ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > אומגה 3 ומחלות שונות > אסטמה האם אומגה 3 עוזר לכל האסתמטים? 
0
05/03/2017 | 

האם אומגה 3 עוזר לכל האסתמטים?

יעילותה של אומגה-3 במחלות דלקתיות כבר ידועה ומוכרת. לאחרונה התגלתה קבוצת מתווכים תוך תאיים שנקראים Specialized pro-resolving mediators* SPM, אשר מקורם ממטבוליזם של חומצות שומן רב בלתי-רוויות. מחקרים פרה-קליניים, בעיקר במודלים של חיות, הראו שמתווכים אלו בעלי תפקיד מפתח בתהליך נוגד דלקת, מבלי לדכא את המערכת החיסונית.

קורטיקוסטרואידים מעכבים פעילות של מתווכי IgE  בתאי B בחולי אסתמה

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Investigation – Insight ע"י חוקרים מאניברסיטת רוצ'סטר שבארה"ב, מצאו שאומגה-3 יכולה להפחית סימפטומים של אסטמה.

החוקרים בדקו רמות IgE (נוגדנים שגורמים לתגובות אלרגיות ותסמיני האסתמה) בתרביות תאי B מ-17 חולי אסתמה, והשוו לתאים מאנשים בריאים. רוב הנבדקים במחקר נטלו קורטיקוסטרואידים בצורת גלולה או על ידי משאף, בהתאם לחומרת האסתמה שלהם.

תוצאות המחקר מראות כי המתווכים שנגזרים מ-DHA (י17-HDHA או RvD1)* יכולים לחסום ייצור של נוגדני IgE בתאי B של חולי אסתמה, במיוחד במקרים קלים, אצל אנשים שאינם צורכים סטרואידים באופן קבוע. בחולים עם אסתמה חמורה לעומת זאת, אשר מקבלים טיפול סטרואידי באמצעות גלולות במינון גבוה, הטיפול  נמצא פחות יעיל.

*חומרים ביולוגים פעילים משמן דגים

כנראה, שהסטרואידים המשמשים לטיפול באסתמה חמורה חוסמים את האפקטיביות של השמן על ידי הפרעה מולקולרית של SPMs בתהליך נוגד הדלקת.

ד"ר ריצ'רד פיפס, פרופסור לרפואה סביבתית באוניברסיטת המרכז הרפואי רוצ'סטר, ציין כי שמן הדגים המשמש כתוסף תזונתי במחקר היה בהכנה איכותית מיוחדת – וכי צרכנים צריכים לשקול בזהירות את שמן הדגים בעת רכישה, בגלל שהם לא כולם אותו הדבר.

המאמר המלא בקישור זה

הערה של אומגה 3 גליל:

זהו מחקר מולקולארי, ששופך אור נוסף על כך שטיפול תרופתי קבוע אומנם מפחית סימפטומים, אך יכול לגרום לנזק בטווח הארוך. גם במקרה זה, ניתן לראות שהמזון שאנו אוכלים בסופו של דבר הופך לרכיבים הביולגיים שקובעים אם תהיה מחלה או את חומרתה!

אם אתם חולי אסתמה, במיוחד בשילוב הנפוץ של נזלת אלרגית, נסו אתם על עצמכם… הניסיון שלנו מראה שההשפעה של תוסף אומגה-3 היינה תלוית מינון, לפי משקל הגוף. מחשבון מינונים

אולם אם לא הרגשתם תועלת יתכן שזה מפני שאתם לוקחים במקביל גם סטרואידים לזמן ממושך, אשר מנטרלים את השפעת האומגה-3. במקרה זה, כדאי לנסות לקחת את המינון המומלץ בתקופה בה לא נוטלים סטרואידים באופן קבוע.

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם