספציפי להגנה על אומגה 3 בממברנות ובזרם הדם (האומגה 3 נוסעת בדם בתוך חלקיקי ה LDL, ביחד עם כולסטרול ויתר השומנים)

שימו לב- אנו ממליצים על תיסוף ויטמין E רק לאנשים שעלול להיות אצלם עומס מחמצן גבוה ולא לכל אחד! יש גם אנשים שמקפידים על תזונה עשירה בויטמין E ומקבלים מספיק מהמזון (כדאי להתייעץ עם נטורופת טוב כדי לבחון סוגיה זו).

בכל אופן, במקרה שיש חשד לעומס מחמצן, לדעתנו עדיף שיהיה לך יותר מדי (כאשר על פי הספרות עד 2000 יב"ל אין חשש לנזק) מאשר פחות מדי (כאשר על פי הספרות עלול להיות לכך נזק).

מה אפשר לעשות עם המחקר הזה? להראותו לאנשים (גם רופאים) שויטמין E עשוי להועיל להם, אך חוששים כי שמעו ש "ויטמין E הוא תוסף מסוכן".

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם