ברוכים הבאים למרכז המידע
לחיפוש בטקסט חופשי במרכז המידע הקלידו מילות חיפוש בתיבה
מרכז המידע  > הריון ופוריות אומגה 3 פוריות והריון 
1
24/11/2013 | 

אומגה 3 פוריות והריון

מאמר מקורי מאת גיא בן צבי

אומגה 3 משמן דגים מתייחסת לשתי חומצות שומן ארוכות מאד בשם EPA ו DHA.

ה DHA הינו המרכיב החיוני ביותר של רקמת השומן במוח ובעין ובכל מערכת העצבים ה EPA נחוץ לכל תאי הגוף ומהווה את חומר הגלם למערך שלם של הורמונים מקומיים האחראים על מערכות החיסון של הגוף האומרים לגוף מתי לגייס את מערכות ההגנה שלו.

שלוש מערכות הגנה מרכזיות בגוף נשלטות ומווסתות על ידי הורמונים שמקורם ב EPA :המערכת החיסונית, המערכת האלרגית ומערכת קרישת הדם.

גופנו יודע ליצר EPA ו DHA גם מאומגה 3 ממקור צמחי אך ביעילות מאד נמוכה של 5- 10% בלבד. לכן שמנים צמחיים כמו שמן פשתן או שמן המפ אינם מהווים מקור יעיל לאומגה 3. מעתה נתיחס ל EPA ו DHA פשוט כ"אומגה 3 " ממקור שמן דגים.

baby love

אומגה 3 ופוריות
הרקמה העשירה ביותר בגוף האדם ב DHA היא בזרע הגבר. מחסור באומגה 3 אצל הגבר מפחית את רמת הפוריות עקב פגיעה בתפקוד הזרע.ישנן מספר "מחלות הריון" המופיעות באופן תדיר בהריון המודרני: דיכאון הריוני ופוסט הריוני, רעלת הריון, אלרגיות המופיעות בהריון, קרישי דם, הפלות או לידות מוקדמות. לכל הבעיות הללו יש מקור הקשור גם במחסור באומגה 3 ועודף אומגה 6:

דיכאון הריוני הוא מצב שבו יש מחסור בפעילות הסרוטונין במוח האשה. יעילות הסרוטונין במוח מושפעת במידה רבה מרמת האומגה 3 במוח. מחסור באומגה 3 מקטין את יעילות העברת הסרוטונין במעבר הסינפטי והגברת האומגה 3 מונעת את המחסור הזה. לכן ידוע ממחקרים אין ספור וגם מנסיון של לקוחות שלנו שאומגה 3 מונעת דיכאון וחרדה. במקרים רבים היא מהווה תחליף לתרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI (פרוזק). נשים אשר סבלו מדיכאון הריוני והתחילו לצרוך מינון גבוה של אומגה 3 נהנו מהעלמות הסימפטומים של הדיכאון ההריוני ושיפור כללי של מצב הרוח והקשר הרגשי עם העובר.

צריכת אומגה 3 מגדילה את הסיכוי להרות אצל נשים המתקשות להרות. הדרך הטובה ביותר למנוע מחסור באומגה 3 במהלך ההריון היא לתגבר את הגוף במנה כפולה של אומגה 3 מספר שבועות לפני הכניסה להריון.

רעלת הריון
ישנן שתי קבוצות של הורמונים שומניים הנחשבות לחיוניות למערכת החיסונית – 2 PGE ו 3 PGE
PGE2 נוצר מחומצה ארכידונית שהיא אומגה 6. במוח האדם המודרני יש עודף גדול באומגה 6 וחוסר גדול באומגה 3 בעיקר עקב התזונה המודרנית המבוססת על מזון שמקורו בדגנים,תירס ושמנים צמחיים.
עודף בחומצה ארכידונית ו 2PGE גורם לתגובה חיסונית עצמית Autoimmunity . הרעלת ההריונית הינה סוג של תגובה אוטואימונית בה המערכת החיסונית של האם מגיבה לנוכחות העובר בצורה אלימה העלולה לסכן את חיי האם והעובר. צריכת שמן דגים גורמת ליצור PGE3 אשר מונע תגובת יתר של המערכת החיסונית ובכך תורם למניעת רעלת הריון.

אלרגיות
ההורמון המגייס את הגוף לתגובה אלרגית נקרא לוקוטריאן או LTB. נוכחות של LTB ברקמה או מקום מסוים בגוף מגייס את המערכת האלרגית להגיב בהתקפה על אותה רקמה. ישנם שני סוגים של הורמון האלרגיה הזה- LTB4 הנוצר מאומגה 6 ו LTB5 הנוצר מאומגה 3. מחסור באומגה 3 ועודף באומגה 6 יגרמו לעודף גדול ב LTB4 מה שהופך את הגוף להיפר אלרגי. תגבור באומגה 3 לפני ובמהלך ההיריון ימנעו או יפחיתו במידה ניכרת את תופעת האלרגיה במהלך ההריון.

קרישי דם
קרישת הדם הינה מנגנון הגנה של הגוף בפני פציעות ומהווה חלק ממערכת הריפוי והתיקון העצמי של הגוף. הורמון הקרישה נקרא טרומבוקסן או TBX. טרומבוקסן הנוצר מאומגה 6 נקרא TBX A2 והוא הגורם לקרישת יתר של הדם. TBX A2 מאומגה 6 הינו האחראי הישיר ליצירת קרישי דם בתוך חלל העורקים הגורמים לשבץ מוח או לב או ריאה במסגרת תופעה הנקראת תסחיף- כאשר קריש הדם ניתק ונסחף ממקומו וסותם את אספקת הדם לאחד מהאיברים הללו.

לעומת זאת הטרומבוקסן מאומגה 3 הנקרא TBX A3 גורם לקרישה אך ורק בזמן פציעה חיצונית. כלומר גורם לקרישת דם נכונה במצב שבו צריך אותה כמו פציעה או לידה או מחזור חודשי. לכן אומגה 3 לא מונעת קרישה כפי שבטעות חושבים, אלא להיפך היא גורמת לקרישה נכונה וטובה ומונעת קרישי דם הגורמים למחלות. לכן לקיחת אומגה 3 מונעת את הצורך בתרופות מונעות קרישה אשר מסוכנות לכל אדם בגלל הסכנה של דימום יתר, אך אסורות במיוחד לנשים בהריון עקב הסכנה של דימום במהלך ההריון.

הפלה ולידה מוקדמת
ההורמון שהוזכר מקודם PGE2 שמקורו באומגה 6 משמש כחומר מזרז לידה ובמינון גבוה אף גורם הפלה.
מחסור באומגה 3 ועודף באומגה 6 בתזונת האם גורם לעודף גדול ב PGE2 ולכן מגדיל את הסיכון להפלה, לידה מוקדמת או צירים מוקדמים. תיסוף גדול של אומגה 3 מונע מקרים של הפלת שווא או לידה מוקדמת (כמובן שיש מקרים שבהם ההפלה הטבעית היא מוצדקת מפני שהעובר מתפתח בצורה לא תקינה אבל אין כוונתנו למקרים כאלו)

אספקת אומגה 3 לעובר ולתינוק
אחוז ניכר ממשקל המוח עשוי מאומגה 3 מסוג DHA. ה DHA הוא השומן ממנו עשויה מעטפת המיילין של העצבים ותפקידה להוות מחסום מבודד חשמלי מצד אחד אך שער לכניסת חומרי מזון לתוך העצב מצד שני. כל הנוירוטרנסמיטורים עוברים דרך הממברנות של תאי העצב (דופן תאי העצב) העשויות מDHA.
כאשר נוצר במוח מחסור ב DHA ועודף בחומצה ארכידונית שהיא אומגה 6, משתבשת הפעילות העצבית של המוח הבאה לידי ביטוי במקרים קיצוניים בהפרעות נוירופסיכיאטריות כגון טורט, ADHD ובעיות התפתחות אחרות. כמו כן נוכחות של חומצה ארכידונית במוח עלולה לגרום להתקפה אוטואימונית שבה המערכת החיסונית תוקפת את תאי העצב (כזכור חומצה ארכידונית מיצרת PGE2 שהוא הורמון אלים של המערכת החיסונית)

בזמן התפתחות העובר אספקה סדירה של אומגה 3 בצורת EPA ו DHA הינה קריטית להתפתחות המוח ומערכת העצבים והראיה. הדרך היחידה של העובר לקבלת האומגה 3 היא דרך מזון האם ורקמת השומן שלה. לכן מומלץ לאם לצבור אומגה 3 בגופה לפני ההריון ולהמשיך לצרוך אומגה 3 במהלך ההריון כדי לאפשר לעובר התפתחות תקינה של המוח ומערכת העצבים.
לאחר הלידה התינוק ממשיך להתפתח בקצב גבוה מאד ומקבל את מזונו רק מההנקה. חלב האם צריך להכיל את כל החומרים החיוניים לתינוק כולל אומגה 3. לכן מומלץ לאם המניקה להמשיך לצרוך כמות מוגברת של אומגה 3 במהלך ההנקה.

לאחר הפסקת ההנקה לעיתים התינוק מקבל פורמולה במקום חלב. הפורמולות הקיימות כיום אינן מכילות אומגה 3 במידה ראויה. חלקן אפילו מכילות אומגה 6 בצורת חומצה ארכידונית, מה שמהווה לדעתנו אסון תזונתי לתינוק. גם פורמולות המכילות אומגה 3 לא מכילות את האומגה 3 בהרכב הנכון לדעתנו. בדרך כלל מוסיפים רק DHA ולא EPA וגם זה בכמות נמוכה מדי. קצרה היריעה מלהסביר למה, אך תוספת של DHA לבד ללא EPA היא דבר לא מועיל במקרה הטוב ומזיק במקרה הרע. לכן מומלץ להוסיף שמן דגים ישירות לפורמולה של התינוק בכל משך התזונה מהפורמולה.

תיסוף התינוק באומגה 3 נעשה על ידי הכנסת קפסולה אחת של שמן דגים ביום לתוך בקבוק עם משקה (פורמולה או חלב) פושר. לאחר כ 5 דקות הקפסולה נמסה והשמן מתערבב במשקה בעזרת ניעור קל.

למעשה אותה המלצה נכונה גם עבור תינוק הניזון מחלב פרה , חלב פרה כיום לא מכיל בכלל אומגה 3 עד שלא יתחילו להאכיל את הפרות בעשב. החלב היחיד בארץ המכיל אומגה 3 הוא חלב עיזים שגדלו על מראה טבעי (יש להשיג בגליל). כלומר תינוקות הניזונים מחלב מומלץ להוסיף להם גם שמן דגים ישירות לחלב.

על פי משרד הבריאות מומלץ להתחיל חשיפה הדרגתית למזון רק החל מגיל חצי שנה.

כמה אומגה 3 מומלץ לקחת?

לאדם בריא מבוגר מומלץ לקבל כ 3 גרם ביום של אומגה 3 מסוג EPA + DHA ביחד. שמן דגים מרוכז מכיל כ 60% EPA+DHA. קפסולות בריכוז כפול (כמו של אומגה 3 גליל) מכילות 600 מ"ג וקפסולות רגילות מכילות 300 מ"ג.

ההמלצה למינון אומגה 3 תלויה במשקל הגוף ובמצב הבריאותי. לקראת ההיריון מומלץ לאישה בריאה להכפיל את כמות האומגה 3 שהיא צורכת ולהמשיך במינון הכפול עד אחרי סיום ההנקה. למשל, אישה בריאה במשקל 60 ק"ג שאיננה צורכת אומגה 3 ממקור אחר (כמו בשר דגים או בשר שגדל על עשב) מומלץ שתצרוך 3-4 קפסולות במינון כפול של 600 מ"ג ביום. מספר שבועות לפני ההיריון מומלץ שתגביר את הצריכה ל 6 עד 8 קפסולות ביום ותחזור למינון הרגיל שלה עם סיום ההנקה.

המלצות נוספות בקשר לאומגה 3
אומגה 3 הינן חומצות שומן מאד רגישות לחימצון וקלקול. אסור לחשוף אותן לאויר פתוח טמפרטורה גבוה אור ישיר או לחות. כמו כן שמן דגים הינו קורוזיבי מאד וממיס כלי פלסטיק זולים וגומי. לכן לא רצוי לאחסן שמן דגים מרוכז נוזלי בכלי פלסטיק או גומי. אין בעיה עם בקבוקי תינוקות מפלסטיק או זכוכית.
יש לשמור את הקפסולות במקרר במשך כל חיי המדף. הקפסולה והצנצנת שומרים על השמן בצורה טובה למשך כמה שבועות בתנאי חדר אך מעל לפרק זמן זה מתחיל חמצון הדרגתי. לכן חשוב מאד לצרוך אומגה 3 טריה ואשר נשמרה בקירור ובמהלך האחסון. בבית יש לשמור את הקפסולות במקרר כל הזמן.
על מנת למנוע חימצון של האומגה 3 במשך חיי המדף מוסיף היצרן מעט אנטיאוקסידנט מתערובת די-אלפא-טוקופרול, אשר מיועד לשמור על השמן במהלך חיי המדף בלבד ולא בגוף האם.

למי שצורך כמות גדולה של אומגה 3 מומלץ להוסיף ויטמין E. המלצות מסודרות יש באתר שלנו בעמוד המלצות שימוש. באופן כללי מינון של 200 עד 400 יב"ל ביום של ויטמין E אמורות להספיק ברוב המקרים. מי שאוכלת הרבה ירקות ופירות צריכה פחות תוספת ויטמין E כי המקור לאנטיאוקסידנטים בתזונה הם פירות וירקות. במידה ואין מספיק E בדם כאשר רמת האומגה 3 גבוהה, נוצר מה שנקרא 'עומס מחמצן גבוה' העלול למנוע את ההשפעה החיובית של האומגה 3.
פן נוסף חשוב בשיפור התזונה היא ירידה דרסטית בכמות הדגנים הנצרכת. הדגנים הם מקור לאומגה 6 בלבד ואין בהם בכלל אומגה 3. כמו כן רוב הפחמימות שבדגנים הן עמילנים המתפרקים לסוכר במעיים ומעלים את עומס הסוכר והאינסולין בדם, ומכאן עלולים לגרום לסכרת ובייחוד סכרת הריון.
גם מהספרות והמחקר וגם מנסיוננו האישי עם לקוחות בשבע השנים האחרונות- ילדים שעברו את תהליך האומגה מההריון מתפתחים בצורה יוצאת מהכלל, הן מבחינת בריאות כללית והן מבחינת התפתחות פסיכו-מוטורית. גם ילדים רבים שהתגלו אצלם בעיות, כולל אוטיזם, מצבם השתפר מאד בעקבות תזונת אומגה. אמהות רבות אשר צרכו וצורכות אומגה 3 במהלך ההריון מדווחות על חווית הריון נעימה ולקה יותר.

עם שמן דגים הריון קל ונעים.

על המכלול התזונתי השלם, מעבר לאומגה 3, ניתן לקרוא בעמוד "תזונת אומגה" מהמצגת "לחיות ללא תרופות" המצויה גם היא במרכז המידע באתר.

למאמרים נוספים בנושא הריון ופוריות במרכז המידע

01

  1. אליהו הגיב:

    בס"ד
    שעורה על כול צורותה לחם גריסי פנינה משקה שעורה גרינפילד
    מיץ עשב שעורה מורידים את רמות הסוכר בדם
    כול המרבה הרי זה משובח לחם שעורה כדאי לצרוך רק בשבתות וחגים

אהבתם את הפוסט? נשמח לשמוע אתכם